בין בר רפאלי, דוד המלך, טכנולוגיה, היסטוריה וירושלים אחת

העדרה של קידמת הטכנולוגיה מסמטאות עיר הבירה ניכר, אבל כנראה שזה גם מה ששומר על צביונה המיוחד

02/06/2019 16:53
ירושלים של זהב - ושל היי-טק. צילום: BigStock

נכון, פארק ההיי-טק בהר חוצבים נותן לירושלים קצת מהגוון של העולם הטכנולוגי החדש, ונכון, במקומות ציבוריים שונים ברחבי העיר הותקנו מצלמות מחוברות למרכזי שליטה, ונכון, ניתן להשוויץ ולומר שמובילאיי היא ירושלמית אסלית שנולדה באוניברסיטה העברית, אבל בכול זאת, הכי קל היה לכתוב כאן ביקורת נוקבת על אזלת ידה של עיריית ירושלים והמוסדות השונים המובילים בה, בכל הקשור לפיתוחה של עיר הבירה של ישראל כעיר מובילה טכנולוגית באומת הסטארט אפ שלנו.

הכי קל היה לכתוב על כך שמדובר בעיר שלא נעשה בה מספיק בכדי שהתושבים ירגישו שהזמן בה לא עצר מלכת, עיר שאין בה קידום משמעותי בהיבט הפוטנציאל שלה להיות עיר חכמה פורצת דרך ומובילה בעולם לצד היסטוריה שאין דומה לה; עיר שסטארט-אפים לא צומחים ופורחים בה על ימין ועל שמאל, שאינה מציעה די הטבות משמעותיות לקידום מיזמי כלכלה שיתופית משולבי טכנולוגיה לרווחת התושבים למשל כפי שנעשה יותר בעיריית תל אביב.

הכי קל היה לכתוב כאן טור על כך שאפילו אחרי עידן ניר ברקת, ראש העירייה היוצא, הייטקיסט בנפשו, , אם תשוטטו היום בשוק מחנה יהודה ותשאלו כל מוכר באחת הבסטות אם הוא יכול לתת לכם דוגמה לטביעת האצבע של ברקת בהיבט הטכנולוגי, כזו שמשפיעה על חיי היומיום שלו, הוא יסתכל עליכם במבט תמוה.

 

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים. צילום: דור פיינה

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים. צילום: דור פיינה

הכי קל גם היה לומר שמשה ליאון, ראש העירייה הנכנס, , לא בא מעולם ההיי-טק ונדמה כי יש לו עניינים חשובים יותר על סדר היום לקדם לפני שיקדם שילוב עיר חכמה וחדשנית בבירה, כמו גם לגביהשר לענייני ירושלים, זאב אלקין.

עוד יותר קל היה לומר שאין תחושת קידמה בירושלים מבחינה טכנולוגית, שירושלים תקועה בעבר, שהאוכלוסיה בעיר, ברובה שמרנית, לא מהווה כר פורה ומעודד לשילוב טכנולוגיה, שבשביל טכנולוגיה יש את תל אביב, שצריך השקעה, ש…וש…

זה היה הכי קל לכתב ולהביע את כל הביקורת המתבקשת הזו., אלא שבעצם, עדיף ככה, נקי, בלי טכנולוגיה מתקדמת בירושלים.

לסמס פתק בקשה במקום להניח פתק מנייר בין אבני הכותל?

תארו לכם איך היה נראה הכותל אם ניתן היה לסמס פתק בקשה במקום להניח פתק מנייר בין אבני הכותל? תאור לעצמכם איך היה נראה המדרחוב אם היו בו עמדות להטענת אופניים חשמליות מעיקות כל כמה מטרים? תארו לכם אם בשוק מחנה יהודה היו משלוחי פירות וירקות באפליקציה, ולא היה צורך להגיע עד לבסטה וליהנות מהריחות, הצבעים, הטעמים והצעקות בסמטאות? מה היה נשאר מהשוק המיוחד הזה.

בר רפאלי. צילום: BigStock

בר רפאלי. צילום: BigStock

תארו לכם שבעיר העתיקה היה דוכן של מוצרי אפל מקוריים במקום המוכר הערבי של דוכן התבלינים הטריים עם הזעתר המפורסם, סירי הייתה מוכרת לכם בשלט רחוק בצל במקום הסבתא שיושבת על המדרכה עם נענע טרייה שקטפה הבוקר מהכפר, ולא פחות נורא – הייתם אוכלים סטייק שהודפס בתל מימד מהמדפסת החדשה של HP, במקום חומוס לינא? מה היה עושה דוד המלך עם סמארטפון ברחובות העיר, אולי היה עסוק בלהעלות סטורי לאינסטוש עם בת שבע, הבר רפאלי של הזמן ההוא?

יש כל כך הרבה דרכים לשלב טכנולוגיה מתקדמת וחכמה בעיר מיוחדת כמו ירושלים, רק צריך להיזהר שלא להחריבה בדרך. ואולי בכלל אין צורך בשילוב חדשנות וקידמה בעיר הבירה? שכן, היא תראה אחרת.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רן ילין

    מני גם לי זה צרם לראות שככה אנשים מביעים דעתם ללא משים,
    ובפרט בנושא זה שהוא נושא מורכב, – אני אישית הנושא הזה תפס את תשומת ליבי ולמדתי אותו למעלה מחודשיים,
    ואין להתכחש לזה שזה אחד הנושאים המורכבים ביותר – ולכן כואב לראות שככה אנשים מתלוצצים על סוגיות כבידות,

    תודה מני !!!

  2. רן ילין

    מני אני מסכים עם כל מילה מה שאמרת,,, גם לי כאב לראות שאנשים מביעים דיעה בנושאים שהם לא למדו את בסיס הנושא,,, ובפרט בנושא שלנו שהוא נושא מורכב מאד וצריך להשים עליו את הדעת בצורה מקצועית,,,,

  3. מני גרין

    שלום !!!
    רציתי לעמוד על נקודה שולית קצת אבל בעיניי היא נותנת לי אינידקציה גדולה מאד על כותבת המאמר,
    במאמר נכתב בלשון הזה – "מה היה עושה דוד המלך עם סמארטפון ברחובות העיר, אולי היה עסוק בלהעלות סטורי לאינסטוש עם בת שבע, הבר רפאלי של הזמן ההוא?",
    סלחי לי, אבל במשפט הקטנטן הזה גילית לכולנו כמה חסרת אינטליגנציה בסיסית את , כמה את חלשה בהיסטוריה תנכי"ת , ובפרט כמה חסרת היגיון את שכותבת על דברים שאינך למדת מאומה – וכמו הרבה פשוטי עמך גם את הצטרפת עליהם – שמדברים על נושאים שאין להם יד ורגל שם…
    אז אני מציע לך לפני שאת כותבת משהו – וגם אם זה בתורת בדיחה גרידא דבר ראשון ללמוד את הנושא – לקרוא לנתח ואז תינתן לך הרשות להביע כל מה שעולה ברעיונך, אבל קודם שלמדת או קראת אין לך שום זכות דיבור בענין..
    חושבני כי כלל זה פשוט וברור הוא לכל אדם משכיל, וחבל מאד שצריכים להזכיר אותו ….

אירועים קרובים