מטא עקבה אחרי משתמשי סנאפצ'ט באמצעות טכנולוגיה כחול לבן

החברה השתמשה בין 2016 ל-2019 בטכנולוגיה של אונבו הישראלית, שאותה היא רכשה, כדי לנטר ולנתח מידע של משתמשי האפליקציה המתחרה - כך לפי מסמכים שהוגשו לבית המשפט בארצות הברית

פייסבוק אחרי משתמשי סנאפצ'ט. אילוסטרציה.

נראה שכמות הדאטה העצומה שיש למטא – שלהזכירנו, היא הבעלים של פייסבוק, אינסטגרם ו-ווטסאפ – לא מספיקה לה, או לפחות לא הספיקה לה לפני כמה שנים. על פי מסמכים שהוגשו לבית המשפט הפדרלי בקליפורניה, החברה ניסתה בין 2016 ל-2019, כשעוד נקראה פייסבוק, להגיע לעוד נתונים – של משתמשי סנאפצ'ט, שהיא המתחרה הגדולה של אינסטגרם. מהמסמכים עולה כי החברה עשתה זאת בפרויקט סודי, שנקרא "פרויקט מכסחי השדים" – שם שמתכתב עם הלוגו של סנאפצ'ט, והשתמשה לשם כך בטכנולוגיה של החברה הישראלית אונבו, שאותה היא רכשה.

הפרויקט הושק ב-2016, לפני שאינסטגרם עקפה את סנאפצ'ט בסיבוב מבחינת מספר המשתמשים, והוא נועד ליירט ולפענח את תעבורת הרשת של אנשים שמשתמשים באפליקציה ובשרתים של המתחרה. המטרה הייתה להבין את התנהגות המשתמשים בסנאפצ'ט ולהתחרות בה טוב יותר.

אונבו, שאותה פייסבוק קנתה ב-2013, הציעה ללקוחות בין 2016 ל-2019 שירות VPN, שנסגר באותה השנה לאחר שנחשף כי החברה האם משלמת לבני נוער כדי שיאפשרו לה לקבל ולנתח את הדאטה שלהם, ולאחר שאפל הסירה אותו מ-App Store. אלא שבתקופה שבה שירות ה-VPN פעל, מטא השתמשה בו למעקב אחרי משתמשי סנאפצ'ט, שבוצע כחלק מתוכנית ה-IAAP (ר"ת In App Action Panel) שלה. על פי המסמכים, מטא עקבה בעיקר, אמנם, אחרי הדאטה של משתמשים בסנאפצ'ט, אבל גם אחרי משתמשים ביוטיוב ובאמזון.

צוקרברג: חייבים למצוא דרך לקבל נתונים על סנאפצ'ט

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל מטא, מצוטט באחד האימיילים שכתב לצוותו ושנחשפו במסמכי בית המשפט ככותב ש-"בכל פעם שמישהו שואל שאלה על סנאפצ'ט, התשובה, בדרך כלל, היא שמשום שהמידע שלהם מוצפן, אין לנו ניתוחים עליהם. בהתחשב במהירות הגבוהה שבה הם צומחים, חשוב למצוא דרך חדשה כדי לקבל ניתוחים מהימנים עליהם. אולי אנחנו צריכים לעשות פאנלים או לכתוב תוכנה מותאמת. אתם צריכים למצוא איך לעשות את זה".

יצוין כי לא כל אנשי פייסבוק הרלוונטיים אהבו את התוכנית הזאת של צוקרברג. פדרו קנהאוטי, שהיה אז מנהל הנדסת התשתיות של הקבוצה, הביע ספקות באשר אליה באימייל שכתב: "אני לא יכול לחשוב על טיעון טוב למה זה בסדר. אף איש אבטחה לא ירגיש עם זה נוח אף פעם, ולא משנה אם נקבל הסכמה מהציבור הרחב. הציבור הרחב לא יודע איך זה עובד".

בסופו של דבר, למרות הספקות והחששות, מטא החליטה להקים את הפרויקט ולהוציאו לפועל. על פי המסמכים, במסגרת הפרויקט אנשי החברה יצרו "קיטים" שניתן היה לשתול אותם במכשירי iOS ואנדרואיד, ולנטר מידע מאפליקציות מסוימות. הם עשו זאת בשיטה שנקראה "האדם שבאמצע" (Man in the middle), שעל פי מייל של אחד מחברי צוות הפרויקט מ-2016, "מאפשרת לנו לקרוא תנועה מוצפנת, כך שאנחנו יכולים להבין את השימוש של המשתמש באפליקציה (של סנאפצ'ט, או כל אפליקציה אחרת שהם בחרו להתמקד בה – י"ה)".

לצד המפתחים, בכירים בפייסבוק ו-41 עורכי דין מטעמה עסקו בפרויקט מכסחי השדים. בדיקה עיתונאית שנעשתה בנושא הביאה ב-2019 את חברי הקבוצה להיות מהוססים האם להמשיך אותו אם לאו, ובסופו של דבר, כאמור, התקבלה ההחלטה לסגור את השירות – ואת הפרויקט.

באמזון סירבו להגיב לפרסומים על כך בתקשורת האמריקנית, ומגוגל, החברה האם של יוטיוב, סנאפ, החברה האם של סנאפצ'ט, ומטא לא נמסרו תגובות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים