צ'יק צ'ק פאלו: ה'חתיך', ה'חנון' – והענן

מדוע פאלו אלטו תחליף בשבוע הבא את צ'ק פוינט במדד הנאסד"ק 100? על ניר צוק, גיל שוויד וחשיבות אבטחת הענן

גיל שויד וה-"נמסיס", ניר צוק.

כבר בחופשת השחרור שלו, ניר צוק, קצין ביחידה 8200, הצטרף והיה לאחד העובדים הראשונים בצ'ק פוינט. הוא הכיר את מייסדיה, גיל שוויד, שהיה חייל מילואים שלו, ושלמה קרמר, שהיה ראש מדור אחר בענף בו שירת. לאחר כמה תפקידים, צוק נשלח לארה"ב להקים בה מרכז מו"פ נוסף של צ'ק פוינט.

ב-1999, חמש שנים לאחר הגעתו לחברה, הוא עזב אותה בטונים צורמים.

תחרות סייבר. פאלו אלטו VS צ'ק פוינט.

תחרות סייבר. פאלו אלטו VS צ'ק פוינט.

"אם צ'ק פוינט היתה חברה נורמלית והיה להם חזון, הייתי שם עדיין"

למרות שטען שאין לו דבר נגד צ'ק פוינט, על מכוניתו של צוק התנוססה בעבר לוחית הזיהוי CHKPKLR (קיצור של Check Point Killer).

ב-2002 הוא מכר את הסטארט-אפ שלו, OneSecure, ל-NetScreen תמורת יותר מ-40 מיליון דולרים, והחל לשמש כ-CTO של החברה הרוכשת. שנתיים לאחר מכן רכשה ג'וניפר (Juniper) את NetScreen תמורת ארבעה מיליארד דולר, וצוק עבר לשמש כסמנכ"ל אבטחת המידע שלה, עד שעזב אותה ב-2005. ב-2006 הוא הקים את פאלו אלטו (Palo Alto Networks). החברה הונפקה ביולי 2012 וזכתה לביצועים מרשימים ביום המסחר הראשון שלה בבורסת ניו-יורק: מנייתה זינקה ב-26.5% – נתון המשקף שווי חברה של 3.75 מיליארד דולר, לעומת 2.6 מיליארד לפני שהחל המסחר.

בשנים האחרונות צוק "נרגע", וחדל מלדבר על הנמסיס. לפני כן, משך שנים, הוא נהג לומר לכל כי "לא ניתן להגן על מערכות ה-IT הארגוניות עם מוצרים שפותחו באלף הקודם. זה פשוט לא יעבוד". פעם אף דיבר יותר חריף: "אם צ'ק פוינט היתה חברה נורמלית והיה להם חזון, הייתי שם עדיין", אמר ל-ynet ב-2004, "למהנדס לא ממש אכפת באיזו חברה הוא עובד, כל עוד יש לו עבודה יצירתית, ואותי בלמו. צ'ק פוינט באמת היתה חברה מובילה, אבל היא הפכה להיות נגררת".

צ'ק פוינט הייתה מהחלוצות בעולם אבטחת המידע, אלא שהשנים האחרונות הוסיפו לה מעטפת של שמרנות, נכבדות, ואף מיושנות. לא רק פאלו אלטו עקפה אותה בשווי השוק, אלא גם חברות צעירות בהרבה.

עננים על ראשינו, הרוח איתן

מילת המפתח היא הענן. באחרונה סכומי כסף אסטרונומיים זרמו לחברות סטארט-אפ המתמקדות באבטחת ענן.

אורקה (Orca Security) גייסה באוקטובר 340 מיליון דולר בסבב שלישי, לפי שווי של 1.8 מיליארד ד'. וויז (Wiz) גייסה 250 מיליון דולר, לפי הערכת שווי של 6 מיליארד ד'. Lacework גייסו גיוס שיא, של 1.3 מיליארד דולר, לפי שווי של 8.3 מיליארד.

