"מרשם האוכלוסין הוא ה-'אקטיב דיירקטורי' של המדינה"
אורן אריאב, מנהל אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע ברשות האוכלוסין וההגירה, מדבר על הפרויקטים שביצעה הרשות שזכו בתחרות IT Awards של אנשים ומחשבים, ועל שיתוף הפעולה עם נס

"מרשם האוכלוסין הוא ה-'אקטיב דיירקטורי' של המדינה: הנפקנו כשלושה מיליון דרכונים ותעודות זהות בשנה האחרונה. אנחנו מנהלים את זהויות האזרחים והתושבים של ישראל, לצד אלה של הזרים, התיירים והאחרים – שנכנסים ארצה ויוצאים ממנה. היעד שהצבנו לפנינו הוא שמקבלי השירות לא יצטרכו להגיע באופן פיזי ללשכות שלנו, והם יוכלו לעשות כמה שיותר פעולות בדיגיטל", כך אמר לאנשים ומחשבים אורן אריאב, מנהל אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע ברשות האוכלוסין וההגירה (מנמ"ר הרשות).
"בכל שנה, הרשות 'פוגשת' 20-30 מיליון אנשים בשנה בנתב"ג, וללשכות שלה מגיעים כשלושה מיליון איש ואישה", אמר אריאב. "היעד שלנו הוא לצמצם השנה את היקף המפגשים הפיזיים של אזרחים איתנו, כך שהאזרחים והאזרחיות יוכלו לעשות כמה שיותר פעולות בדיגיטל, מרחוק ובזמן הנוח להם".
כמה פרויקטים שזכו במצטייני המחשוב
רשות האוכלוסין וההגירה מונה כ-2,400 עובדים, הפרוסים ב-120 הלשכות שלה ברחבי הארץ. אגף טכנולוגיות דיגיטליות ומידע ברשות מונה כ-200 עובדים, שפועלים בצוותים משותפים. נס היא האינטגרטור הראשי של הרשות ואנשיה מעורבים בכלל הפעילויות המחשוביות בה. באחרונה זכו אריאב והאגף שבראשו הוא עומד ב-10 אותות הוקרה ב-IT Awards – תחרות מצטייני המחשוב של אנשים ומחשבים.
הכנסת אישרה בספטמבר האחרון את הצו להארכת תוקף הוראת השעה, המאפשרת לבקש הארכה של דרכונים ותעודות זהות ביומטריות באמצעים מקוונים, בלא צורך בהגעה פיזית ללשכות מרשם האוכלוסין. במסגרת פרויקט זה, יותר מ-100 אלף איש האריכו את תעודות הזהות והדרכונים שלהם – וחסכו הגעה ללשכה. "השנה נרחיב את הפרויקט", אמר אריאב, "וכך נביא לצמצום הגעת האזרחיות והאזרחים ללשכות שלנו".
עוד פרויקט שזכה בתחרות הוא שינוי שיטת מסירת תעודת זהות. "בעבר היה נדרש לתקף את התעודה בדואר, וכעת ההפעלה היא אוטומטית, וחוסכת טרטור לאזרחים", הסביר אריאב. "העלינו מודול איחוד משפחות", הוסיף. "זו 'הסנונית הראשונה' שלנו לשדרוג מערכת איתן – מערכת הליבה של הרשות".
"עם פרויקט 'הזמנת עובד זר לסיעוד' שיפרנו את כלל תהליך הבאת הזרים שהם מטפלים סיעודיים, עם קיצור תהליך ושקיפות בו", ציין. "בנוסף, הקמנו פורטל לזרים, שמהווה תשתית מתן שירותים עבורם, לרבות בירור מידע על הזכויות המגיעות להם".
על "עמדות ההרכשה בשירות עצמי" אמר אריאב כי "זה פרויקט מטורף: לצד הפקידים בלשכות, העמדות הללו משרתות את האזרחים ומאפשרות הוצאת תעודות זהות ודרכונים באופן ממוכן, בשילוב עם עבודת הפקידים. ברחבי הארץ פזורות עשרות עמדות ובקרוב נחצה את רף ה-100".
בפרויקט "הזדהות ביומטרית", סיפר, "פיתחנו תשתית הזדהות מרחוק. הפרויקט הזה יאפשר קבלת שירותים מתקדמים מהטלפון".
"עוד קיבלנו אות הערכה על 'תעודת זהות לתושב ארעי' – פרויקט שמאפשר לבעלי המעמד של תושב ארעי לקבל שירותים מהממשלה. פרויקט נוסף הוא הארכת האישורים למבקשי מקלט ב-'איתנומטים' – עמדות אוטומטיות שמאפשרות להם להאריך את האשרה שלהם, בלא צורך במעורבות פקיד".
פרויקט נוסף, ציין, הוא "טאבלטים לזיהוי וצפייה בתיקי זרים" עבור עובדי מנהל אכיפה וזרים הנמצאים בשטח. "כך הם יכולים לראות את נתוני הנאכף בזמן אמת", אמר.
העבודה עם נס
"מומחי נס אחראים על התפעול והתשתיות, והם מעורבים כמעט בכל הפרויקטים שלנו", ציין אריאב, "העבודה עימם נעשית בשיתוף פעולה הדוק, והם רואים באופן ברור את צרכי הרשות. ברוב הפרויקטים, אנשינו מבצעים את ליבת הפרויקט ואנשי נס אחראים על כלל המעטפת: פיתוחים נלווים, פרויקטים בענן, וכן שירותי DevOps, תשתיות ותחזוקה. עובדי נס מהווים חלק מעמוד השדרה הטכנולוגי שלנו, ובלעדיהם דבר לא היה קורה. הם משקיעים את נשמתם על מנת שנעמוד ביעדים שהוצבו בפנינו".
לדבריו, "לפני המלחמה, ב-2023, פצחנו במיזם 'מרתון דרכון' – להנפקה ולחידוש של דרכונים ביומטריים. מומחי נס היו שותפים למיזם, וכך הנפקנו, בזמן שיא, 400 אלף דרכונים. ימים לאחר ה-7 באוקטובר התגייסנו כדי לסייע למפונים. הענקנו להם כל שירות אפשרי בכל מקום שבו הם שהו. הנפקנו למפונים יותר מ-10,000 תעודות זהות ודרכונים – ובמהירות. אנשי נס היו שותפים מלאים בפרויקט. הם הקימו את המיזם הלא פשוט הזה ונתנו את הנשמה לטובת תפעול יעיל שלו".
אריאב, שנמצא לקראת סיום הקדנציה שלו, סיכם: "רשות האוכלוסין וההגירה היא ארגון מרכזי, שנמצא בליבת החיים היומיומיים של כל מי שנמצא בישראל. היה לי כבוד גדול לעבוד ביחידה וברשות, ולהביא פתרונות חדשים לציבור. יש עוד המון מה לעשות, ואני מקווה שהמחליף.ה שלי ת.ייהנה בתפקיד לפחות כמוני".
תגובות
(0)