"העובדה שישראל לא מובילה ב-AI – תעודת עניות למדינה"

איל וולדמן, חתן פרס ישראל בתחום המדע והטכנולוגיה, קרא לממשלה "לקבוע תוכנית לאומית לבניית מחשב על ומכון מחקר ל-AI" ● ח"כ פרקש הכהן: "בעוד שמדינות משקיעות הון בתחום, הממשלה מחלקת כספים קואליציוניים"

איל וולדמן.

"העובדה שמדינת ישראל לא מובילה בתחומי הבינה המלאכותית ומחשוב העל היא תעודת עניות למדינה", כך אמר היום (ג') היזם איל וולדמן, מייסד מלאנוקס. וולדמן קרא לממשלה "לקבוע תוכנית לאומית לבניית מחשב על ומכון מחקר לבינה מלאכותית".

וולדמן הוא חתן פרס ישראל בתחום המדע והטכנולוגיה, שאותו הוא בכל זאת יקבל ביום העצמאות, לאחר ששר החינוך, יואב קיש, חזר בו מכוונתו לבטל את פרסי ישראל בתחומים שאינם קשורים למלחמה. ההחלטה לבטל את הפרסים נבעה, על פי העיתונאי בן כספית, מבחירתו של וולדמן לפרס ישראל.

וולדמן השתתף בדיון שנערך היום בוועדת המשנה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שעסק במקומה של ישראל במרוץ הגלובלי ל-AI. הוא ציין כי בניגוד לישראל, מדינות רבות בעולם, כולל באזורנו, מתקדמות בעידוד ובבניית תשתיות לבינה מלאכותית." לפני יותר משנה נפגשתי עם גוף תשתיות בינה מלאכותית סעודי, שתפקידו להנגיש תשתית ל-AI עבור הישויות הסעודיות. ישראל צרכיה להקים גוף כזה, כמו שהיא הקימה גופים כגון מערך הסייבר הלאומי". באשר למחשב העל, לדברי וולדמן הוא "יצדיק את עצמו מבחינה מסחרית. פעם בשלוש שנים, המחשב הקיים יעבור לאקדמיה – ויקנו מחשב חדש. זהו מודל שקיים במדינות רבות ואין סיבה שהוא לא יהיה גם פה".

יו"רית ועדת המשנה, ח"כ אורית פרקש הכהן.

יו"רית ועדת המשנה, ח"כ אורית פרקש הכהן. צילום: נעם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"רית ועדת המשנה, ח"כ אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי), אמרה כי "ישראל לא יכולה להישאר מאחור במרוץ הטכנולוגי, כי הפסד במרוץ זה יסכן לא רק את מעמדה הכלכלי של המדינה, אלא גם את זה הביטחוני". לדבריה, "בעוד שבשאר המדינות יש השקעות ענק בטכנולוגיה, כולל בניית מחשב על, אצלנו כסף רב הולך לכספים קואליציוניים ולצרכים מגזריים".

מנהל התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית, ד"ר זיו קציר, ציין בדיון כי "משרדי הממשלה מאיצים כעת את התוכניות לרכישת מחשבי על, מתוך שאיפה לצאת למכרז ראשון עד לסוף השנה, להטמעת בינה מלאכותית המגזר הציבורי ולהקמת אגף רגולציה במשרד המדע".

לדברי הדסה גטשטיין. ראשת מטה מנכ"ל משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה, "היינו המדינה הראשונה להעלות על השולחן את מושג החדשנות האחראית, כזו שמעודדת פיתוח פתרונות חדשניים תוך התחשבות בסיכונים".

"לישראל אין עצמאות בחומרה ובשבבים"

אורי אליאבייב, יועץ ומרצה בתחום ה-AI, הציג בדיון סקירה על מדינות ערביות שמיישמות תוכניות בינה מלאכותית לאומיות ומחזיקות במחשבי על. לדבריו, "בזמן שהן מטפסות וצוברות תאוצה, לישראל אין אסטרטגיה ממשלתית כדי לשמור על הובלה טכנולוגית".