אף ששתי המתחרות – צ'ק פוינט ופאלו אלטו – לא נולדו בענן, הרי שהאחרונה זיהתה מוקדם יותר את שינוי המגמה בעולם הגנת הסייבר, ופצחה במסע רכישות אגרסיבי, בין השאר, כדי לסגור על הפער בענן. להלן רשימה חלקית: סייברה, לייט סייבר, סקדו, דמיסטו, טוויסטלוק, פיורסק, אקספנס, וברידג'קרו.

גם צ'ק פוינט העבירה לשוק מסר שהיא בענן, אולם זה האחרון לא התרשם, למרות שהיא רכשה ארבע חברות הזנק בתחום. בחודשים האחרונים צ'ק פוינט הצהירה כי היא "אחת משחקניות הענן הגדולות בשוק היום", וכי תשקיע בתחום 100 מיליון דולר.

חלפו על פניו. מטה צ'ק פוינט בתל אביב.

חלפו על פניו. מטה צ'ק פוינט בתל אביב. צילום: ויקיפדיה

"זה עתה עברתם את צ'ק פוינט. גם אנחנו"

צוק אמנם לא "הרג" את צ'ק פוינט, וזו ממשיכה לגדול, לפחות בהכנסות, אבל פאלו אלטו עקפה אותה ונחשבת לחברה המובילה בעולם בסייבר, עם נתח השוק הגדול ביותר וכ-60 אלף לקוחות. ב-2015 היא עקפה את צ'ק פוינט גם בשווי. החברה של צוק חגגה את המאורע בשלט חוצות שתלתה בנתיבי איילון, בסמוך למשרדי המתחרה, עם הכיתוב: "זה עתה עברתם את צ'ק פוינט. גם אנחנו".

אנליסטים ציינו כי לפאלו אלטו יש הערכת שווי גבוהה בקרב ספקיות אבטחת המידע והגנת הסייבר, הודות להשקעות הגדולות שהחברה ביצעה באבטחת רשת, אבטחת ענן, פעולות אבטחה ותגובה לאירועים.

"לפני שלוש שנים זיהינו שהתעשייה הולכת לייצר הרבה מוצרי אבטחה חדשים במיוחד עבור הענן", אמר ניקש אורורה, מנכ"ל פאלו אלטו, "ולכן הקדמנו את המגמה הזו על ידי ביצוע רכישות של חברות עם מוצרים רלוונטיים. שאר השוק תפס בסופו של דבר את המגמה שאותה זיהינו מוקדם".

מפה לשם, המניה של פאלו אלטו הכפילה את מחירה בשלוש השנים האחרונות. מניית צ'ק פוינט, לעומת זאת, כמעט ולא צמחה. וכך, בחלוף יותר משני עשורים רווי יצרים וקרבות מילוליים – פאלו אלטו, אותה הקים ה'חתיך', תחליף בשבוע הבא את צ'ק פוינט, אותה הקים ה'חנון', במדד הנאסד"ק 100, שכולל את החברות בעלות השווי הגבוה ביותר שנסחרות בבורסה המובילה.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

    1. יניב

      צריך לזכור שצ'ק פוינט היא חברה ישראלית, בניגוד לפאלואלטו

  1. גיל שוויד מזמן היה צריך ללכת הביתה.

    גיל שוויד מזמן היה צריך ללכת הביתה. מי שמנהל את אותה חברה במשך 30 שנה, מזמן היה צריך לעשות משהו אחר. ככה זה כשלא פורשים בשיא.

  2. אני

    כמה שילמו לכם לכתבה חסרת התוכן הזאת? ברור שאם תרכוש חברות ב2 מיליארד, השווי שוק גדל, אבל מה עם השיחה על רווחים? אעשה את זה קצר, לפאלו אלטו אין רווח נקי שנים רבות..

אירועים קרובים