היזמיות להיי-טק – בזכות ו(בטח ש)לא בחסד

אחת הקימה את המערך הטכנולוגי בשב"כ, האחרת עומדת בראש סטארט-אפ לטיפול בסרטן, השלישית מובילה ארגון לקידום יזמות נוער בפריפריה והרביעית הקימה ארגון להכשרת מתכנתות - והן רק חלק ● מערכת אנשים ומחשבים הפגישה יזמיות מובילות לשיחה על חדשנות, אפלייה, מגדר ומעבר ● חלק ראשון

13/01/2019 14:39
נשים בהיי-טק. צילום: BigStock

חלקן שברו את תקרת הזכוכית וסללו את הדרך לנשים אחרות, חלקן היו או עודן הנשים היחידות בחדר מלא גברים, חלקן מקדמות נשים בהיי-טק וחלקן המציאו רעיונות פורצי דרך שגברים ככל הנראה לא יכלו להעלות על דעתם. מערכת אנשים ומחשבים הפגישה נשים יזמיות בתחומים שונים לשיחה על יזמות נשים בעולם ההיי-טק, בו עדיין הן נחשבות למיעוט. זהו חלקו הראשון של רב השיח.

בין משתתפות הרב שיח נמנות אסתר לבנון, לשעבר מנכ"לית הבורסה ומנמ"רית השב"כ הראשונה; זיקה אב-צוק, אחראית פעילות יזמות וקהילה בסיסקו; שני טולדנו, מנכ"לית ומייסדת הסטארט-אפ htbioimaging שפיתח יכולת המאפשרת לרופא לראות סרטן בקליניקה במקרים שבהם אין לו שום דרך אחרת לזהות את הרקמה הסרטנית; קרן רביב, מנכ"לית ומייסדת Whizor, פלטפורמה להצעת עבודות צדדיות  ("גיגס") ברחבי העולם; בת שבע משה, מנכ"לית עמותת יוניסטרים ליזמות עסקית של בני נוער בפריפריה; אביטל בק, מנכ"לית ומייסדת הסטארט-אפ MilkStrip, פיתוח ערכה ביתית לאם המניקה לאבחון איכות חלב האם שלה; איילת קרסו, מנכ"לית ומייסדת הסטארט-אפ ג'יני – פיתוח קפסולות ארוחות תזונה בריאה בדומה לקפסולות קפה ורות פולצ'ק, מייסדת ארגון SHECODES להכשרת נשים מתכנתות ושילובן בעולם ההיי טק.

כמו כן השתתפו בפאנל דליה פלד, מנכ"לית משותפת ובעלי קבוצת הכנסים והתקשורת אנשים ומחשבים, פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, מייסדה והוגה שיטת הנמר לאימון אישי לכישורי חיים עסקיים, יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים, והחתומה מטה.

איילת קרסו, מייסSת ומנכ"לית הסטארט-אפ ג'יני. צילום: יניב פאר

איילת קרסו, מייסSת ומנכ"לית הסטארט-אפ ג'יני. צילום: יניב פאר

"מתוך העוצמה ולא ממסכנות"

"חשוב שיסתכלו עלינו כנשים בהיי-טק לא מתוך קורבנות אלא מתוך הנקודות החיוביות, מתוך העוצמה שלנו, ולא ממסכנות", פתחה את הדיון קרסו.

לדבריה, "בהחלט כנשים יש לנו אתגרים נוספים מעצם היותנו נשים ואימהות, אבל אם אנחנו רוצות לחנך צעירות נכון ולתת להן כלים איך להתמודד בעולם האמיתי אין לכך מקום. כיזם לכל אחד יש נקודות שכואבות לו, ללא קשר לג'נדר".

רות פולצ'ק, יזמת היי-טק , מייסדת ויו"ר הדירקטוריון של She codes. צילום: יניב פאר

רות פולצ'ק, יזמת היי-טק , מייסדת ויו"ר הדירקטוריון של She codes. צילום: יניב פאר

פולצ'ק סיפרה כי "שנים החוויה שלי הייתה להתעלם מעצם היותי אישה בהתנהלות שלי, אבל העובדה הייתה שהסביבה לא התעלמה מכך. התכחשתי לזה, אבל עם הזמן היכן שהסתכלתי על כך בעיניים למעשה זה הקל עליי".

