ויקיליקס: חברת האבטחה האיטלקית שנפרצה שירתה משטרים אפלים

ממסמכים שפורסמו באתר עולה ש-Hacking Team סיפקה כלי ציתות למשטרים כמו בלרוס, לוב, מצרים, קזחסטן וניגריה ● הזווית הישראלית: Nice היא אחת המפיצות שלה וסגרה איתה חוזים במדינות שונות בעולם

הרעים - בין לקוחות החברה. אילוסטרציה: BigStock

חברת האבטחה האיטלקית Hacking Team, שנפרצה לפני ימים אחדים, סיפקה תוכנות ציתות לטלפונים ולמחשבים למשטרים דיקטטוריים ואפלים בעולם – כך עולה מניתוח של מסמכיה שהועלה לאתר ויקיליקס (Wikileaks).

החברה, שבסיסה במילאנו, נהגה להציג את עצמה ככזו שמספקת תוכנת ציתות חוקית לגורמי אכיפה וביון, אולם פעילים למען זכויות אדם טוענים כי התוכנות שלה משמשות משטרים טוטליטריים לשם חדירה לפרטיותם של מתנגדים למשטר.

אלא שבין לקוחותיה של הנפרצת יש לא רק מדינות אפלות, כי אם גם הבולשת הפדרלית של ארצות הברית.

בנוסף, למרבה הצער, לפעילות של החברה הנפרצת יש גם היבט כחול לבן: Nice הישראלית היא אחת המפיצות של מוצרי Hacking Team. מהמסמכים שדלפו עולה כי Nice סגרה מספר גדול של עסקות עבור Hacking Team ברחבי העולם, ביניהם חוזים באזרבייג'אן ותאילנד. כמו כן, היא ניהלה עבורה משאים ומתנים בברזיל, קולומביה, גואטמלה, הונדורס, ישראל, כוויית, פינלנד, גיאורגיה, יוון, הודו, טורקמניסטן, אוזבקיסטן, קירגיסטן ומקומות אחרים.

ניתוח ההתכתבויות של החברה הנפרצת עצמה – שנעשה על ידי פעילי זכויות אדם – מעלה כי לצד פעילות עסקית לגיטימית בארצות הברית, אוסטרליה ומדינות מערביות נוספות, היא פעלה במדינות עליהן נמתחה ביקורת בשל הפרת זכויות אדם, כגון לוב, מצרים, אתיופיה, קזחסטן, מרוקו, ניגריה, ערב הסעודית וסודאן.

מהתכתובות עולה כי במאי השנה היא ניהלה משא ומתן עסקי עם חוליית מחסלים אכזרית – ממשלתית – הפועלת בבנגלדש ועונה לשם "גדוד הפעולה המהירה". נציג החברה נסע לבירת המדינה, דאקה, כדי להדגים את טכנולוגיית הריגול שלה במטה של סוכנות הביטחון, שידועה בעינויים ובהרג ללא משפט. יחידת הביון הבנגלדשית תוארה על ידי ארגון זכויות האדם Human Rights Watch כ-"חוליית מוות (רצח)", שפעולותיה הן חטיפות, עינויים ורצח של אזרחים – והיא עושה זאת יותר מ-10 שנים.

לקוח נוסף הוא הסוכנות למאבק בסמים של ארצות הברית, לה סיפקה החברה כלי מעקב המוני. הסוכנות, DEA, ערכה מעקבים המוניים בקולומביה ופעלה בסיוע שגרירות ארצות הברית בבירה, בוגוטה. המעקב נעשה דרך התחברות של כלי Hacking Team לאחת מספקיות האינטרנט במדינה.

עוד התכתבות סוקרת הדגמה של כלי המעקב של החברה, שנעשתה אשתקד בדוחא, בירת קטאר, בפני שני קצינים מסוכנות המודיעין של בלרוס. בבלרוס שולט דיקטטור וארגון Human Rights Watch מתאר את השלטון שם כ-"פועל לדיכוי של כמעט כל צורת התנגדות", תוך מעקב אלקטרוני אחר עיתונאים, פעילים מהאופוזיציה ופוליטיקאים המתנגדים לשלטונו של הנשיא הרודן אלכסנדר לוקשנקו, המכונה "הדיקטטור האחרון של אירופה".

"החברה – אויב עסקי של האינטרנט"

זאת ועוד, Hacking Team דורגה במקום החמישי בדירוג "האויבים העסקיים של האינטרנט במגזר הפרטי" – דו"ח שנעשה על ידי ארגון עיתונאים ללא גבולות ב-2012.

אתמול (א') אמרו אנשי החברה כי הם מעריכים שמי שפרץ אליהם היו האקרים שפעלו בחסות מדינה, אולם לא ציינו באיזו מדינה לטענתם מדובר. "בהתחשב במורכבות של הפריצה, המתקפה הייתה חייבת להיות על ידי מישהו ברמת ממשלה או על ידי מישהו שיש לו מימון פיננסי רב, על מנת שיוכל לפעול באופן טכנולוגי ומקצועי", אמר דיוויד ווינצנזטי, מנכ"ל החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים