מאסק ונשיא ארגנטינה, חבייר מיליי, נפגשו בטקסס

לשניים עמדות כלכליות-פוליטיות דומות, כך לפחות מסתמן, והם נפגשו במפעל טסלה 'גיגה-טקסס' באחרונה כדי להניע שיתוף פעולה בין יזם הטק המפורסם לארגנטינה לאספקת ליתיום לסוללות מכוניות החברה, בין השאר

נפגשו ורוקמים קשרים איתנים. אילון מאסק ונשיא ארגנטינה, חבייר מיליי.

יזם הטק הדומיננטי אילון מאסק אירח באחרונה את נשיא ארגנטינה, חבייר מיליי, במטה טסלה שבאוסטין, טקסס.

הפגישה, שהייתה המפגש הראשון פנים אל פנים בין השניים, נתפשת כאבן דרך משמעותית בברית הפוליטית והכלכלית המתפתחת בין השניים.

זרעי השותפות הפוטנציאלית הזו נזרעו הרבה לפני פגישתם האחרונה – מאסק, הידוע בגישתו המשבשת לתעשיות כמו כלי רכב חשמליים ונסיעות בחלל, העריץ זה מכבר את המחויבות הבלתי מעורערת של מיליי לעקרונות השוק החופשי ולממשל מוגבל בהרבה ביכולותיו. מיליי מצידו הצטייר כמי שעוקב בשקיקה אחר מאמציו היזמיים של מאסק ולעתים קרובות הילל את החוש העסקי של המולטי-מיליארדר בחשבון ה-X שלו, שמאסק הוא כידוע הבעלים של הפלטפורמה החברתית.

מיליי בן ה-54 נכנס לפוליטיקה רק לא מזמן – ב-2020 – כמועמד ליברטריאני רדיקלי, וניצח במפתיע בבחירות לנשיאות ארגנטינה אשתקד. הוא ידוע בדעותיו הימניות/שמרניות, דוגל בכלכלת לֵסֵה-פֵר (בצרפתית: Laissez-faire) – מערכת כלכלית שבה מתבצעות בחופשיות עסקאות בין צדדים פרטיים, ללא התערבות ממשלתית כמו: רגולציה, סדרי עדיפויות, תעריפים וסובסידיות ובעל מה שמוגדר בוויקיפדיה העולמית כ"אידיאלים אנרכו-קפיטליסטיים". כמה מהעמדות השנויות במחלוקת שלו כוללות תמיכה בהפרטת שירותים ציבוריים, התנגדות למדיניות משבר/שינויי האקלים, התנגדות להפלות כמעט בכל מצב שהוא, התנגדות לחינוך מיני לילדים ונוער, ובמקביל צידוד בסחר באיברים. מאחר שהוא, כאמור, מקדם את שחרור השווקים מאחיזת השלטונות הוא אפילו קרא לסגירת הבנק המרכזי של ארגנטינה, תוך דולריזציה של כלכלת ארגנטינה וביטול מוחלט של הפסו הארגנטינאי.

מאז שנכנס לתפקידו ב-10 בדצמבר 2023, יישם מיליי שורה של צעדים שמטרתם לבצע רה-ארגון לכלכלת ארגנטינה. הוא הציע גזירה מגה-מקיפה להפרטת תעשיות, לצמצום הוצאות הממשלה ולהסרת רגולציה בשווקים. מיליי התמקד גם בחיזוק היחסים הבינלאומיים של ארגנטינה, במיוחד עם ארצות הברית, וכעת מסתבר שגם עם היזם שהוא אולי החזק בעולם כיום – מאסק.