לדבריה, "חלק מהיזמות שעשיתי לא התחילה מכך שאעשה משהו מסוים כאישה, אלא מתוך זה שהסתובבתי עם חברות יזמיות וקלטנו שהמחסור בנשים בהיי טק זה משהו חברתי. אנשים משקיעים בדומים להם, מסתובבים עם דומים להם – אני עצמי עשיתי אותו דבר וכך יצא שעשרות אלפי נשים נהגו כך. כיום אנחנו עושות את הפעילות שלנו ורוב הזמן נמצאות בסביבת גברים. כמה שתנסי להתעלם מכך, עדיין את נחשפת לזה. אנחנו עדיין מיעוט היום".

קרן רביב, מנכ״לית ומייסדת הסטארט-אפ Whizor/ . צילום: יניב פאר

קרן רביב, מנכ״לית ומייסדת הסטארט-אפ Whizor/ . צילום: יניב פאר

"פשוט צריך להיות תמיד הרבה הרבה יותר טובה"

רביב אמרה כי "לא התייחסתי לעצמי כאל אישה בהתנהלות שלי. התנגדתי להתייחסות הזו כי זה לא תורם, אני מסכימה עם העניין של 'להיכנס לחדר שהוא מלא רק בגברים' ששופטים אותי וזה אתגר- אבל לא הייתי רוצה שזה יגדיר אותי או את ההתנהלות שלי".

זיקה אב-צוק מנהלת פיתוח עסקי בסיסקו. צילום: יניב פאר

זיקה אב-צוק מנהלת פיתוח עסקי בסיסקו. צילום: יניב פאר

לדברי אב-צוק, "האפליה נגד נשים היא במובן מסוים סמוייה. לא כמו האפליה בפריפריה או במגזר החרדי למשל. אחד הדברים שקובעים את המסלול שלנו בחברה הישראלית הוא הצבא, ומה שקורה בצבא עובר אחר כך לתעשייה. הגברים מובילים בצבא כמפקדים ואחר כך כמשקיעים. מעבר לכך, כולנו יודעות שיש ערך מוסף משמעותי לעצם היותנו נשים במתן נקודת מבט אחרת בהמון פרויקטים. ההסתכלות היא אחרת כשיש נשים".

אסתר לבנון. הקימה וניהלה את אגף המחשוב של השב"כ, וולשעבר מנכ"לית הבורסה. צילום: יניב פאר

אסתר לבנון. הקימה וניהלה את אגף המחשוב של השב"כ, וולשעבר מנכ"לית הבורסה. צילום: יניב פאר

לבנון סיפרה כי בראשית דרכה עבדה בבית תוכנה והייתה בו האישה היחידה. לדבריה, "מנכ"ל החברה חיזר אחרי שאעבור שם. יום אחד הגענו לשיחה על ענייני גברים ונשים והוא אמר לי 'אם אני מחפש תכניתן, ובאים אלי גבר ואישה אקח לתפקיד את הגבר. רק אם האישה תהייה הרבה הרבה יותר טובה – אעסיק אותה'. מכל השיחה הזו לקחתי את הטיפ שפשוט צריך להיות תמיד הרבה הרבה יותר טובה".

ד''ר נמרוד קוזלובסקי, מומחה טכנולוגיה וסייבר. צילום: פלי הנמר

ד"ר נמרוד קוזלובסקי, מומחה טכנולוגיה וסייבר. צילום: פלי הנמר

ד"ר נמרוד קוזלובסקי, מרצה באוניברסיטת תל אביב, מומחה טכנולוגיה וסייבר, שותף במשרד עו"ד הרצוג-פוקס-נאמן ואחראי מחלקת טכנולוגיה ורגולציה במשרד, שהנחה את המשרד יחד עם עו"ד אילנה שושן, פעילה חברתית להעצמה נשית, דיבר על החשיבות שבהעלאת ייצוגן של נשים בתעשיית ההיי-טק. הוא אמר כי צעד זה יועיל הן לנשים, הן לחברות ההיי-טק השונות הן לתעשייה בכללותה. כמו כן, הוא ציין את תרומתן הרבה של נשים לענף.

חלקו השני של רב השיח יפורסם כאן מחר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים