סקר: כמחצית מחברות הטק הקטנות מתכננות פיטורים נוספים עד סוף השנה

הסקר נערך על ידי רשות החדשנות וארגון IATI בקרב חברות המעסיקות עד 50 עובדים ● רבע מהחברות הודיעו כי כבר פיטרו עובדים ושליש קיצצו בשכר ● עיקר הפגיעה - בחברות התוכנה

גלי פיטורים נוסף? אילוסטרציה: BigStock

משבר הקורונה פגע בכמחצית מחברות ההיי-טק, והן לא אופטימיות לגבי סיכויי הצלחתן להתאושש, בעתיד הנראה לעין, זאת למרות המאמצים להחזיר את המשק לשגרה והתוכניות השונות של הממשלה למענקים שונים. כך עולה מסקר של רשות החדשנות וארגון IATI, שנערך בחודש מאי בקרב 414 חברות,קטנות ובינוניות, המעסיקות עד 50 עובדים.

הסקר נועד לבדוק את המגמות בקרב החברות המוגדרות כחברות קטנות, על רקע ההתאוששות במשק ותחילת החזרה לפעילות. הנתונים מהסקר מציירים מגמה מדאיגה ביותר שרחוקה מאוד מחזרה לשגרת פעילות לפחות לגבי חברות אלו, ומעיד שיותר ממחצית מהן יפסיקו את פעילותן תוך כחצי שנה ללא תמיכה או גיוס.

65% מהחברות עם 1-10 עובדים לא יוכלו להמשיך פעילות מעבר לחצי שנה. מקור: רשות החדשנות

65% מהחברות עם 1-10 עובדים לא יוכלו להמשיך פעילות מעבר לחצי שנה. מקור: רשות החדשנות

מנתוני הסקר עולה, כי יותר מ-57% מהחברות נערכות לגל פיטורים שני במחצית השנייה של השנה, זאת אם המצב הנוכחי בארץ ובשוקי העולם יימשך ולא תהיה אפשרות לחזור לפעילות מלאה.

מדיניות גיוסי עובדים חדשים בעקבות המשבר. מקור: רשות החדשנות

מדיניות גיוסי עובדים חדשים בעקבות המשבר. מקור: רשות החדשנות

כרבע מהחברות שהשתתפו בסקר פיטרו עובדים, לעומת 17% מהחברות שדיווחו על פיטורים בחודש אפריל. נתון מעניין נוסף הוא, שעיקר הפיטורים היו בחברות בתחום התוכנה והתקשורת (19% מהחברות), כאשר האחוז הנמוך יותר בקרב חברות התוכנה היה בחברות תוכנה שעוסקות בתחום הבריאות. עוד נתון מעניין: 71% מהחברות הקפיאו גיוסים שונים. עורכי הסקר מציינים, כי הנתונים האלו מבטאים הרעה לעומת סקר שנערך באפריל, אז 17% מכלל החברות דיווחו על פיטורים לעומת 25% אחוזים מסך כל החברות.

יותר משליש מהחברות שהשתתפו בסקר דיווחו, כי הוציאו עובדים לחל"ת, כאשר חלר העובדים שיצאו לחל"ת בחברות שמעסיקות עד 10 עובדים גבוה יותר מהעובדים שיצאו לחל"ת בחברות הגדולות יותר – עד 50 עובדים. בנושא השכר, שליש מהחברות אישרו כי ביצעו הורדת שכר נרחבת (יותר מ-15%), כאשר האחוזים גבוהים באופן משמעותי אצל חברות בצמיחה. עיקר הקיצוצים היו בקרב חברות שנמצאות בשלבי גיוס שונים (49%), ורבע מהחברות האחרות אמרו כי הן שוקלות הורדת שכר. גם כאן מסתמנת הרעה לעומת הסקר מאפריל, אז רק 33% מהחברות ביצעו הורדה בשכר, לעומת 50% מכלל החברות שהורידו או שוקלות להוריד שכר בקרוב.

