אפל מעצימה את מלחמתה בגניבת פטנטים – בהמשך למאבקה עם נוקיה

הסאגה של מאבקי הפטנטים בין שתי הענקיות לא נגמרת לעולם, ולסיפור הזה יש היסטוריה שמתחילה כמעט בימיו הראשונים של הטלפון הנייד ● כעת, כשנוקיה חוזרת בכוחות מחודשים לשוק הסלולר, התביעות המשפטיות מתחילות סבב נוסף

שוב תביעה על התנהלות מונופוליסטית. אפל. צילום: BigStock

בשנת 2011 יישבו ביניהן אפל (Apple) ונוקיה (Nokia) את תביעת הפטנטים האחרונה. אבל עכשיו, הן  חוזרות לעסוק באותו הנושא שוב.

הפעם מדובר על תביעת הגבלים עסקית שהגישה אפל, לא כנגד נוקיה אלא נגד חברות צד שלישי ידועות, שהן למעשה ישויות קביעת פטנט – מה שמכונה PAE (ר"ת patent assertion entities) – שפועלות מטעמה של ענקית הסלולר הפינית. אבל זה לא נגמר בכך – כנקמה על התביעה הזו, תובעת נוקיה את אפל ישירות.

במסגרת התביעה שלה טוענת אפל כי לנוקיה יש כבר הסכמים לרישוי הפטנטים שלה בתנאים הוגנים וסבירים, אשר מכונים FRAND (ר"ת fair and reasonable). אבל נוקיה מעבירה את הפטנטים האלה לאותן PAE בכדי לזכות ביותר כסף בשיטה אגרסיבית במיוחד.

אפל טוענת כי מצב זה אסור מכיוון שהוא "תחרותי ומעליב" בעבור אפל וחברות טכנולוגיה אחרות. תביעתה הנפרדת של נוקיה נגד אפל מגיעה משום שהחברה מפינלנד מאמינה שאפל חייבת לה כסף בעבור פטנטים המשמשים במוצריה.

נטרל ולנצל פטנטים חיוניים סטנדרטיים

שתי החברות נכנסו למאבק הרישוי האחרון בשנת 2009, כאשר נוקיה תבעה את אפל על רקע טענות כי הענקית מקופרטינו הפרה כמה פטנטים חיוניים שלה. פטנטים תקניים וחיוניים אלה משמשים בכל הענף וככאלה הם אמורים להיות מורשים על פי תנאי FRAND. משמעות הדבר היא שחברות יכולות לנצל את הפטנטים המסוימים מבלי לשלם דמי רישוי שערורייתיים עליהם, כיוון שהם מרכיב חיוני ברוב המוצרים בתעשייה.

בסופו של דבר במקרה זה, הגיעו החברות להסכם פשרה שעל פיו שילמה אפל תשלום חד-פעמי לנוקיה ולאחר מכן הייתה אמורה לשלם תמלוגים רגילים בעתיד.

התביעה הנוכחית של אפל, אשר הוגשה בקליפורניה, נאבקת ב-PAE שאיתן יצרה נוקיה שותפות. אפל טוענת שישויות אלה, שביניהן נכללות החברות Acacia Research ו-Conversant Property Management, "קושרות קשר עם נוקיה בתרמית בכדי לנטרל ולנצל פטנטים חיוניים סטנדרטיים".

במקביל הגישה אתמול (ד') נוקיה תביעה ישירה כנגד אפל באירופה ובארצות הברית, הטוענת שהחברה עדיין פוגעת בפטנטים שלה. נוקיה אומרת כי מאז יישוב המקרה הראשוני, אפל "ירדה בהצעות עוקבות שנעשו על ידי נוקיה לרישוי [חלקים] המצאות הפטנט שלה, אשר נמצאות בשימוש על ידי מוצרי אפל רבים".

בפועל טוענת נוקיה כי אפל חייבת לה כסף כיוון שהיא מנצלת יותר פטנטים של נוקיה מאשר אלו שעליהם היא משלמת. התביעה הנוכחית מכסה 32 פטנטים, כולל תצוגה, ממשק משתמש, תוכנה, וטכנולוגיית קידוד וידיאו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים