כמה מנמ"ריות יש ברשויות המקומיות? עדיין מעט מדי

מתוך כ-80 רשויות בהן קיים תפקיד רשמי של מנמ"ר, רק ב-11 יש מנמ"ריות בראש אגף מערכות המחשוב ● בנוסף מכהנות בישראל רק שש ראשות ערים ● מה יביא ובאופן מובהק את המהפיכה המגדרית גם לרשויות המקומיות?

מתי יוצבו עוד נשים בקדמת הבמה של הרשויות המקומיות? צילום אילוסטרציה: BigStock

לרגל חודש האישה הבינלאומי יצאנו לבדוק כמה נשים בתפקיד מנמ"ריות יש ברשוית ובמועצות המקומיות בישראל. בעזרתה של ליאורה שכטר, יו"ר פורום המנמ"רים בשלטון המקומי, קיבלנו טבלה (שתמונתה רצ"ב), ובה מופיעות כל המנמ"ריות המכהנות כיום ברשויות, וגילינו תמונת מצב די עגומה. מתוך כ-80 רשויות, שם יש בכלל את תפקיד רשמי של מנמ"ר, רק ב-11 רשויות יש מנמ"ריות בראש אגף מערכות המחשוב.

ליאורה שכטר, יו''רית פורום המנמ''רים בשלטון המקומי ומנמ"רית עיריית תל אביב. צילום: ניב קנטור

ליאורה שכטר, יו"רית פורום המנמ"רים בשלטון המקומי ומנמ"רית עיריית תל אביב. צילום: ניב קנטור

המנמ"ריות הן: מרים כהן, מנמ"רית עיריית דימונה; עינת ברעם פרנהיימר, במועצה האזורית דרום השרון; ענת מאיר, בעיריית חדרה; אורנה בלוססקי בעיריית חולון; אפרת פרגא במודיעין עילית; איריס אלפסי במועצה האזורית מעלה אדומים; רלי דהן, מועצה אזורית משגב; ענת שלומוביץ בפתח תקווה; דגנית בן יעקב ברעננה; חופית צמח בגני תקווה; וכמובן, ליאורה שכטר, בעיריית תל אביב.

עינת ברעם פרנהיימר, מנמ"רית המועצה האזורית דרום השרון. צילום: מיטל דור

עינת ברעם פרנהיימר, מנמ"רית המועצה האזורית דרום השרון. צילום: מיטל דור

בסך הכל מדובר על ייצוג של 13.75 אחוזים מכלל המנמ"רים ברשויות. זהו ממוצע הדומה לסך כל ייצוג הנשים כמנמ"ריות בכלל המשק, שנע סביב ה-14-15 אחוזים מסך כל בעלי התפקידים, על פי הרישומים של אנשים ומחשבים.

ענת שלומוביץ', מנמ''רית עיריית פתח תקווה. צילום: ניב קנטור

ענת שלומוביץ', מנמ"רית עיריית פתח תקווה. צילום: ניב קנטור

דגנית בן יעקב, מנמ"רית עיריית רעננה. צילום: ניב קנטור

דגנית בן יעקב, מנמ"רית עיריית רעננה. צילום: ניב קנטור

סקר שערכה חברת דן אנד ברדסטריט לקראת יום האישה גילה שגם מספר הנשים המכהנות כראשות עיר בשלטון המקומי הוא נמוך יחסית. על פי הסקר, רק שש נשים מכהנות כראשות ערים: עינת קליש, בחיפה; ליאת שוחט, באור יהודה; יעל מקליט, ביהוד; מרים פיירברג, בנתניה; עליזה בלוך, בבית שמש; ושוש כחלון, בכפר יונה. מה שמדהים עוד – באף אחת מהרשויות האלו, שבהן מכהנות נשים, אין נשים בתפקיד מנמ"ריות, דבר שמלמד שאת השינוי צריך להתחיל מהבית.

עם זאת דן אנד ברדסטריט מציינים כי יש שיפור בשיעור הייצוג הנשי במועצות וברשויות, והוא עומד כיום על 20 אחוז בממוצע ארצי. בכמה רשויות יש ייצוג ברמה גבוהה במיוחד: במעלה אדומים, שם מכהנת גם מנמ"רית (אלפסי), וכן בקריית אונו ובת ים.

ד"ר אסף שפירא וד"ר עופר קניג, מהמכון הישראלי לדמוקרטיה, כותבים במאמר שפרסמו על ייצוג נשים כי "ייצוג נשים בשלטון המקומי, תואם ערכים של שוויון וייצוגיות, ומעניק לגיטימציה למשטר דמוקרטי ליברלי".

אין ספק שנושא ייצוג הנשים בתפקיד מנמ"ריות זקוק לרענון וטיפול ברמות הכי גבוהות של השלטון המקומי. לתשומת ליבו של הקורא חיים ביבס.

טבלת הנשים המנמ"ריות ברשויות המקומיות:

חופית צמח מועצה מקומית גני תקווה
מרים כהן עירייה דימונה
עינת ברעם פרנהיימר מועצה אזורית דרום השרון
ענת מאיר עירייה חדרה
אורנה בלוססקי עירייה חולון
אפרת פרגא עירייה מודיעין עילית
איריס אלפסי עירייה מעלה אדומים
רלי דהן מועצה אזורית משגב
ענת שלומוביץ עירייה פתח תקווה
דגנית בן יעקב עירייה רעננה
ליאורה שכטר עירייה תל אביב

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים