תוכן שיווקי

קצת קרדיט: איך משלמים בעולם הדיגיטלי

מכלכלת חליפין לכסף מזומן, ממזומן לכרטיסי פלסטיק ומגיהוץ לכסף וירטואלי - כסף משתנה כל הזמן ● כך הכסף משתנה בעידן הדיגיטלי

18/05/2017 13:11
ארנק דיגיטלי. צילום: Shutterstock

כתבה: שולי מילשטיין

כשחושבים על זה, המסחר האנושי נמצא בעיצומו של שלב אבולוציוני מרתק. זה התחיל בכלכלת ברטר (ששרדה עד היום), אבל בשלב כלשהו, זה לא הספיק.

אם דייג זקוק לתירס, אך באזור המסחר שלו יש רק חייט, האפשרות שעומדת בפניו היא למצוא מגדל תירס שנמצא באזור המסחר של החייט וזקוק לבגדים, וכך הדייג מעביר את סחורתו לחייט, שמעביר מכנסיים למגדל התירס שמעביר לדייג את גידוליו.

נשמע נפלא, לא? ובכן, הבעיה שלדייג יש סחורה מדי יום ואילו למגדל התירס יש יבולים רק פעם בשנה.

צילום: Shutterstock

צילום: Shutterstock

זה המקום בו נכנסו המזומנים, שטרות הכסף והמטבעות, למשחק. סחר החליפין באמת לא השתנה, פשוט נוספה לו סחורה מסוג חדש. המזומנים הגיעו עם בעיות משלהם (קל לזייף אותם, קל לשדוד אותם והם יקרים לייצור) מה שהוביל ליצירת כרטיס החיוב ב-1950.

אבל גם היום, הכסף ממשיך להשתנות. המהפכה הדיגיטלית – שאנחנו עדיין בעיצומה – הכניסה לכיסנו טלפונים חכמים. הטלפונים הניידים, נגני המוסיקה, העיתונים ויישומים נוספים מרוכזים במכשיר אחד בעל מסך גדול. אפשר להניח שזה רק עניין של זמן עד שהם יחליפו גם את הארנק.

לנהל השקעות מכף היד

כל זה משפיע דרמטית על החיים שלנו בכלל ועל האופן בו אנחנו מתפקדים כצרכנים בפרט. בדיוק כפי ששטרות הכסף החליפו את המטבעות ואלו החליפו את הסחורות, אמצעי תשלום מקוונים משנים את התמונה עבור הצרכנים ומעמידים אתגרים חדשים בפני המוסדות הוותיקים.

היום אפשר לבקש וגם לקבל הלוואה דרך אתרי האינטרנט של הבנקים, אפשר לעבור לנהל את השקעות דרך אתר האינטרנט של בית ההשקעות שלכם, אפשר לבקש מימון מהציבור הרחב באמצעות אתרי "מימון המונים" ובכלל, לבצע פעולות פיננסיות רבות ומגוונות דרך האינטרנט – ישר מכף היד שלכם.

המקרה של חברות האשראי מעט שונה, בין היתר כיוון שחלק מאמצעי התשלום הדיגיטליים, שמחליפים את הצורך לגהץ את הכרטיס, לא בהכרח יפתרו אתכם מהצורך להחזיק כרטיס אשראי אחד בבית.

מנתוני חברת שב״א (שירותי בנק אוטומטיים) עולה, כי ב-2016 נרשם גידול של 7.7% בכמות העסקאות שסולקו במערכת ״אשראית״ של שב״א. בסך הכל בוצעו 1.26 מיליארד עסקאות בסכום של למעלה מ-272.4 מיליארד שקלים.

נתון מעניין יותר לאותה השנה מגיעים דווקא ביחס לרבעון הראשון, בו עמד שיעור העסקאות שבוצעו ללא העברת כרטיס על 46.4% וברבעון השני, בו עמד היקף העסקה הממוצעת ללא כרטיס על 354 שקלים, זאת לעומת היקף העסקה הממוצעת לקניה עם כרטיס שעמדה על כ-165 שקלים בלבד.