ד"ר אריאל סובלמן ממרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין, ציין כי "מזה ארבע שנים, העולם מצוי במלחמה טכנולוגית גלובלית, שזכתה לשם 'מלחמת השבבים'. לישראל אין עצמאות בחומרה ובשבבים. היא אולי מעצמה בתוכנה ובשירות, אבל לא בתחומים אלה".

דוברת נוספת הייתה מאיה שוורץ, מנכ"לית איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. היא אמרה ש-"בשנה וחצי האחרונות נשארנו מאחורי שאר העולם. יש לנו את הידע והמהנדסים, אבל אין לנו את התשתיות הנדרשות. אם לא נשקיע כיום בחינוך הטכנולוגי, גם שם ייפתח פער מול העולם".

"יש לפעול ללא דיחוי להבטחת עצמאותה הטכנולוגית של ישראל"

בתום הדיון אמרה ח"כ פרקש הכהן כי "יש לפעול ללא כל דיחוי על מנת להבטיח את מעמדה ועצמאותה התשתיתית והטכנולוגית של ישראל. על הממשלה להעביר בהחלטת ממשלה דחופה תוכנית לאומית ארוכת טווח ורחבת היקף בנושא מובילות וחיזוק העצמאות הטכנולוגית של ישראל בעולם הבינה המלאכותית". כמו כן, היא קראה להקים צוות ייעודי שיעסוק באתגר הביטחוני שטכנולוגיה זו תייצר לישראל, ולנסח כללי אתיקה לשימוש בה.

עוד קראה הוועדה לממשלה לבחון הקמת רשות מיוחדת לנושא הבינה המלאכותית, בדומה למערך הסייבר, שתפעל במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה; לפעול להקמת מפעלי שבבים בישראל, בנוסף לאלה של חברות כגון אינטל; להגדיר יעדים תקציביים לצמצום התלות של ישראל בשבבים; ולעודד חוקרים בתחום להגיע לישראל.

תגובות

(9)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלון

    אהבתי את התמימות שהממשלה הזו תתעניין בדברים האלה 😂

  2. אכן

    מדינת עולם שלישי ומנוהלת על ידי אנשים שנשארו שם. נראה לי שיש עליות שנשארו בראשתם ובדרכם ממדינות מהן הם עלו .

  3. ניסים

    בשנת 1984 ישראל יצאה מכשירלבדיקת מעגלים מודפסים עם תוכנת AI היום חברה זו נראית אורבוטק כלומר יכולנו לכבוש את העולם בנושא זה כבר לפני 40 שנה

  4. ר.צ

    נושא ה A.I חשוב מאד כפי שצויין בכתבה אני לתחומי חשבתי שקם גוף כזה או אולי מתגבשת הקמת גוף בשיתוף מוסדות המחקר של ישראל, ואם לא יש למהר ולהקים כדי שה- תלות באחרים יצומצם. גוף שידחוף את הטכנולוגיה קדימה וימצא פתרונות מעשיים בתחומי החינוך, המסחר, בריאות והרפואה,צבא וכו'. כמוכן ימצא דרכים להתגבר על בעיות רוגלות, נוכלות, עבריינות ובכלל בעיות אתיות שונות.

  5. אלעד

    עוד לא מאוחר, מה כבר חילקת תעודת עניות.

  6. צדק צדק,

    אייל היקר, למרות שאיני מכיר אותך, אני מוקיר ומכבד אותך בניגוד לאלה שנלחמו בך, אל תוותר אתה אור לעם ישראל למרות אלה ששמו לך רגליים, הנה ניצחת אותם, אל תעצור, הנצחון שלך הוא הנצחון של עם ישראל,

  7. מייקל

    ישראלים זה או סקנדל או פסטיבל . עכשיו אצלו זה סקנדל . אחריו יבוא אחד אחר עם תלונות על תחום אחר וכך הלאה והלאה. העובדה שישראל בין המובילות בעולם בהשקעה במו"פ לא מרשימה את אנשי הסקנדל.

אירועים קרובים