לראשונה: מבקר המדינה החל לערוך ביקורת על פעילות הוועדה העליונה לתיקשוב ממשלתי

מדובר בפעם הראשונה שבה מבצע המבקר בדיקה כוללת של פעילות הוועדה, לאחר שבעבר עסק באופן נקודתי בפרויקטי מיחשוב ממשלתיים ● הוועדה, בראשות טל הרמתי וליאור אגאי, אחראית על קביעת מדיניות התיקשוב הממשלתית ומאשרת התקשרויות של משרדי ממשלה שאינן דורשות מכרזים, במיליוני שקלים ● ממשרד המבקר נמסר, כי "הביקורת מצויה בשלביה הראשונים, ועל פי תוצאות הבדיקה יוחלט לגבי ההמשך"

צוות של משרד מבקר המדינה החל בשבועות האחרונים, לראשונה, לבדוק את פעילותה של הוועדה העליונה לענייני תיקשוב ממשלתי – כך נודע לאנשים ומחשבים. זו הפעם הראשונה שבה מבקר המדינה עורך ביקורת על עבודת הוועדה באופן כולל. בעבר טיפל המבקר באופן נקודתי בפרויקטי מיחשוב ממשלתיים, למשל מרכב"ה ומזו"ר.

בראש הוועדה, המוכרת בשמה הקודם כוועדת ענ"א הממשלתית, עומדים טל הרמתי, סגן בכיר לחשב הכללי במשרד האוצר, האחראי על נושא התיקשוב הממשלתי, וליאור אגאי, מנהל מינהל הרכש הממשלתי. בנוסף, חברים בה , נציגי משרד האוצר, שלושה עד חמישה מנמ"רים ממשלתיים, המתמנים על ידי החשב הכללי, וכן חשבי משרדי הממשלה השונים.

תפקידה העיקרי של הוועדה הוא להנחות את משרדי הממשלה ואת ועדות התיקשוב המשרדיות לגבי מדיניות התיקשוב, סמכויות, תפקידים, פעילויות והחלטות בנושא. סמכויותיה של הוועדה שונו ב-2009, בתקופת החשב הכללי הקודם, רו"ח ד"ר ירון זליכה. בעוד שבעבר, הוועדה היא שהכריעה לגבי גורלו של כל מכרז מיחשוב ממשלתי, והחשיפה שלה הייתה לפרויקטים במיליוני שקלים בשנה, הרי שבעקבות החלטת זליכה, הוצאה מהוועדה סמכות ההחלטה לגבי מכרזים והיא הועברה לוועדת מכרזים שיושבת אצל החשב הכללי בראשותו של אגאי.

עם זאת, הוועדה עדיין מאשרת התקשרויות של משרדי ממשלה עם גורמים שונים, למעט התקשרויות שחוק חובת המכרזים חלה עליהן בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בשנה. בין היתר, היא מטפלת בשורה ארוכה של בקשות פטור ממכרזים, המגיעות מהמשרדים שונים, מנימוקים של ספק יחיד או נימוקים אחרים שהחוק מאפשר. כך, לדוגמה, הוועדה דנה באחרונה בכמה בקשות לאישור חריגים בהעסקת כוח אדם בתחום המיחשוב הממשלתי עבור חברות שזכו במכרז בתי התוכנה אבל לא יכולות לספק את הדרישות לכוח האדם בתעריפים שנקבעו. במקרים חריגים במיוחד, הוועדה מאשרת להעסיק את אותם עובדים, אף על פי שלכאורה, האישור נוגד את תנאי המכרז.

ממשרד מבקר המדינה נמסר, כי הוא "נמצא בשלבים ראשונים של בדיקת הנושא. בהתאם לנהלי העבודה במשרד המבקר, על פי תוצאות הבדיקות הראשוניות יוחלט לגבי השלבים הנוספים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ירושליייים

    ועדה מיותרת - לחשב הכללי לא צריכה להיות כל סמכות להנחות מקצועית את המשרדים. הוועדה משמשת כעוד חסם מיותר שמונע מהמשרדים לבצע פעילות של מעל מליון שקל. לבטל ויפה שעה אחת קודם

אירועים קרובים