צילום: Shutterstock

צילום: Shutterstock

אם אתה לא שם, אתה לא קיים

לא רק ה-"ענקים" בדמות הבנקים וחברות האשראי צריכים להתאים את עצמם למציאות המשתנה תדיר, גם ה-"גמדים" בדמות חברות ובעלי עסקים קטנים שמבקשים להציע את מרכולתם לרכישה, נדרשים להציע נוכחות בעולם הווירטואלי ואופציית רכישה מקוונת נוחה לשימוש דרך הנייד והמחשב.

בעל עסק שמציע באתר או באפליקציה שלו שירותי סליקה התומכים בתשלום בכרטיס אשראי, מטבעות וירטואליים או שירותי תשלום דיגיטליים אחרים, מגדיל את פוטנציאל הרווח שלו.

כבר ב-1981 החלו לצוץ אפשרויות רכישה באינטרנט, אך השינויים המהותיים בתעשייה הגיעו בעקבות השקת אתר הקניות הוותיק אמזון (Amazon) ב-1995. לצד הפריחה של אתרי הקניות נרשמה התפתחות גם בכל הנוגע לשירותי הרכישה והמכירה.

PayPal היא חברת התשלום המקוון המוכרת ביותר, והיא מציעה שירותי רכישה ומכירה באתרים רבים ברחבי הרשת. Skrill (לשעבר Moneybookers) נחשבת לאחת המתחרות ל-PayPal, ומציעה גם היא העברת כספים בעמלות נמוכות.

אולם ישנם גם פתרונות תשלום מקוון אחרים. בעלי העסקים השונים, כמו גם הצרכנים, מחפשים אחר שירות קניות נוח ופשוט לתפעול ובעל מנגנון אבטחה מתקדם. בוני אתרים עצמאיים וכאלו המבקשים להקים חנות מקוונת, יכולים להיעזר ב-WooCommerce ולהקים חנות ב-WordPress, ומי שמעדיף לפעול בפלטפורמות אחרות יכול למצוא את מבוקשו ב-2CheckOut או Stripe.

אלו שמעדיפים את הקניות והתשלומים שלהם בסביבה חברתית, יכולים לבדוק את שירות התשלום החברתי, Venmo, הפועל כמו ארנק דיגיטלי עם פיד של מדיה חברתית.

במדינות מסוימות בעולם תוכלו לעשות שימוש ב-Google Wallet, שבשנה האחרונה לערך עבר להתמקד בפיתוח מערכת tap-to-pay.

הארנק של גוגל מאפשר למשמשים להעביר כסף לכל אדם בעל כתובת אי-מייל או מספר טלפון, גם אם אינם משתמשים בשירות. זאת ועוד, לאחרונה דווח באתר כלכליסט, כי גוגל ו-PayPal מרחיבות את שיתוף הפעולה ביניהן וכעת ניתן לשלם דרך הארנק באמצעות PayPal.

גם הימים בהם הסתובבנו עם פנקס כדי לרשום מי החזיר לנו כסף על מתנת יום ההולדת שקנינו בשם כל החברים או עובדי המשרד חלפו ועברו, ושירות Paybox מציע לכם לאסוף את הכסף לכל מטרה באופן מקוון, כשהודעה על האירוע נשלחת לאנשי קשר לבחירתך.

ומה עושה מי שמרוויח בשקלים אך זקוק למטבע זר או להיפך? לאחרונה גיליתי את שירות המרת והעברת הכספים של Covercy, ובתוך כארבעה ימים, כולל ערב פסח וסאנדיי, קיבלתי את הכסף שביקשתי להעביר מהחשבון השקלי לחשבון בחו״ל.

בגיל 21 תשלם בקריצת עין

משנה לשנה אנחנו נחשפים לחידושים רבים בדיגיטל, ונדמה שהיום בו הסמראטפון ישמש כארנק לכל דבר הולך ומתקרב.

כיוון שב-2020 כ-80% מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם צפויה להחזיק בידה מכשיר שכזה, סביר שנראה כבר בשנים הקרובות את התרחבות המגמה.

על מנת להיות שימושי לגמרי, הארנק הדיגיטלי העתידי צריך להיות בר-שימוש בכל מדינות העולם, הן בחנויות פיזיות והן בחנויות מקוונות.

אירועים קרובים