הרוסים יצאו לרחובות: מסרבים למסך ברזל שיורד על האינטרנט החופשי

מחשש שיהפכו למקבילה לסין, המוחים - במוסקבה ובעוד שתי ערים רוסיות - טענו שהקרמלין מנסה לבודד אותם מיתר העולם וקראו לאינטרנט חופשי ולא מצונזר

התערבות רוסית בבחירות ארה"ב. אילוסטרציה: BigStock

ביום א' האחרון יצאו אלפי מפגינים רוסים, במוסקבה ובשתי ערים אחרות, למחאה. הם צעדו ברחובות בטענה שהחוקים החדשים שמתכננת ממשלתם בהובלת הנשיא ולדימיר פוטין מגבילים את האינטרנט ומכוונים לבודד את רוסיה מיתר העולם. במוסקבה כבשו את הרחובות כ-15,000, כך על פי NGO. המשטרה המקומית מצידה טענה כי היו אלו רק כ-6,000 מוחים.

במה שמצטייר כניסיון להשתלט על האינטרנט, העבירה באחרונה הדומא הממלכתית של רוסיה – שהיא הבית התחתון של הפרלמנט הרוסי – שתי הצעות חוק שנועדו, על פניו, כדי לעשות שני דברים: לעצור את התפשטות ה"חדשות המזויפות" ולהרחיק אנשים מלהפיץ מידע ש"מזלזל" בממשלה. שתי הצעות החוק עברו בקריאה ראשונה ביום ה' האחרון, ויעלו להצבעה שנייה בהמשך החודש. אם יעברו, הם ייחתמו על-ידי הנשיא פוטין.

משמעות הדברים היא הלכה למעשה צנזורה על האינטרנט ומה שהמפגינים טוענים שהוא למעשה עליית "מסך ברזל על האינטרנט" ברוסיה.

חוקי הריבונות הדיגיטלית

אבל מסתמן כי הרוסים לא מוכנים לקבל את רוע הגזירה. כאמור, אלפים מהם יצאו למחות על "הצעות חוק הריבונות הדיגיטלית" של הממשלה, שיחייבו את כל חברות התקשורת הרוסית לנתב מחדש את תעבורת האינטרנט דרך רגולטור הטלקום של המדינה, הרוסקומנדזור.

החקיקה המתגבשת לא נפלה על הרוסים כרעם ביום בהיר – אפשר היה לנחש שהיא תגיע. הניסיון של הממשל לחבל בחופש האינטרנט ובגישה של הרוסים דרכו אל המערב וליתר העולם החלה באפריל 2017 באיסור על VPN,שהן רשתות פרטיות וירטואליות שנועדו, בין השאר, לצורך שמירה על פרטיות המשתמש ולהצפנת התקשורת שלו.

באותה שנה חתם פוטין גם על הצעת החוק האוסרת על שימוש בשירותי פרוקסי באינטרנט. ואז, באפריל 2018, חסם הקרמלין את טלגרם – אפליקציה להעברת הודעות, שבה השתמשו באותם ימים קרוב ל-10 מיליון בני אדם ברוסיה, ושהשלטונות שונאים מפני שהיא מוצפנת ומקשה עליהם לפקח על הנעשה בה. לרוסים יש, כמובן, גם הסברים ובעיקר ספין – הם טענו שטלגרם משמש טרוריסטים שעלולים לפגוע בציבור.

גם בנוגע להמשך הנוכחי של הידוק הפיקוח על האינטרנט, והפיכתו למוגבל בעבור משתמשיו הרוסים, טוענים בשלטונות כי המהלך נועד בנוסף על מנת למנוע מהאקרים ומגורמים עוינים פגיעה בתשתיות סייבר רוסיות, כמו גם במשתמשים הפרטיים.

לפי ה"מוסקבה טיימס", החרמת טלגרם לא עבדה באמת והמהלך זכה לביקורת רבה, כמו גם למספר מהלכים לעקיפתו. אלא שכעת, החוקים החדשים אם יעברו, יכולים לתת לממשלה את היכולת הגורפת לצנזר תוכן מקוון, ולהתקדם ולמעשה לחסום אפליקציות כמו טלגרם לחלוטין. המהלכים של הממשלה נגד האינטרנט מעוררים חרדה וזעם בקרב מי שחושש שרוסיה עומדת להפוך לסין בהיבט של חופש הגלישה והשימוש ברשת שאתה מגיע גם ניתוק מחופש המידע. הקרמלין, הם טוענים, מעוניין לסגור את המרחב הקיברנטי של רוסיה ולבודד אותו משאר העולם.

"אם לא נעשה דבר זה יחמיר. השלטונות ימשיכו ללכת בדרכם ויעברו את נקודת האל-חזור", אמר מפגין ששמו הפרטי דמיטרי, ושסירב להזדהות בשמו המלא.

לדברי רויטרס, המפגינים צעקו לעבר הממשלה "תורידו ידיים מהאינטרנט" ו"לא לבידוד – הפסיקו לשבור את האינטרנט הרוסי". הפעילים הביעו חשש שהחקיקה המתגבשת, אם לא תסוכל על ידי הציבור כעת, תהיה רק עוד צעד משמעותי של המדינה הרוסית בכדי להשתלט יותר על חייהם ולהדק את האחיזה שלה באזרחים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים