NSO בסכנת חדלות פירעון? לא כל כך מהר…

מודי'ס הפחיתה את דירוג האשראי של חברת NSO, אך בחינת הרכב החוב מראה שיש לה אורך נשימה לא קטן כדי להסדירו, חוץ מזה שהחלטת משרד המסחר האמריקני בעצם מודה שתוכנת הריגול פגסוס שלה ניצבת בצמרת תוכנות הריגול

שכירת חרב? NSO.

הצרות של חברת הסייבר ההתקפי הישראלית NSO הולכות ונערמות. בליבת הצרות שלה – תוכנת הריגול פגסוס, שאמנם נחשבת בין הטובות בעולם, אך זוכה לכותרות שליליות בשל "מעורבותה" בפגיעה באישים מפורסמים, בפעילי זכויות אדם ובמתנגדי שלטון במדינות טוטליטריות.

צרה נוספת של החברה הגיעה גם ממשרד המסחר בארצות הברית, שהטיל מגבלות קשות על מכירת מוצריה בארה"ב בשל החשש לפגיעה בזכויות אזרחיות.

השבוע נוספה גם תביעה של אפל את NSO, ולפני ימים אחדים הפחיתה חברת דירוג האשראי מודי'ס את דירוג האשראי של החברה בשל חוב שלה בגובה 550 מיליון דולר. מודי'ס הורידה את דירוג האשראי לחוב החברה מ-B3 ל-Caa2.

מודי'ס גם מציינת, שהחברה מתקרבת למצב של חדלות פירעון. מבחינתה, מודיס שומרת על שמה הטוב ו"הולכת על בטוח". אך להערכתי, החברה לא נמצאת קרוב לחדלון פירעון, שכן הרכב החוב נותן לה אורך נשימה לא קטן כדי להסדיר את מה שיש להסדיר. חוץ מזה, החלטת משרד המסחר האמריקני פוגעת במכירותיה בארה"ב, אך החלטה עושה לחברה שירות טוב, כי היא בעצם מודיעה "קבל עם ועדה", שפגסוס, ניצבת בצמרת תוכנות הריגול.

אך לפני שעושים ספקולציות על השפעת ההודעה של מודי'ס על המכירות העתידיות של החברה, כמה מילים על מצב החוב. חובות החברה מסתכמים בכ-550 מיליון דולר, והורדת דירוג האשראי נובעת מן החשש שהחברה לא תעמוד בהחזר חובותיה. חששות אלו מבוססים על המידע הפיננסי ש-NSO פרסמה. היא לא חברה בורסאית, כך שהיא מפרסמת רק מה שהיא רוצה לפרסם. לפי הנתונים שפרסמה, מתברר שפעילותה בשנת 2020 הצטמקה במקצת. בשנת 2020 היה לה תזרים מזומנים שלילי, הכנסות של 243 מיליון דולר לעומת 251 בשנה קודמת ו-EBIDTA של 99 מיליון שהם EBIDTA שולי של כ-40% מההכנסות לעומת EBIDTA שולי של כ-48% מההכנסות בשנה קודמת.

חובות NSO מורכבים משתי הלוואות בנקאיות – אחת של 300 מיליון דולר והשנייה של 177 מיליון, שאמורות להיות מוחזרות במרץ 2025. בנוסף, לחברה יש משיכת יתר בבנק של 30 מיליון דולר עד מרץ 2024.

פירוש הדבר ש"יום הדין" הוא בעוד כשלוש שנים ושלושה חודשים לגבי ההלוואות ושנתיים ושלושה חודשים לגבי קו האשראי. בתקופה זו הכל יכול לקרות, במיוחד לגבי חברה שיש לה מוצר מבוקש.

זה לא אומר שלחברה אין בעיות. הקורנה פגעה בה כפי שפגעה בחברות רבות בעולם, ובינתיים היא ממשיכה לשרוף מזומנים, ממשיכה להשקיע סכומים נכבדים במו"פ, ולמרות הקשיים של הקורונה לא פיטרה עובדים וגם לא הוציאה אותם לחל"ת, כך שהוצאות השכר לא פחתו.

בתחילת השנה בחנה הנהלת החברה הכנסת משקיע, או הנפקה. הורדת דירוג האשראי לבטח תשפיע לרעה על יכולתה להנפיק את עצמה, ואילו מציאת משקיע תהיה אולי קלה יותר, כשמדובר על חברה שערכה מוערך ביותר ממיליארד דולר.

כל אלה מובילים למסקנה שחדלות הפירעון לא כל כך קרובה כפי שהשתמע מהכותרות הזועקות בכלי התקשורת.

 

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מישהו שמבין

    אין ספק שניתוח של אנשים ומחשבים מדויק יותר ממודיס שכנעתם אותי.

אירועים קרובים