עשה זאת בעצמך: המחשב המודולרי של פריימוורק

הסטארט-אפ האמריקני פריימוורק (Framework), שהוקם על ידי נירב פאטל, מהנדס לשעבר באוקולוס (Oculus), השיק מחשב נייד, המייצג תפיסה מעניינת ושונה, שבבסיסה עומדת גישה של קיימות - תיקון במקום החלפה,עמידות ואורך חיים: מחשב מודולרי, שניתן להרכבה, תיקון ושדרוג על ידי המשתמש ● המארז שלו כולל אפילו מברג...

המחשב המודולרי של פריימוורק. צילום: פריימוורק

הסטארט-אפ האמריקני פריימוורק (Framework), שהוקם על ידי נירב פאטל, מהנדס לשעבר באוקולוס (Oculus), השיק מחשב נייד, המייצג תפיסה מעניינת ושונה, שבבסיסה עומדת גישה של קיימות – תיקון במקום החלפה, עמידות ואורך חיים: מחשב מודולרי, שניתן לתיקון ושדרוג על ידי המשתמש. המארז שלו כולל אפילו מברג…

זהו המוצר הראשון של החברה – לפטופ בעל מסך של 13.3 אינץ', עם רכיבים מודולריים. הרעיון הוא שהמשתמשים יוכלו להחליף חלק מרכיביו העיקריים במקרה של קלקול או כדי לשדרגם בהתאם להתפתחות הטכנולוגית בצורה ידידותית וקלה גם למי שלא מומחים במחשבים או בחומרה.

"אנו בפריימוורק מאמינים, שהגיע הזמן למוצרי אלקטרוניקה בידורית שמתוכננים להאריך ימים. המשימה שלנו היא להעצים אתכם עם מוצרים נהדרים, שאתם יכולים להתאים אותם אישית, לשדרג ולתקן אותם בקלות, ובכך להאריך את אורך חייהם ולהפחית את הפסולת האלקטרונית", מציינת החברה בהודעת ההשקה.

הפרטים הטכניים של המחשב מעידים שכוונת החברה למכור מחשב ברמה גבוהה יחסית של ביצועים: מסך 13.5 אינץ' ביחס 3:2, ברזולוציה של 2,256 1,504x, שיושב בתוך מסגרת מגנטית, המקילה על החלפתו. עוד הוא נושא מצלמת רשת של 1080 פיקסלים המצלמת ב-60 פריימים לשנייה, הכוללת גם כפתור פרטיות להדלקה וכיבוי, ומקלדת נישאת דקיקה נוסף למקלדת רגילה. מבחינת השבבים, ניתן יהיה לבחור במעבדי Core של אינטל מהדור ה-11, לצד תמיכה ב-WiFi 6, זיכרון RAM מסוג DDR4 של עד 64 גיגה-בייט וזיכרון אחסון SSD מסוג MVME מדור 4 של עד 4 טרה-בייט.

כמעט כל רכיבי המחשב – כולל המסך, הסוללה, המקלדת ומסגרת המסך – ניתנים להחלפה. הרכיבים הפנימיים, כמו ה-SSD, ה-RAM ורכיבי ה-Wi-Fi הם בעלי חיבורים המקובלים בתעשייה, לבד מהמעבד המרכזי, ה-CPU, שכדי לשדרגו יהיה צורך להוציא את כרטיס האם ולהחליפו לגירסאות חדשות יותר שהחברה תמכור כאשר יוצעו בשוק מעבדים מתקדמים יותר.

לדברי פאטל, "כל הרכיבים משתמשים במחבר אחר יחיד שקל לזהות, והם כוללים גם בליטת אחיזה שתקל על הכנסתם והוצאתם". לדבריו, הרכיב הבעייתי היחיד הוא כרטיס האם, שכדי להחליף אותו יהיה צורך להפריד ממנו את כל הרכיבים המחוברים אליו לפני הוצאתו, אבל "קרוב לוודאי שזה יהיה אירוע נדיר", אמר.

עוד הוסיף פאטל, שהוא מעוניין להציב את המחשב המודולרי של החברה מול מחשבים כמו ThinkPad T, Surface ו-XPS 13 מבחינת הביצועים.

במקום היציאות הממוקמות בדרך כלל בצידי המחשב, שבדרך כלל מתיישנות מדי תקופה, החברה בנתה מה שהיא מכנה "כרטיסי הרחבה". אלה נראים כמו קופסאות קטנות ומאפשרים הוספה של יציאות שונות, כמו USB-C, USB-A, HDMI, יציאת תצוגה,  MicroSD, דיסק נוסף וחיבור לאוזניות.

מעבר לתפיסה המודולריות, החברה גם נקטה גישה ירוקה, ולדבריה המחשב עשוי מ-50% אלומיניום ממוחזר ומ-30% חומרי פלסטיק ממוחזר, כשגם המארז עשוי חומר ממוחזר, ללא שימוש בפלסטיק, והמשלוח שלו חסכני בפליטת פחמן.

המחשב החדש יהיה זמין בקיץ הקרוב, במחיר שהחברה לא פרסמה, על אף שפאטל ציין שהקונים ישלמו "מחיר פרימיום על אורך חיים", אבל הפיצוי, לדבריו, יהיה שהחומרה תהיה ברמה שווה למחשבים ניידים עם אותה חומרה, שקיבלו ביקורות טובות. החברה תציע כמה גירסאות מורכבות מראש, וגם גירסה להרכבה עצמית.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חולם עליו בלילות

    איפה המחשבים שלהם זמינים בארץ?

אירועים קרובים