מטא הפסידה לברייט דאטה הישראלית בבית משפט בארה"ב

שופט פדרלי דחה את התביעה של מטא וקבע שאיסוף המידע שברייט דאטה מבצעת מפייסבוק ומאינסטגרם לא מפר את תנאי השימוש ● המנכ"ל, אור לנצ'נר: "יצאנו לקרב יקר - אבל נכון וצודק"

הפסידה לחברה ישראלית. מטא.

בית המשפט המחוזי בסן פרנסיסקו פסק אתמול (ג') נגד מטא, בתביעה שהגישה נגד החברה הישראלית ברייט דאטה, שעוסקת באיסוף מידע פומבי מהאינטרנט. השופט הבכיר אדוארד צ'ן פסק כי בניגוד לטענת מטא, ברייט דאטה לא הפרה את תנאי השימוש כשאספה מידע משתיים מהפלטפורמות שלה, פייסבוק ואינסטגרם.

מטא הגישה את התביעה נגד ברייט דאטה בינואר 2023 – בגין איסוף המידע. זאת, על אף שהיא שילמה לה על איסוף מידע מאתרים אחרים. ברייט דאטה הגישה תביעה נגדית.

בתביעתה ביקשה מטא מבית המשפט להורות לברייט דאטה לחדול מאיסוף המידע, ואילו החברה הישראלית ביקשה פסק דין תקדימי שלפיו איסוף מידע נגיש פומבית מפייסבוק ומאינסטגרם הינו דבר חוקי. לטענת מטא, ברייט דאטה פיתחה כלי אוטומטי שאוסף את מידע אישי על בעלי חשבונות, על הפוסטים שהם מפרסמים ועל העוקבים אחריהם, ולאחר מכן מכרה אותו, ואף פיתחה כלים שעוזרים לחברות אחרות לאסוף מידע ולהימנע מלהיתפס.

ברייט דאטה טענה בבית המשפט כי השירותים שלה מאפשרים איסוף מידע שבעליו הגדיר אותו כפומבי. כמו כן, לדבריה, בניגוד לטענת מטא, השירותים שלה לא דורשים את קיומו של חשבון בפלטפורמות של ענקית המדיה החברתית.

השופט צ'ן כתב בפסק הדין כי "מטא לא הציגה ראיות מספיקות לכך שברייט דאטה גרפה נתונים בעת התחברות לחשבון, ובכך השיגה גישה לנתונים לא פומביים". הוא הוסיף כי "על אף שיש לה גישה לתשתית המחשבים שלה והזדמנויות גילוי נרחבות, מטא לא הראתה שנתונים מוגנים של המשתמשים שלה – שאינם זמינים לציבור – נאספו ונמכרו על ידי ברייט דאטה".

עוד ציין השופט כי מטא לא הוכיחה שברייט דאטה מוכרת מידע "בקנה מידה עצום" שאותו היא גרפה מהפלטפורמות שלה.

השופט קיבל את טענת החברה הישראלית שלפיה כשהמערכת שלה אוספת את המידע מפייסבוק ומאינסטגרם, לא מתבצעת כניסה (Log in) לפלטפורמה, ולכן אין לראות בה משתמש בשירותים אלה. "בלי לעבור את התהליך הזה (של הכניסה – י"ה), לא יכולה להיות לאורח אפילו את ההזדמנות לראות את תנאי השימוש, והוא לא יכול להסכים להם. זה מצביע על כך שאורח הוא לא 'משתמש' בשירותים של פייסבוק ואינסטגרם לא יכול להיות כפוף לתנאים האלה. 'משתמש' הוא מישהו שיש לו חשבון בפייסבוק או באינסטגרם", כתב צ'ן.

בית המשפט צפוי לדון בחודש הבא בסעיפי התביעה האחרים – הנזיקיים, ומטא יכולה לתקן אותה עד אז.

אור לנצ'נר, מנכ"ל ברייט דאטה.

אור לנצ'נר, מנכ"ל ברייט דאטה. צילום: ענת (פמלה) שרון

"ההיגיון הבריא ניצח"

אור לנצ'נר, מנכ"ל ברייט דאטה, אמר כי "כשמטא פנו אלינו בדרישה להפסיק לאפשר ללקוחותינו לאסוף מידע פומבי מפייסבוק ומאינסטגרם, החלטנו שהדבר הנכון הוא לסרב ולצאת לקרב יקר, כי זה הדבר הנכון והצודק. למרות מאמצים רבים מצד ענקיות הטכנולוגיה לשלוט באופן בלעדי במידע פומבי באינטרנט, ברגע שבית המשפט נדרש להתייחס לסוגייה, ההיגיון הבריא ניצח. מידע פומבי, כשמו כן הוא – פומבי. זאת תמיד הייתה הטענה שלנו, ואנחנו מאוד שמחים על ההחלטה התקדימית של השופט צ'ן בקליפורניה, שתומכת בגישה הזאת. ברייט דאטה תמשיך להילחם על הזכות הבסיסית לגישה חופשית למידע פומבי ברשת".

יצוין כי בימים אלה מתנהלת בבית המשפט המחוזי הצפוני של קליפורניה תביעה של X, לשעבר טוויטר, נגד ברייט דאטה – בטענות דומות. כעת נותר לראות מה תהיינה ההשלכות של פסק הדין בתיק הזה על ההחלטה באותה התביעה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים