תוכן שיווקי

OpenShift – הקוברנטיס של רד-האט עם הפנים קדימה; חלק א'

23/01/2019 13:25
אמיר ציפורי, ארכיטקט פתרונות בכיר ברד-האט. צילום: יח"צ

כתב: אמיר ציפורי, ארכיטקט פתרונות בכיר ברד-האט.

תחילת שנה היא תמיד זמן טוב לעצור לרגע ולהיזכר מהיכן באנו ולאן אנחנו הולכים, או, בהקשר לתחום התוכנה – לאן אנחנו מתקדמים. אין ספק כי טכנולוגיית הקונטיינרים היא אחד החידושים החמים ביותר בתחום הקוד הפתוח. טכנולוגיה זו שינתה מן הקצה אל הקצה את דפוסי החשיבה של כולנו לגבי פיתוח, הטמעה וניהול מערכות התוכנה שלנו. עם הזמן אף נוצר אקו-סיסטם עצום סביב טכנולוגיית הקונטיינרים ותצורות פיתוח התוכנה השתנו משמעותית בעקבות כניסתה לשוק. כיום, טכנולוגיה זו נוכחת באופן משמעותי כמעט בכל תחום ובכל מגזר עסקי במערכות ארגוניות מרכזיות.

השימוש הנרחב בקונטיינרים הביא עמו את הצורך בניהול ואורקסטרציה שלהם, והוליד מספר פתרונות, רובם מבוססי קוד פתוח. פרויקט הדגל בתחום זה הוא קוברנטיס, שגוגל פתחה אותו ב-2014 לפרויקט קוד פתוח. החדשנות והצמיחה שאנחנו רואים מאז במסגרת פרויקט זה הן עצומות מבחינת כמות השינויים ומספר הארגונים התורמים לפיתוחו. רד-האט היא החברה הראשונה שהחליטה, כבר ב-2014, להמר על פרויקט הקוברנטיס ולאמצו, ועד מהרה הפכה לתורמת הקוד הגדולה ביותר, אחרי גוגל, שהיא, כאמור, יוצרת הפרויקט.

כיום, טכנולוגיית הקוברנטיס מוכרת בעולם הרבה יותר. המשתמשים בה מחפשים פעמים רבות אפשרות להכניס אוטומציה הן לניהול השירותים והן לניהול רמת התשתית, דוגמת עדכונים אוטומטיים וגיבויים אוטומטיים, באופן שהוא אגנוסטי לסביבה, כלומר – ללא תלות היכן מריצים קוברנטיס (בתוך הארגון או בענן כלשהו). השנה יבואו אוטומציות מסוג זה לידי ביטוי באמצעות אופרטורים. אופרטור הוא צורת אריזה, הטמעה וניהול של אפליקציה, הרצה מעל קוברנטיס וניול על ידי ה-Kubernetes API. השימוש בו מאפשר לקודד בתוך האפליקציה את הידע התפעולי הנדרש לתפעולה, לדוגמה: ניהול אוטומטי של ההתקנה, הרחבה של האפליקציה וניהול מחזור החיים שלה.

בקרוב: OpenShift 4.0

OpenShift של רד-האט היא פלטפורמת הקוברנטיס המובילה בשוק, והיא מאפשרת לארגונים המעוניינים להטמיע את הטכנולוגיה לעשות זאת בצורה אינטואיטיבית, תוך קיצור זמני ההטמעה ועקומות הלמידה. OpenShift כבר מוטמעת בהצלחה רבה אצל מאות מלקוחותינו מסביב לעולם, מריצה ומנהלת מערכות תוכנה מבצעיות.

בחודשים הקרובים מתכננת רד-האט להשיק את גרסה 4.0 של המוצר, שללא ספק תהווה גרסת מפתח נוספת של פלטפורמת הקונטיינרים והקוברנטיס הארגוניים. בכתבה שלפניכם אני נותן סקירה ראשונית של החידושים הצפויים השנה ובכלל בתחום זה.

מבניית הפלטפורמה ועד לתפעולה

בשנים הראשונות התמקדה רד-האט בבניית פלטפורמת קוברנטיס מעל מערכת ההפעלה Enterprise Linux, ובדיוק כפי שהפכנו את Red Hat Enterprise Linux למערכת ההפעלה המובילה בעולם, המטרה הייתה להפוך את OpenShift לקוברנטיס הארגוני המוביל בשוק.

בשנה האחרונה התמקדנו בתפעול הפלטפורמה בכל הרבדים הטכנולוגיים מהם היא מורכבת – מרמת התשתית ומערכת ההפעלה ועד לרמת האפליקציות הרצות על גביה.

המיקוד בפן התפעולי הינו תוצאה של שיתוף פעולה והקשבה ללקוחותינו המשתמשים במוצר באופן נרחב. בנוסף, מיקוד זה היה אחד השיקולים ברכישתה של CoreOS לפני כשנה. רכישה זו הייתה השקעה ישירה של רד-האט בניהול קוברנטיס ארגוני, או, כמו שאנחנו מכנים אותו, ניהול וניטור של היום השני של הקוברנטיס – Kubernetes Day2 Management and Monitoring.

פיתוח הפן התפעולי ממשיך להוות עמוד מרכזי בתכנון מפת הדרכים של המוצר לשנה הקרובה ולשנים קדימה.

ניהול וניטור קוברנטיס באמצעות Prometheus וGrafana

היכולת לנהל, לנטר ולהתריע על אירועים במערכות קוברנטיס (Kubernetes clusters) הוא צורך מהותי של כל מנהל מערכת במטרה להבטיח פעילות מערכתית תקינה. נושא זה היווה שיקול נוסף בהחלטתנו לרכוש את CoreOS, היות שהחברה כבר אימצה בהצלחה את Prometheus וביססה את מעמדה כמובילה בתחום זה.

בגרסה 3.11 של OpenShift, שהשקנו לפני מספר חודשים, שילבנו את Prometheus עם אפשרות להתראות מוגדרות מראש כבר משלב ההתקנה, ובשילוב עם ממשק משתמש מבוסס Grafana. בנוסף, שילבנו בין ממשק המשתמש של CoreOS Tectonic ל-OpenShift, במאמץ להרחיב את חוויית הניהול של הפלטפורמה עבור מנהלי המערכת.

חלק ב' של המאמר יפורסם מחר (ה').

אירועים קרובים