הפגישה עם אילון מאסק והסיבות לה

הפגישה שערך באחרונה עם מאסק נחשבת כאחת הפעולות הבולטות של הנשיא מיליי עד כה. לפי הדיווחים היא נועדה על מנת לדון באסטרטגיות של צמיחה כלכלית עבור ארגנטינה. האידיאולוגיות המשותפות וההתלהבות ההדדית של השניים באו לידי ביטוי עד כה בעיקר בציוצים ב-X, כאשר מאסק הביע עניין בהשקעה ברזרבות הליתיום העצומות של ארגנטינה. האינטראקציה הווירטואלית הזו הכינה את הבמה לפגישה ההיסטורית שלהם במפעל החדיש של טסלה באוסטין, 'גיגה-טקסס' שמו.

המפעל – המייצר כיום את הרכבים החשמליים המהפכניים של ענקית כלי הרכב החשמליים שמאסק הוא מנכ"לה וממקימיה – שימש כרקע מושלם למפגש המתוקשר. מאסק, הידוע בחזונו השאפתני ובידענותו הטכנולוגית, הציג בפני מיליי את יכולות הייצור החדישות של המתקן. בנוסף, מיליי זכה גם לצאת לנסיעה עם הטסלה סייברטראק (Tesla Cybertruck) הטנדר החשמלי בעל העיצוב העתידני של החברה.

השניים, כך לפי הדיווחים במדיה העולמית, בחנו הזדמנויות לשיתוף פעולה בתחום הרכב החשמלי והאנרגיה הנקייה, לאור הפוטנציאל של ארגנטינה כספקית מרכזית של ליתיום – מרכיב קריטי בייצור סוללות למכוניות חשמליות.

ביקורו של מיליי בטקסס סיפק גם הזדמנות עבור מאסק להפגין את מחויבותו לטפח שותפויות בינלאומיות. בהזמנת נשיא ארגנטינה לסייר במפעל, מאסק סימן את העניין שלו להרחיב את טביעת הרגל הגלובלית של טסלה וליצור נוכחות חזקה יותר שלה באמריקה הלטינית. מהלך שכזה יכול להיות מועיל במיוחד עבור ארגנטינה, המבקשת לגוון את כלכלתה ולמשוך אליה השקעות זרות.

הפגישה שימשה גם לחיזוק הקשר האישי בין מאסק למיליי. התשוקה המשותפת של שניהם לחדשנות טכנולוגית, שווקים חופשיים וממשל מוגבל הפכה אותם לא רק לבעלי ברית פוליטיים, אלא גם למשתפי פעולה פוטנציאליים בתחומים עסקיים וכלכליים.

התמונות של השניים מתועדים בצילומי סלפי, עם אגודלים מורמים, במהלך הסיור שלהם במפעל כבר הפכו לוויראליות, מה שמבסס עוד יותר את מעמדם כצמד פוליטי לא ממש סטנדרטי – אבל כזה שמושך תשומת לב ציבורית גבוהה.

דוברו הראשי של מיליי, מנואל אדורני, אמר לתקשורת כי השניים נפגשו במטה טסלה באוסטין ודנו במגוון נושאים, החל מהצורך להאיץ את הירידה בשיעורי הילודה ברחבי העולם (עניין שמאסק מקדם ביתר שאת) וכלה בפיתוח טכנולוגי, תוך הגנה על "חירות" האזרח. לפי ההצהרה שפרסם אדורני, מיילי גם הציע את תמיכתו למאסק על רקע המחלוקת שיש לו ול-X שלו כיום מול ברזיל. כפי שדיווחנו, ביום א' שעבר, שופט בית המשפט העליון בברזיל פתח בחקירה נגד מאסק לאחר שהבעלים של הרשת החברתית, בטענה לפגיעה בחופש הביטוי, סירב לחסום חשבונות X שהשופט הורה לחסום.

בהערות לאנשי התקשורת אמר שגריר ארגנטינה בארצות הברית, ג'ררדו ורטהיין, באופן יותר ספציפי: "דיברנו על הזדמנויות ההשקעה בארגנטינה בליתיום". הוא גם ציין כי "מאסק אמר שהוא רוצה לעזור לארגנטינה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים