בסוף זה קורה: הפרסומות מגיעות גם לווטסאפ
מטא הודיעה כי תשלב פרסומות בווטסאפ - שינוי קיצוני באפליקציה שמייסדיה בחרו במכוון לא לכלול בה פרסומות ● המודעות יופיעו רק במקטע העדכונים ● מצהירה שהודעות אישיות יישארו פרטיות

11 שנים לאחר רכישת ווטסאפ תמורת כ-16 מיליארד דולר, מטא (שבעת הרכישה הייתה פייסבוק) מקדמת במלוא המרץ את תוכניותיה להפיק רווחים מפלטפורמת המסרים הפופולרית ביותר בעולם. ובעוד גורמים בענקית המדיה החברתית מבטיחים שפרטיות המשתמשים עדיין תהיה מוגנת, מומחים מביעים חששות.
מטא הודיעה אתמול (ב') כי במהלך החודשים הקרובים היא תשלב פרסומות בווטסאפ – שינוי קיצוני באפליקציה שמייסדיה בחרו במכוון לא לכלול בה פרסומות (או משחקים או כל דבר אחר שהיה פופולרי בקרב יצרני אפליקציות באותה תקופה). המודעות יופיעו רק במקטע אחד של האפליקציה שנקרא עדכונים, שמשתמשים בו כ-1.5 מיליארד אנשים ביום, או בערך מחצית מכלל המשתמשים החודשיים של האפליקציה. מודעות לא יהיו חלק מתכונת הצ'אט של ווטסאפ עם חברים.
מטא מסרה, כי תאסוף נתונים מסוימים ממשתמשים כדי לסייע במיקוד המודעות. זה כולל מיקום ושפה. החברה מסרה כי לא תאסוף מידע מהודעות או שיחות.
משתמשי ווטסאפ יראו שלושה סוגים שונים של מודעות באפליקציית המסרים שלהם. הראשון הוא בכרטיסיית הסטטוס, שם משתמשים בדרך כלל משתפים תמונות, סרטונים, הערות קוליות ו/או טקסט עם חבריהם, אשר נעלמים לאחר 24 שעות. בזמן גלילה בין עדכוני הסטטוס של חברים, משתמשים יראו עדכוני סטטוס ממפרסמים ויוכלו לשלוח הודעה לחברה על ההצעה שהיא מקדמת. הסוג השני הוא באמצעות ערוצים מקודמים: "לראשונה, למנהלים יש דרך להגדיל את הנראות של הערוץ שלהם", אמרה מטא. והאחרון – ווטסאפ מאפשרת למפרסמים לגבות ממשתמשים תשלום חודשי על מנת "לקבל עדכונים בלעדיים". לדוגמה, אנשים יכולים להירשם לערוץ בישול ולבקש התראות על מתכונים חדשים.
על מנת להחליט אילו מודעות משתמשים רואים, מטה אומרת ש-ווטסאפ תמנף מידע על המשתמשים כמו קידומת המדינה שלהם, גילם, הגדרות השפה של המכשיר שלהם ו"מיקום כללי (לא מדויק) של המשתמש, כמו עיר או מדינה".
ווטסאפ גם מנסה לשכנע את המשתמשים שפרטיותם עדיין תהיה בעדיפות עליונה, והיא מציינת בפוסט בבלוג שלה, כי "כמו כל דבר אחר בווטסאפ, בנינו את התכונות הללו בצורה הכי מוכוונת פרטיות שאפשר. ההודעות האישיות, השיחות והסטטוסים שלכם נשארים מוצפנים מקצה לקצה, כלומר אף אחד לא יכול לראות או לשמוע אותם. זה כולל את מטא".
עוד נכתב, כי "ווטסאפ משתמשת בטכנולוגיה של מטא כדי להציג מודעות לאנשים. כברירת מחדל, אנו מסירים או משנים מידע אישי (כגון מספרי טלפון) לפני שיתוף שלו עם מטא, כך ש-מטא לא תוכל לזהות אתכם ותוכל להציע רק מודעות שעשויות לפנות לאנשים שחולקים מאפיינים כלליים, כמו אזור כללי. עוד מצהירה ווטסאפ, כי מטא לא תשתמש במידע אישי כדי להציג מודעות באפליקציית המסרים, אלא אם כן המשתמש יבחר להשתמש בתכונות אופציונליות שפועלות במוצרי חברת מטא, כמו מרכז החשבונות".
תכונת המודעות של ווטסאפ גם מאפשרת למשתמשים לראות "מדוע אתה רואה מודעה זו", לשנות אילו מפרסמים יכולים להציג מודעות, ולהסתיר או לדווח על מודעות.
וואטסאפ הציגה את עצמה מראשיתה כפלטפורמת מסרים פרטית יותר, אבל כניסתה לתחום הפרסומות כעת עלולה לשנות את המוניטין האלה, שכן החברה מנסה לרצות הן את המשתמשים והן את המפרסמים.
בתוך כלכלה סוערת ושוק פרסום מתנדנד, פלטפורמות מדיה חברתית פונות יותר ויותר למודעות. עם התרבות המודעות במרחב המדיה החברתית, אין זה מפתיע לראות שגם וואטסאפ נכנעת לפרסומות. זהו גם מהלך טבעי, בהתחשב בכך שווטסאפ שייכת למטא, ש-98% מהכנסותיה נוצרו באמצעות פרסום לפי הדו"חות האחרונים שלה.
תגובות
(0)