ארה"ב: 3.76 מיליון ד' פיצוי לקשישה – עקב פשיטת SWAT שגויה לביתה

שטורי היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור של ארה"ב פשטו לבית הלא נכון בקולורדו, עקב זיהוי שגוי שביצעה אפליקציית Find My iPhone של אפל ● המושבעים החליטו לפצות ובכבדות את הדיירת המופתעת, רובי ג'ונסון, בת ה-78

פרצו לבית בגלל איתור לא נכון של iPhone. שוטרי היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור.

רובי ג'ונסון, קשישה אמריקנית בת 78, חוותה בינואר 2022 אירוע יוצא דופן, שכנראה לא ציפתה לחוות בחייה – אחרי שיצאה מהמקלחת, בעודה בחלוק הבית, היא גילתה כי צוות SWAT – היחידה המיוחדת ללוחמה בטרור של ארה"ב עם רובים שלופים מקיף את ביתה. שוטרי היחידה, החמושים בכבדות, היו שקועים במאמצים לאתר משאית גנובה עמוסת רובים ו-iPhone שהיה אמור להיות ברשות הפושעים המבוקשים. הם הגיעו לביתה של ג'ונסון על פי הכוונה מאפליקציית Find My iPhone של אפל, המאתרת מכשירים אבודים.


האפליקציה, כך התברר, לא הייתה מדויקת כפי שהמשטרה האמינה. האות רק הצביע על מיקום כללי, ובמקרה זה, היישום פשוט הוביל את השוטרים מהיחידה המיוחדת לכתובת הלא נכונה – אל ביתה של ג'ונסון.

למרות הצהרותיה של ג'ונסון והבטחותיה לשוטרים שאין לה נשק ושהיא לבדה, צוות ה-SWAT פרץ אל תוך הבית, ואף גרם לנזק משמעותי במהלך החיפושים שאנשיו ביצעו במקום. על פי הדיווחים השונים, הם אפילו השתמשו במה שמכונה 'איל ניגוח' כדי להיכנס למוסך הבית, למרות שג'ונסון הציעה להם את המפתח לדלת המוסך. השוטרים לא מצאו דבר ובסופו של דבר עזבו את ג'ונסון לנפשה – אבל החוויה הותירה את הקשישה מזועזעת וג'ונסון החליטה שאין בכוונתה להניח לאירוע הלא נעים הזה לחלוף בלא תגובה. היא תבעה את העיר דנבר, בירת קולורדו, בה היא מתגוררת, בטענה שהמשטרה הפרה את זכויותיה עת קיבלה צו, המבוסס על מידע מטעה ולא מדויק מהאפליקציה.

משתמשת במידע מרשתות סלולריות, Wi-Fi, GPS ו-Bluetooth כדי לקבוע את המיקום המשוער של אנשים והמכשירים שלהם. אפליקציית Find My iPhone של אפל.

משתמשת במידע מרשתות סלולריות, Wi-Fi, GPS ו-Bluetooth כדי לקבוע את המיקום המשוער של אנשים והמכשירים שלהם. אפליקציית Find My iPhone של אפל. צילום: שאטרסטוק

לא בדיוק כלי משטרתי – אפליקציית Find My iPhone של אפל

אפליקציית Find My iPhone של אפל "משתמשת במידע מרשתות סלולריות, Wi-Fi ו-GPS ו-Bluetooth כדי לקבוע את המיקום המשוער של אנשים והמכשירים שלהם. זה לא נועד ככלי לאכיפת חוק", נכתב בתביעה.

בתצהיר של המשטרה נטען כי המכשיר שאותר, לכאורה, הניב 'פינג' שהוביל אל ביתה של ג'ונסון, כך לפי התביעה, שטענה גם כי תצהיר צו החיפוש הציג צילום מסך מהאפליקציה, עם עיגול סביב האזור הכללי שבו ייתכן כי ה-iPhone נמצא. אבל לטענת התביעה, המעגל שהופיע בתמונה משתרע "על פני שישה נכסים שונים לפחות, וחלקים מארבעה בלוקים שונים בסביבה". לפיכך, נכתב בתביעה, לא הייתה סיבה למשטרה להאמין כי המכשיר המסוים נמצא דווקא בביתה של ג'ונסון, "ולא בכל אחד מנכסים של כמה שכנים" צוין. בנוסף נכתב שאפשר היה שה-iPhone אחריו חיפש שוטרי היחידה פשוט "נזרק ברחוב סמוך על ידי נהג חולף". כמו כן צוין כי "הנחיות זמינות למשתמש, שאפל מפרסמת באינטרנט, על אפליקציית Find My iPhone, מבהירות שצילום המסך הזה מבטל כל אפשרות רציונלית שה'פינגים' הצדיקו חיפוש בביתה של גב' ג'ונסון". 

חבר מושבעים הסכים עם שנטען בתלונת התובעת ובגדול – והעניק לג'ונסון פיצוי נכבד במיוחד בגובה 3.76 מיליון דולר.

לפי הדיוחים השונים, הצלחת התביעה של ג'ונסון תלויה בין השאר בחוק שהתקבל בקולורדו וחל בה משנת 2020, שביטל הגנות חסינות של שוטרים. החקיקה המסוימת הזו איפשרה לבית המשפט להטיל על המשטרה את האחריות לפשיטה המיותרת על הבית, ולקשישה – לזכות בהון המפתיע.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים