אילון מאסק הסתבך עם ברזיל: מה קרה הפעם?

מאסק ו-X קיבלו בברזיל הוראה לחסום חשבונות - שככל הנראה הפיצו את מה שהוגדר כ"פייק ניוז" - אך סירבו, כחלק ממאבק על חופש הביטוי ● מאסק הקניט את שופט ביה"מ העליון הברזילאי וקרא לפיטוריו, אבל ספג מכת נגד

שוב הסתבך, הפעם עם ברזיל. אילון מאסק, הבעלים של X.

אילון מאסק, יזם הטק הדומיננטי שהוא בין היתר גם הבעלים של פלטפורמת המדיה החברתית X, מצא את עצמו שוב במאבק משפטי סוער, והפעם עם לא אחר מאשר בית המשפט העליון של ברזיל

הכל התחיל כשהשופט אלכסנדר דה מוראס הורה לחברה שעומדת מאחורי הרשת החברתית המצייצת לחסום חשבונות ספציפיים ב-X. עדיין לא ברור מה היה התוכן המסוים שהניע את הדרישה לחסימה שהגישה ברזיל לפלטפורמה, אך בדיווחים השונים נכתב כי מדובר על חדשות כזב שהחשבונות הללו הפיצו דרך X.

מאסק, המחזיק מעצמו לוחם גדול של חופש הביטוי, התנגד לדרישה זו של ברזיל בתוקף. היזם, ש"על הנייר" מוגדר כיו"ר X כיום, אבל מנהל את הפלטפורמה ביד רמה בפועל, טען שהדרישה אינו חוקתית ואפילו קרא לפיטורי דה מוראס.

כך קרה ש-X, בהנהגתו של מאסק, סירבה להיענות לתביעת ברזיל בדבר חסימת החשבונות המסוימים והסירוב הזה לא נשאר ללא תגובה.

ההתסבכות בברזיל והקנס היומי שנקבע ל-X

לא מוותר למאסק על אף כוחו. השופט השופט הברזילאי אלכסנדר דה מוראס.

לא מוותר למאסק על אף כוחו. השופט השופט הברזילאי אלכסנדר דה מוראס. צילום: ויקיפדיה

ההתרסה הזו מטעם מאסק עוררה תגובה חריפה במיוחד בברזיל, שאותה אפשר כי מאסק לא צפה. השופט דה מוראס פתח בחקירה נגד מאסק בטענה לשיבוש הליכי הליכי משפט, לכאורה. הוא גם האשים את מאסק ב"השפעה בלתי חוקית על דעת הקהל" ובהסתה לשנאה.

בנוסף, דה מוראס קבע ש-X תחויב בתשלום קנס יומי של 100,000 ריאל (שהם 19,740 דולר, נכון לשערי היום – ב'), אם לא תעמוד בהוראות הצו לחסום את החשבונות המדוברים.

במקביל, ממשלתו של הנשיא לולה דה סילבה תמכה בשופט ובהחלטתו וציינה כי היא דוגלת בתקנות ופיקוח מחמיר שיושתו על גופי מדיה חברתית, כדי להבטיח ציות לחוקי המדינה.

מאסק התייחס אתמול (א') לפרשה ב-X, ונראה כי אין לו כל כוונה לפייס את השופט או את הרשויות.

בציוץ שפרסם, ושבו תייג ללא היסוס את השופט דה מוראס, כתב היזם – האדם העשיר בעולם ואחת הדמויות הבולטות בו – בנחרצות כי: "בקרוב, 𝕏 תפרסם את כל מה שנדרש על ידי @Alexandre וכיצד בקשות אלו מפרות את החוק הברזילאי. השופט הזה בגד בחוצפה ושוב ושוב בחוקה ובעם בברזיל. הוא צריך להתפטר או שיש להדיח אותו. בושה, @Alexandre, בושה.

הוא טען שדה מוראס הטיל קנסות כבדים, איים לעצור עובדי X ולהגביל את הגישה של X בברזיל. מאסק הצהיר ש-X תפסיד ככל הנראה את כל ההכנסות בברזיל ושיסגור את הפעילות של הפלטפורמה שם, אם המצב ימשך, אבל קבע כי "העקרונות חשובים יותר מהרווח".

מוקדם יותר, בשבת, צייץ מאסק באותו עניין: "אנחנו מסירים את כל ההגבלות. השופט הזה החיל קנסות אדירים, איים לעצור את העובדים שלנו ולנתק את הגישה ל-𝕏 בברזיל. כתוצאה מכך, כנראה נאבד את כל ההכנסות בברזיל ונצטרך לסגור את המשרד שלנו שם. אבל עקרונות חשובים יותר מרווח".

מי חזק יותר – מאסק או הממשלות?

למעשה ה"תאקל" של מאסק עם רשויות המשפט של ברזיל מעלה שאלות שמעבר לפרשה הספציפית – לגבי דינמיקת הכוח בין ענקיות המדיה החברתית לממשלות וכן בנוגע לדאגות לגבי השפעה זרה על השיח המקוון ואחריותן של פלטפורמות לבלימת פייק ניוז או מידע מוטעה המועבר הלאה באמצעותן.

להתגלגלות הפרשה בהמשך ולתוצאות המאבק המשפטי המסוים עשויות להיות השלכות משמעותיות, משום שיכולה להיות להן השפעה על גבולות חופש הביטוי ב-X בתוך ברזיל, ובנוסף המקרה יכול ליצור תקדים שעל פיו יפעלו גם מדינות אחרות. כמו כן המאבק החדש שמאסק "מככב" בו יכול להשפיע על האופן שבו חברות מדיה חברתית מנווטות אתגרים משפטיים מול ממשלות שונות ודרישותיהן.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל.

אילון מאסק לצד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונציג צה"ל, בסיור בכפר עזה בעת ביקורו בישראל. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

יצוין כי זו אינה ההסתבכות הראשונה של מאסק עם הרשויות בעניין X. בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר היזם התזזיתי התמודד עם ביקורת בישראל על הטיפול של X בתכנים הקשורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואף נטען נגדו בהרחבה בישראל שהוא אנטישמי. לבסוף לקח מאסק טיסה, חצה את האוקיינוס והתייצב בכבודו ובעצמו בעוטף עזה, שם ערך לו ראש הממשלה בנימין נתניהו סיור והציג לפניו את ממדי הזוועות שחוללו מחבלי חמאס בישובים. מאסק חזר מהנסיעה הזו כשהוא מאמץ פיוס מתוקשר עם ישראל ואף כשהוא עונד את דיסקית מטה החזרת החטופים.

אז מה יקרה עם מאסק וברזיל, והאם האיש שנחשב כאיל הטכנולוגיה הבולט ביותר בעולם ישנה את עמדתו לבסוף ויטוס גם אליה, כדי לכבות את ה"שריפה" החדשה שהצית? ובכן, נכון לעכשיו עדיין לא ברור לאן יזרום הסיפור. שני הצדדים דבקים בינתיים בקנאות בעמדתם וקשה לחזות פיוס שייתר את המשפט או הנקסות. בשבועות הקרובים, ככל הנראה, נראה התפתחויות נוספות בסאגה החדשה הזו.

יצוין כי הפרשה מציתה ויכוחים מרתקים במדיה החברתית על חופש הביטוי, סמכות רגולטורית וטווח ההגעה של ענקיות טכנולוגיה זרות לתודעת הציבור במדינות בהן הן פועלות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים