המשכיות עסקית במלחמה: כך עושים זאת באורמת ובתנובה

סמנכ"לי מערכות המידע של שתי החברות פירטו בוובינר של אנשים ומחשבים כיצד הם מאפשרים להן להמשיך לפעול גם בזמן המלחמה מול איראן

כך מממשים את תוכניות ההמשכיות העסקית באורמת ובתנובה.

וובינר מיוחד שערכה ביום א' האחרון קבוצת אנשים ומחשבים עסק בהמשכיות העסקית וברציפות התפקודית של המשק בזמן המלחמה – המשכיות ורציפות שמתאפשרות במידה רבה בזכות הטכנולוגיה ואנשי ה-IT. במפגש השתתפו נציגים ממגזרים שונים, בהם הממשלתי-ציבורי והפרטי. שניים מהם סיפרו כיצד עושים זאת בשתי חברות חשובות ומרכזיות: איריס נחשוני, סמנכ"לית מערכות מידע באורמת טכנולוגיות, ושי מיקהל, סמנכ"ל מערכות מידע ודאטה בתנובה.

נחשוני ציינה כי אורמת היא חברה גלובלית, שמפעילה 30 תחנות כוח ב-15 מדינות. לדבריה, "הפיזור הזה מאתגר אותנו כשזה נוגע למתן שירותי IT. אנשי ה-IT שלנו מרוכזים בישראל, והם נותנים שירות לפעילותנו המקומית, ובארצות הברית, והם נותנים שירות לכל שאר המדינות".

"עם תחילת המלחמה מול איראן", הוסיפה, "עשינו הערכת מצב וביצענו הקפאת תצורה, במידה רבה בגלל העובדה שאי אפשר לטוס לחו"ל. בגלל המלחמה דחינו פרויקט הטמעת מערכת סאפ בגוואדלופ שבצרפת. ההחלטה השנייה שקיבלנו הייתה להעלות את הסאפ שלנו לענן. זאת מערכת קריטית עבורנו, שעד אז הייתה באון-פרם, בחדר שרתים לא מוגן. כמו כן, ביצענו בדיקות מיידיות של אתרי ההתאוששות מאסון, שאותם אנחנו בודקים בשגרה פעם ברבעון, ובדקנו את נעילת הבקרים. אחרי ה-7 באוקטובר נעלנו את כל הבקרים לעדכון מרחוק, משום שכיצרני חשמל, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות למטה".

איריס נחשוני, סמנכ"לית מערכות מידע באורמת טכנולוגיות.

איריס נחשוני, סמנכ"לית מערכות מידע באורמת טכנולוגיות. צילום: יח"צ

"יש לנו שני אתרי התאוששות מאסון – בטירת הכרמל ובארצות הברית. המערכות העיקריות שלנו מצויות ומגובות שם", אמרה נחשוני. "אנחנו עובדים עם זרטו ובודקים את המערכות כל הזמן, ושכרנו את שירותיה של אנרג'י טים כדי להתוות אסטרטגיה למדיניות ולפעילות שלנו בכל הנוגע להתאוששות מאסון".

"רכישה של DR בענן יכולה לשמור על כולנו, במיוחד אם הגיבוי לא בישראל. זה מאפשר לתפקד בצורה יותר טובה גלובלית. זאת הסיבה שבגללה קיבלנו את ההחלטה להעלות את סאפ לענן. נעשה את זה במהלך השנה הקרובה. אנחנו בודקים בימים אלה האם כדאי לנו להעלות לשם את המערכות האחרות", הוסיפה.

ככלל, אמרה נחשוני, "אנחנו מחלקים את הצורך שלנו בהגנת סייבר ל-IT ול-OT (טכנולוגיות מידע וטכנולוגיות תפעוליות – י"ה). יכולת השליטה שלנו ב-OT מאוד מוגבלת, אבל היא עלתה, במיוחד אחרי מתקפות סייבר בארצות הברית. כמו כן, אנחנו מתרגלים בשוטף את ההנהלה בתרגילי סייבר, מתי צריך לנתק את רשת ה-IT מה-OT ואיך אנחנו מגנים על תחנות הכוח מפני נפילה. בנוסף, יש לנו תוכנית להגברת מודעות ההנהלה והעובדים לסייבר ו-SOC – הן ל-IT והן ל-OT". היא ציינה כי "אנחנו נמצאים בדריכות כל הזמן, ולכל אורך ורוחב הארגון".

המשכיות עסקית בחברת המזון הגדולה בישראל

מיקהל חילק את דבריו להיערכות של מוקד המכירות של תנובה באשקלון, קווי הייצור שלה, המרכזים הלוגיסטיים (מרלו"גים) וביטחון המזון. באשר למוקד המכירות, ציין, "אנחנו מאפשרים לנציגים עבודה מהבית, על ידי חיבור מרחוק למחשבים ארגוניים. הלקוח לא מרגיש שהוא מדבר עם מישהו שנמצא בבית".

לעומת זאת, במרכזים הלוגיסטיים אי אפשר לעבוד מרחוק, ולצורך זה פיתחו בתנובה פתרונות שמאפשרים לעובדים תקשורת וקבלת התרעות על אזעקות בזמן אמת.

שי מיקהל, סמנכ"ל מערכות ודאטה בתנובה.

שי מיקהל, סמנכ"ל הטכנולוגיות והדאטה של תנובה. צילום: יח"צ

עוד אמר מיקהל כי "המלחמה הביאה לקושי רב בכל הנוגע לקווי הייצור, משום שכל אזעקה גורמת לעצירת קו הייצור וקשה להחזיר אותו לפעילות. זה פוגע ביכולת שלנו לייצר וככל שיש יותר אזעקות, זה מקטין את היכולת שלנו לעמוד בביקושים. עם זאת, חשוב לציין שאנחנו עומדים בהם יפה, גם בשעת החירום שכולנו נמצאים בה".

הוא ציין שתנובה אף נקטה באמצעי זהירות בכל הנוגע לביטחון המזון, בין היתר מאחר שיש לה מערכות קירור שמשתמשות בגז אמוניה.

עוד פעולות שביצעו בתנובה היו לחסום את הגישה לאתרי האינטרנט של תנובה מחו"ל, ולהמשיך בפרויקט הסאפ שהחברה מבצעת, שאמור להחליף את כלל מערכות הארגון. שתיים מהמערכות עתידות לעלות לאוויר ממש בקרוב: אחת מהן כבר באמצע החודש הבא והשנייה בספטמבר. כמו כן, אמר, בחברה הקשיחו את המוכנות שלהם ל-DR ולמתקפות סייבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים