הזמן אוזל: האם טאואר תמנע את סגירת מפעל מיקרון?

המפעל בקרית גת, שמעסיק כ-2,000 עובדים, צפוי להיסגר בקרוב אם לא ימצא רוכש, כאשר טאואר סמיקונדוקטור נותרה כאופציה האחרונה על הפרק ● שר התמ"ת שלום שמחון: "המדינה תוכל לסייע על ידי מתן חבילת תמריצים לקונה פוטנציאלי, שעשויה להכריע אם קונה ישקיע וירכוש את מפעל הייצור בקרית גת, או במדינה אחרת"

טאואר סמיקונדוקטור (Tower Semiconductor) ממגדל העמק מתבררת כאופציה האחרונה, ככל הנראה, כדי למנוע את סגירת מפעל מיקרון (Micron) בקרית גת – כפי שפורסם בינואר האחרון באנשים ומחשבים. על טאואר להחליט האם לרכוש מפעל נוסף מידי חברת הזיכרונות האמריקנית, שנתיים לאחר שביצעה רכישה דומה של מפעל מיקרון ביפן. זאת, בעוד שלאור הנתונים שפרסמה החברה, היא לא מצליחה להשיג מספיק עסקאות בכדי לנצל את כל יכולת הייצור של המפעל ביפן.

כזכור, מיקרון העולמית החליטה בדצמבר האחרון לסגור את המפעל בקרית גת, אותו רכשה מידי נומוניקס (Numonyx), חברה שהוקמה על ידי אינטל (Intel) ו-STmicroelectronics. המפעל, שמאז שהוקם על ידי אינטל מייצר זיכרונות פלאש (Flash) מסוג NAND, מעסיק כיום כ-2,000 עובדים. 40% מהם עובדי קבלן. הוא עומד להיסגר בגלל החלטתה של החברה האם לצמצם באופן ניכר את ייצור זיכרונות ה-NAND, שהביקוש להם צנח בצורה ניכרת.

עתה, טאואר צריכה להחליט במהירות האם לרכוש את המפעל. היתרון ברכישה טמון בעובדה שמדובר בהשקעה קטנה יחסית כדי לעבור לפעול בשוק השבבים האנלוגיים, תוך ייצור לפי דרישה. לטענת יונתן ונד, מנכ"ל המפעל, מדובר בתחום עם ביקוש רב. בנוסף, רוצה החברה לבדוק כיצד, אם בכלל, מתכוונת המדינה לעזור לה בכדי לבצע את המכירה, והאם מיקרון תהיה מוכנה להתחייב לרכישות במפעל כפי שהתחייבה בעת רכישת המפעל הקודם ממנה.

בביקור של שר התמ"ת שלום שמחון במפעל, בחודש פברואר האחרון, אמר ונד כי "במידה שלא ימצא רוכש למפעל בחודשים הקרובים, הוא ייסגר בתחילת 2015. אנו נתונים ללוח זמנים קצר ולחוץ ביותר של כחודשיים בלבד למציאת רוכש. המדינה תוכל לסייע על ידי מתן חבילת תמריצים לקונה פוטנציאלי, שעשויה להכריע אם קונה ישקיע וירכוש את מפעל הייצור בקרית גת, או במדינה אחרת".

אירועים קרובים