עולם הטכנולוגיה מתגייס לצד אפל – נגד ה-FBI

גוגל, ווטסאפ, מיקרוסופט וענקיות אחרות הביעו תמיכה בהתנגדותה של אפל לאפשר לבולשת לפרוץ ל-iPhone של אחד ממבצעי הטבח בסן ברנרדינו

השבוע - עוד השקה של אפל? צילום אילוסטרציה: BigStock

שורה של ענקיות טכנולוגיה הודיעו היום (ה') ואתמול כי הן עומדות לצידה של אפל (Apple) בעמדתה שלא לאפשר ל-FBI לפרוץ למכשיר ה-iPhone של אחד הטרוריסטים מסן ברנרדינו, למרות פסיקה של בית המשפט שמחייבת אותה לעשות זאת. בין הענקיות נמצאות גוגל (Google), מיקרוסופט (Microsoft), ווטסאפ (WhatsApp) – וגם, כמה לא מפתיע, אדוארד סנואודן.

בית המשפט הורה לאפל לשבור את הצפנת מכשירו של אחד הטרוריסטים שביצעו את הטבח בסן ברנרדינו ולאפשר ל-FBI לפרוץ אליו, אולם מנכ"ל החברה, טים קוק, אמר כי היא מתנגדת להחלטה ותערער עליה. החברה הביעה עמדה זו גם במכתב פתוח ללקוחות. לפי פרשנים, המשמעות של החלטת בית המשפט, אם תתקיים, היא שאפל תצטרך ליצור הצפנות עם פחות אבטחה, שיחשפו את המשתמשים ויפגעו בפרטיות שלהם.

סונדאר פיצ'אי, המנכ"ל החדש של גוגל, כינה את דבריו של קוק, שפורסמו בין היתר בפוסט בטוויטר (Twitter), "חשובים", ופרסם סדרה של ציוצים בנושא. באחד מהם הוא כתב כי "להכריח חברות לאפשר פריצה (למכשירים – י"ה) יכול לאלץ אותן להתפשר על הפרטיות של המשתמשים". פיצ'אי הוסיף שהוא "מצפה לקיומו של דיון פתוח ומחכים בנושא".

גם יאן קום, מייסד ומנכ"ל ווטסאפ (WhatsApp), הביע תמיכה בעמדתה של אפל. בפוסט שפרסם בעמוד שלו בפייסבוק (Facebook), שווטסאפ נמצאת בבעלותה, הוא כתב ש-"תמיד הערצתי את טים קוק על עמידתו על הפרטיות ואת מאמציה של אפל לשמור על הנתונים של המשתמשים, ואין לי אלא להסכים עם מה שכתבה החברה במכתב הפתוח שלה ללקוחות. אנחנו חייבים שלא לאפשר לתקדים המוזר הזה לקרות. החופש והחירות שלנו נמצאים בסכנה".

במיקרוסופט מצייצים מחדש

חברה נוספת שנעמדה לצד אפל היא, כאמור, מיקרוסופט. ברד סמית, נשיא ומנהל המחלקה המשפטית של הענקית מרדמונד, שיתף בחשבון הטוויטר שלו קישור למכתב שפרסם בנושא ארגון RGS (ר"ת Reform Goveranment Surveillance), ומנכ"ל החברה, סטיה נאדלה, צייץ אותו מחדש (Retweet).

במכתב צוין כי "החברות שב-RGS מאמינות שחשוב מאוד לתפוס טרוריסטים ופושעים, ולסייע לרשויות אכיפת החוק במילוי צווים שיפוטיים, במטרה לשמור על הביטחון של כולנו. אולם, אסור לדרוש מחברות טכנולוגיה לבנות 'דלתות אחוריות' לטכנולוגיות ששומרות על המידע אודות המשתמשים שלהן בטוח".

עוד כתב הארגון כי "החברות שב-RGS נשארות מחויבות לספק לרשויות אכיפת החוק את העזרה שהן צריכות ובד בבד לשמור על האבטחה של הלקוחות שלהן ושל המידע שלהם".

מה יש לטראמפ וסנואודן לומר בעניין?

לעומת זאת, דונלד טראמפ, המתמודד הרפובליקני הבולט לנשיאות ארצות הברית, התנגד לעמדת אפל. "מי הם חושבים שהם?", אמר בראיון טלוויזיוני. "אני מסכים ב-100% עם החלטת בית המשפט. בכל מה שנוגע לביטחון, אנחנו חייבים להשתמש בראש שלנו ובהיגיון בריא".

ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, הסכים עם טראמפ (והביע על כך סוג של צער). הוא אמר כי "בעמק הסיליקון, אם תגיד שאתה חושב שאפל צריכה לעזור ל-FBI להגיע לטלפונים של הטרוריסטים" יוציאו אותך אל מחוץ למחנה או, כלשונו של קומי, "יבעטו אותך מהאובר (Uber) שלך".

ומה יש לסנואודן להגיד בנושא? העובד לשעבר של הסוכנות האמריקנית לביטחון לאומי (ה-NSA), שחשף שהסוכנות מרגלת אחרי אזרחים אמריקניים, צייץ: "ה-FBI יוצר עולם שבו אזרחים מסתמכים על אפל שתגן על הזכויות שלהם, במקום שזה יהיה ההיפך".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים