תוכן פרסומי
ראשי » בחירות 2019 » בני גנץ – היעד המרכזי של הפייק ניוז בבחירות 2019
מתי כוכבי, מייסד ובעלים של קבוצת AGT והיזם שמאחורי חברת המדיה וכריית המידע ווקאטיב. צילום: יח"צ

בני גנץ – היעד המרכזי של הפייק ניוז בבחירות 2019

"פוטנציאל הפגיעה של הפייק ניוז בישראל - הוא אדיר ודומה לפרוטוקולים של זקני ציון על סטרואידים טכנולוגיים", אמר מתי כוכבי, מייסד ובעלים של קבוצת AGT ● על פי ווקאטיב, נתניהו - הדמות המוזכרת ביותר בקרב הבוטים, הטרולים והחשבונות החשודים

מאת 4 באפריל 2019, 16:30 א+ / א- הדפסה הדפסה
פייסבוק טוויטר ווטסאפ פינטרסט לינקדאין דוא״ל

בני גנץ הוא היעד המרכזי של הפייק ניוז בבחירות 2019, ולו פוטנציאל חשיפה של יותר ממיליון ישראליים בכל שבוע בממוצע. בשיאה, החשיפה הגיעה לכ-2 מיליון ישראלים, כך עולה מניתוח הפייק ניוז בבחירות 2019 של ווקאטיב.

ווקאטיב היא חברת המדיה וכריית המידע של היזם מתי כוכבי. החברה ניטרה את השיח הפוליטי ברשת העמוקה מתחילת מערכת הבחירות הנוכחית בכל שבוע, באמצעות מערכות מודיעין שפיתחה, אשר משמשות ארגוני מודיעין בעולם.

כך, מאז ההכרזה על הבחירות ב-25 בדצמבר 2018, ועד אתמול (ד'), המערכת ניתחה כ-2.8 מיליון פוסטים, ציוצים, טוקבקים, כותרות, תגובות בפורומים ואזכורים פוליטיים. כ-900 אלף פריטים הגיעו מפייסבוק וכ-1.4 מיליון הגיעו מטוויטר.

על בסיס ניתוח כלל הידיעות המזויפות שנאספו, עולה כי רב אלוף (מיל.) בני גנץ, המועד לראשות הממשלה של מפלגת כחול-לבן, היה היעד הראשי של הפייק ניוז במדיה החברתית. גנץ חווה מגוון חדשות מזויפות, החל מהאשמות כלפי בני משפחתו וניסיונות לשייכם לארגוני שמאל קיצוניים, ועד האשמות ישירות בפדופיליה, על סמך הדלפות מהמכשיר הסלולרי שלו.

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפל קורבן לפייק ניוז במערכת בחירות זו, והותקף לעיתים גם מימין וגם משמאל. אך נתניהו הוזכר גם בפייק ניוז בהקשרים חיוביים.

אחוז הפייק ניוז הגיע ל-14% מהשיח הכללי

בניתוח נמצא כי ישנה עלייה קבועה בנפח הפייק ניוז בשיח הפוליטי הכללי ברשת, שעמד בממוצע על 11% והגיע לשיא שבועיים לפני הבחירות – אז אחוז הפייק ניוז הגיע ל-14% מתוך השיח הכללי.

תפוצת הפייק ניוז גדלה לאורך התקופה האמורה, בין היתר בשל השתתפות והדהוד אקטיבי של ידיעות הכזב על ידי פוליטיקאים, מפלגות ומובילי דעה. כמות הפייק ניוז עלתה ב-89% בין השבוע הראשון של פברואר לשבוע האחרון של מרץ.

הניתוח של ווקאטיב העלה כי הידיעה השקרית עם פוטנציאל החשיפה הגבוה ביותר, וזו שחזרה הכי הרבה פעמים היא: "גנץ לא פוסל לשבת עם המפלגות הערביות ונתמך על ידי הרשות הפלסטינית". פוטנציאל החשיפה של ידיעה זו נע בין 1.5-2 מיליון משתמשים ישראליים ברשת. כמו כן, ידיעה זו חזרה על עצמה 5,559 פעמים, במגוון ניסוחים, ברחבי הרשת – בפוסטים בפייסבוק, תגובות בפייסבוק, כמו גם בציוצים ובטוקבקים באתרי החדשות המובילים. הידיעה חזרה על עצמה אפילו יותר מהחדשות המזויפות סביב אשתו של גנץ, בהקשר מחסום ווטש, וזאת מכיוון שהאמירה שגנץ ישב עם הערבים הושמעה גם על ידי גורמים פוליטיים רשמיים, ולכן קיבלה תוקף ואמינות גבוהים יותר בעיני הציבור.

