מחסור חמור בבוגרי מגמות טכנולוגיות לתחבורה מתקדמת ורכבים אוטונומיים

יו"ר איגוד המוסכים: "יש לנו 50 אלף עובדים, וחסרים עוד אלפים; אנחנו קולטים רק 5% מבוגרי מערכת החינוך" ● משרד החינוך: יש גידול בביקוש למסלולי היי-טק ו-AI, בדגש על החברה הערבית

במוקד הדיון: החינוך והרכבים האוטונומיים.

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, בראשות ח"כ איימן עודה (חד"ש-תע"ל), קיימה אתמול (ב') דיון בנושא "תחבורה מתקדמת – החינוך המקצועי-טכנולוגי ככלי למובילות חברתית". הדיון עסק במוכנות ישראל לשינויים הנדרשים במקצועות הרכב עם התקדמות המהפכה התחבורתית והתפתחותן של טכנולוגיות חדשות, כמו רכבים חשמליים ואוטונומיים. במהלך הדיון התברר כי מדינת ישראל לא מכשירה מספיק כוח אדם טכנולוגי כדי שיעבוד בתעשייה, בין היתר במוסכים ובמעבדות שירות שמטפלות ברכבים אלה.

רונן לוי, יו"ר ארגון המוסכים, אמר כי "יש לנו כ-50 אלף עובדים ויש לנו מחסור מטורף בכוח אדם טכנולוגי. אנחנו מקבלים רק 5% מבוגרי מערכת החינוך. צריך לחבר את מה שמדברים לתוצר הסופי, שזה אנחנו והצבא". הוא ציין כי במדינות מערביות, מקצועות המוסכים נחשבים למקצועות חשובים. "באוסטריה, מנהל מוסך נחשב למשהו חשוב, ששווה ערך לבעל תואר ראשון", אמר. הוא הוסיף כי בהקשר זה, "המדינה צריכה ללכת על פי מה שהתעשייה מבקשת – ולא הפוך".

המסלולים הטכנולוגיים שמכשירים בוגרים לתעשיית הרכב

עדן ניסים, מפקח ראשי למגמת תחבורה מתקדמת במשרד החינוך, תיאר את מסלולי הלימוד במגמה הטכנולוגית שמכשירה בוגרים לתעשיית הרכב. "המגמה כוללת שלוש זרועות, כאשר כל זרוע מותאמת לאוכלוסיות אחרות: מסלול אחד לתעודה טכנולוגית ללא בגרות, מסלול שני הוא של היי-טק, שכולל בגרות במתמטיקה ברמה של ארבע יחידות ובאנגלית ברמה של חמש יחידות, ומסלול חדש, שנפתח השנה – בינה מלאכותית לעולם הרכב", אמר.

אולם, כפי שהתברר בדיון, למרות המאמצים של משרד החינוך להכשיר עתודה טכנולוגית לתחום הרכב – המספרים עדיין קטנים. הסיבה העיקרית לכך היא תקציבים לא מספיקים והעדר שיווק נכון של השינוי במגמות אלה, שנתפסות כמגמות מכונאות רכב, שמיועדות לאוכלוסיות מוחלשות.

על פי הנתונים שהציגו אנשי משרד החינוך, 4,000 תלמידים לומדים במגמת התחבורה המתקדמת, ב-75 בתי ספר תיכוניים וב-14 מכללות שמלמדות בכיתות י"ג-י"ד. ניסים ציין כי "בכל שנה יש גידול במספר התלמידים במגמה זו בחברות הכללית, הערבית, הדרוזית והחרדית".

"ישראל עדיין לא מוכנה לריבוי רכבים אוטונומיים"

נציג משרד התחבורה, רז מסס, ציין שיש פער עצום בין הצורך בשוק לבין מה שמשרד החינוך מלמד. "בשלוש השנים הקרובות יתווספו לכבישי ישראל 120 אלף כלי רכב אוטונומיים. מדינת ישראל לא מוכנה לסיטואציה הזו".

לדבריו, "בסילבוס של המגמה הטכנולוגית, רק 10% זה תחבורה מתקדמת. זה לא מספיק – צריך להכפיל את האחוזים, כך שכל מי שמסיים לימודי הנדסת רכב ידע לטפל ברכבים אוטונומיים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שי שטרית

    אבל יש אצלנו ריבוי באלה שהולכים ללמוד למה קול באישה ערווה, חרמנא ליצלן...

אירועים קרובים