משתתפי הסקר נשאלו גם לגבי מקורות מימון. כך, למשל, לגבי גיוסי כספים – 91% מהחברות דיווחו על האטה בתהליכי גיוס הון. ל-40% מחברות ההיי-טק שנמצאות בתהליך גיוס הון המשקיעים הודיעו שהם עוצרים את תהליך גיוס הכספים. 51% העידו כי התהליך מתקדם באופן איטי ורק 9% העידו כי תהליך הגיוס מתקדם כמצופה.

מנהלי החברות דיווחו, כי רוב המשקיעים של אותן חברות יושבים על הגדר ולא ממהרים להזרים כספים לחברות שהם משקיעים בהן. רק 19% מהמשקיעים הזרימו כספים. נתון מדאיג נוסף הוא, שמחצית מהחברות שפנו לקבלת הלוואה מגורם פיננסי נדחו, ושליש טרם קיבלו תשובות?

כיצד נערך הסקר?

מאפייני המידגם של הסקר הם: מתוך 414 חברות 41% הם חברות תוכנה, ו-18% בתחומי התקשורת והחומרה. מדובר בחברות קטנות, רובן מעסיקות עד 10 עובדים (65%) והיתר – עד 50 עובדים, בהתאמה. חצי מהמשיבים נמצאים בשלבי גיוס פרה-סיד וסיד(51%), 22% נמצאים בסבב גיוס A, 13% בסבב גיוס B, 10% בסבב גיוס C+ והיתר הן חברות ציבוריות.

תגובות

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, אמר בתגובה לסקר: "העובדה כי 65% מחברות הזנק עם 1-10 עובדים דיווחו שלא יוכלו להמשיך להתקיים מעבר לחצי שנה מדגישה את חשיבות התמיכה הממשלתית. חשיבות זו גם עולה מכך, שרוב החברות בסקר דיווחו כי הן מתכוונות לפנות לערוצי התמיכה של הרשות, ובפרט לערוץ המענקים המהיר". הוא ציין לחיוב את המגמה העולה מהסקר, שלפיה חלק גדול מהחברות אמרו, כי הן מתכוונות לפנות לקבל סיוע מהרשות במסגרת התוכניות השונות שהוכנו בעקבות המשבר.

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום: ניב קנטור

אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות. צילום: ניב קנטור

קרין מאיר רובינשטיין, מנכ"לית ונשיאת IATI, מזהירה, כי "נתוני הסקר מראים, כי חברות טכנולוגיה צעירות רבות עומדות בפני קריסה, וכי אין לתעשייה סיוע כלכלי מספק מצד ממשלת ישראל". עוד ציינה רובינשטיין, כי "הסיוע הנוסף שאושר לחברות ההיי-טק, בהיקף של 1.2 מיליארד שקלים, אינו מספיק ואינו מובנה במענה רציני ושיטתי", והדגישה, כי "תעשיית החדשנות היא מנוע הצמיחה העיקרי של המשק ומובילה את הכלכלה הישראלית על גבה לצמיחה ושגשוג חסרי תקדים, כמעט ללא תמיכה ממשלתית. אין ספק כי נדרשת התייחסות ממשלתית מקיפה ודחופה לבעיות שכבר נוצרו בתעשייה בשל המשבר, וכן לבעיות הצפויות ב'יום שאחרי'".

קרין מאיר רובינשטיין, מנכ"לית ונשיאת IATI

קרין מאיר רובינשטיין, מנכ"לית ונשיאת IATI צילום: סיון פרג'

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    ראשית אין מניעה שהממשלה תתמוך, אבל חשוב שהחברות יתאימו את היעדים שלהן לצורכי המדינה והפיתוחים שלהן יהוו "ערך" עבור המדינה כאילו הייתה משקיע בחברה. חשוב להבין שאסור לטפל במשבר הקורונה תוך התעלמות מהמגמה העולמית של צמצום כח אדם בחברות ההייטק עם כניסת AI ורובוטיקה לתפקידים ועיסוקים שבוצעו עד היום על ידי אנשים. רק קוריוז מהיום מיקרוסופט מפטרת עיתונאים ב-MSN ואת עמודי החדשות, יערכו באמצעות AI, (אל תגלה לנמר). לכן, סביר שלמרות תמרור האזהרה שמשתקף מתוצאות הסקר, לצערי ההיטק עומד להתכווץ ובגדול.

אירועים קרובים