הידיעה השקרית השנייה בחשיפתה היא "גנץ מעורער בנפשו ומטופל בתרופות פסיכיאטריות". ידיעה זו זכתה לחשיפה של 1-1.3 מיליון משתמשים ישראליים ברשת. ידיעה זו, שקודמה כחלק מהנראטיב של הליכוד, לפיו גנץ אינו כשיר להיות ראש ממשלה, החלה ברשת ורק לאחר מכן התגלגלה לכתבה ותחקיר עיתונאי, כזה שהוכחש לחלוטין על ידי גנץ ואנשי מפלגתו.

גם נתניהו מככב בפייק ניוז

במקום השלישי בדירוג הידיעות השקרית שזכו לפוטנציאל החשיפה הגבוהה ביותר, מופיעה הידיעה לפיה "נתניהו הרוויח מעסקת הצוללות כ-16 מיליון שקלים". לפי הניתוח של ווקאטיב, ידיעה זו זכתה לחשיפה של בין חצי מיליון ל-700 אלף גולשים ישראלים. גנץ עצמו, יחד עם שאר בכירי כחול-לבן, קידמו את הטענה, שמנפחת את המספרים שנתניהו הרוויח, ובעקבות פרסומם נחשפו ישראלים רבים לנתון זה.

עוד עולה מהניתוח כי נתניהו הוא הדמות המוזכרת ביותר בקרב הבוטים, הטרולים והחשבונות החשודים באופן קבוע, כאשר רוב האזכורים לגביו הם בהקשר חיובי. במקום השני נמצא גנץ, אך בניגוד לנתניהו, רוב האזכורים אודותיו הם שליליים וכוללים ביטויים נגטיביים ואף אלימים.

פרט לנתניהו, רוב האזכורים של שאר הדמויות הפוליטיות נעשו בהקשר שלילי. בנוסף, ניתן למצוא התאמה ברורה בין אירועי השבוע לאזכורים של דמויות מובילות. כך למשל, החשבונות החשודים הזכירו את גדעון סער בעיקר בתקופת הפריימריז של הליכוד, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, עלה בשיח כאשר תיקי נתניהו היו הנושא החם בחדשות.

לדברי כוכבי, מייסד ובעלים של קבוצת AGT, "פייק ניוז הוא חלק ממציאות חיינו. זאת עובדה. האם ניתן בכלל להילחם בה ובאילו אמצעים – רק הזמן יגיד. העיקרון הוא שאנשים צורכים פייק ניוז על פי נטייתם הפוליטית. אנחנו רצינו להסביר באופן ברור שפייק ניוז הוא חלק אינטגרלי מהשיח הפוליטי, אבל אנשים בסוף יאמינו למה שמתאים להם. התופעה של הפייק ניוז מטרידה אותי, כי פוטנציאל הפגיעה שלה בישראל, על ידי ארגונים אנטי-ישראליים ואנטישמיים הוא אדיר. הם יפיצו אותן בסביבות נאיביות, או אדישות – ויוכלו להשפיע באופן דרמטי על היחס לישראל. הדבר משול לפרוטוקולים של זקני ציון על סטרואידים טכנולוגיים".

בני גנץ – היעד המרכזי של הפייק ניוז בבחירות 2019 Reviewed by on . בני גנץ הוא היעד המרכזי של הפייק ניוז בבחירות 2019, ולו פוטנציאל חשיפה של יותר ממיליון ישראליים בכל שבוע בממוצע. בשיאה, החשיפה הגיעה לכ-2 מיליון ישראלים, כך עול בני גנץ הוא היעד המרכזי של הפייק ניוז בבחירות 2019, ולו פוטנציאל חשיפה של יותר ממיליון ישראליים בכל שבוע בממוצע. בשיאה, החשיפה הגיעה לכ-2 מיליון ישראלים, כך עול Rating: 0

תגובות (1)

  • Avatar

    יניב

    חשוב ביותר להבין שהמשחק השתנה לטוב ולרע

הגיבו