"האתגר המרכזי: המשך רציפות תפקודית של ההיי-טק במלחמה"
איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים פועל בדרכים שונות על מנת לשמור על פעילות תעשיית ההיי-טק גם בימי המלחמה ● מנכ"לית האיגוד, מאיה שוורץ, מפרטת מה הוא עושה כדי שהענף ימשיך לפעול כרגיל, ככל הניתן

מפעלי ההיי-טק נכללים בהגדרה של מפעלים חיוניים, שאושרו על ידי משרד העבודה להמשך פעולה גם בעת החירום הנוכחית, כחלק משמירה על החוסן הכלכלי של המשק. מנכ"לית איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, מאיה שוורץ, אומרת כי האיגוד מתמודד מאז פרוץ מלחמה עם איראן עם כמה אתגרים, שהמרכזי שבהם הוא סיוע לאותם מפעלים, ולכלל תעשיית ההיי-טק, להמשיך לתפקד.
"ההנחיות קובעות כי חברות היי-טק רשאיות להמשיך לפעול ככל שהן חיוניות למשק, לביטחון ולכלכלת ישראל. המנכ"לים צריכים להפעיל את היקף העובדים המינימלי הנדרש להגיע פיזית למקום העבודה, בהנחה שקיים בו מרחב מוגן תקין עם זמן הגעה סביר. יתר העובדים פועלים מרחוק", אמרה שוורץ. לדבריה, רוב חברות ההיי-טק מצליחות להמשיך בפעילותן גם בעת המלחמה, תוך התאמה למגבלות.
אחד האתגרים המרכזיים: הבטחת הייצוא
שוורץ ציינה כי עם פרוץ המלחמה הוקם בהתאחדות התעשיינים חדר מצב, שנמצא בקשר רציף עם מאות מנכ"לים, על מנת להבין את הצרכים הדחופים של החברות והמפעלים, ולבחון כיצד ניתן לסייע. "אחד האתגרים המרכזיים הוא לאפשר את הייצוא האווירי של מוצרי ההיי-טק, שחייבים לצאת מישראל ללקוחות בחו"ל", אמרה.
"סגירת נתב"ג ועצירת הטיסות מעוררות דאגה רבה בקרב מנהלי החברות. הלקוחות בחו"ל מאבדים סבלנות לעיכוב במשלוחים, ואנחנו מחויבים לסייע בכל דרך על מנת לצמצם פגיעה זו, שכן מעבר לפגיעה ביכולת הייצוא, מדובר גם בשיבוש חמור בשרשרת האספקה, ועצירת הגעת חומרי גלם חיוניים עלולה לשבש את תהליכי הייצור", ציינה שוורץ.
לדבריה, האיגוד פועל בשיתוף פעולה עם חברות התעופה וגורמי ממשלה כדי למצוא פתרונות לוגיסטיים שיאפשרו את קידום המשלוחים הקריטיים: "אנחנו בוחנים כמה אפשרויות להבטיח יציאה והגעה של מטענים חיוניים – לביטחון, להצלת חיים ולכלכלת ישראל. אנחנו בוחנים איתם, באופן מתמיד, חלופות לוגיסטיות, ובהן שילוח יבשתי לירדן או מצרים ומשם טיסה, שילוח ימי ליעד קרוב ומשם מעבר לאוויר, או שילוח אווירי ישיר – כל זאת בהתאם לנסיבות ולצרכים המשתנים".
גם לעובדי ומנהלי ההיי-טק הרבים שנמצאים בחו"ל אין מענה
בהקשר זה ציינה שוורץ כי על פי המידע שיש בידי האיגוד, מעל 35% ממנהלי חברות ההיי-טק החברות בו, וכן עובדים בכירים נוספים, שוהים כעת בחו"ל ולא מצליחים לשוב לישראל. כמו יתר אזרחי ישראל שנמצאים בחו"ל, אין להם מענה ברור או לוחות זמנים לחזרתם.
עוד היא אמרה כי "עובדים לא מעטים, ובמיוחד בתחומי הטכנולוגיה, גויסו בצווי 8 – דבר שמחמיר את מצוקת כוח האדם, שהייתה קיימת עוד לפני תחילת המלחמה". לדבריה, מנהלים ועובדים כאחד נרתמים כדי לסגור את הפערים, והכול במטרה לשמור על רציפות תפקודית.
"התעשייה היא צורך חיוני לא רק לענף ההיי-טק עצמו, אלא למשק ולמדינת ישראל כולה", הוסיפה שוורץ.
ביחס לחברות החברות באיגוד ההיי-טק שאינן מפעלי ייצור, כגון חברות תוכנה, שוורץ הסבירה שעובדיהן מורגלים בעבודה מרחוק, ולהערכתה, רובם אמנם עברו לעשות זאת – למעט עובדים שתפקידם מחייב נוכחות פיזית במקום העבודה, בהתאם להנחיות פיקוד העורף.
קול קורא: אמץ סטארט-אפ
איגוד ההיי-טק מטפל, גם בימים אלה, בחברות הסטארט-אפ, שמתקשים לגייס השקעות מאז פרוץ המלחמה וכעת, תחת מצב החירום, החשש הוא שמצבן רק יחמיר, ושמספר היזמים שיצטרכו לסגור את החברות שלהם ילך ויגדל. כדי לספק מענה למצב הקשה, איגוד ההיי-טק יוצא ביוזמה חדשה: קריאה למשקיעים ישראליים לאמץ סטארט-אפים. לדברי שוורץ, "אנחנו פונים לכל מי שיש בידו אפשרות להשקיע, כולל משקיעים פרטיים, אפילו בסכומים קטנים, כדי לסייע לחברות צעירות ולמנוע את סגירתן. זה מאמץ לאומי, אסור לנו להרשות לזה לקרות".
"אני רוצה לראות אנשים עם יכולת, שתורמים, אפילו סכומים צנועים, רק כדי לעזור לחברות האלה להחזיק מעמד בששת החודשים הקרובים", ציינה. "המנכ"לים שלהן מגויסים, נלחמים למען המדינה. עכשיו התפקיד שלנו, אלה שנשארו בעורף, הוא לעמוד לצידם. אני קוראת לכל מי שמעוניין לקחת חלק ביוזמה לפנות ישירות לאיגוד. נעמיד לרשות המשקיעים את כל המידע, ונאפשר להם לבחור את החברה שאותה ירצו לאמץ".

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר. צילום: פלי הנמר
"לפתוח את מעבר נהר הירדן לסחורות"
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, שיגר אתמול (א') מכתב בהול לשרון קדמי, מנהל רשות שדות התעופה, שאחראית גם למעברי הגבול היבשתיים, בדרישה לפתוח את מעבר נהר הירדן לסחורות עבור כלל מפעלי התעשיה והייצור במדינה. "מעבר גבול נהר הירדן הינו מעבר הגבול היבשתי המרכזי שבו עוברות סחורות מהעולם הערבי – איחוד האמירויות, ירדן, בחריין ועוד", כתב. לדבריו, בעקבות צמצום עובדי הרשות שמגיעים לעבודתם, עקב המלחמה, נסגר מסוף המטענים והמעבר היבשתי הזה באופן מוחלט.
"מעבר נהר הירדן הינו המעבר היחיד שמאפשר בדיקת הסחורות במכונות שיקוף – הן בשגרה והן בחירום. הסחורות שעוברות שם חיוניות לחוסן הכלכלי של ישראל", ציין ד"ר תומר, ודרש התערבות מיידית על מנת לפתור את הבעיה.
תגובות
(0)