יום האישה הבינלאומי

יום האישה הבינלאומי: בהיי-טק בישראל – רק 36% נשים

13% בלבד הן מנכ"ליות ● כך לפי דו"ח הפערים המגדריים בהיי-טק הישראלי, שפרסם היום (ה') מכון RISE Israel (לשעבר SNPI) ● ים עתיר, סמנכ"לית אסטרטגיה במכון: "נשים עדיין נמצאות בתת-ייצוג בהיי-טק הישראלי"

עדיין בתת-ייצוג בהיי-טק המקומי. נשים ישראליות.

לרגל יום האישה הבינלאומי לשנת 2024, מכון RISE Israel (לשעבר SNPI) פרסם הבוקר (ה') סקירה של הפערים המגדריים בהיי-טק הישראלי, על בסיס נתוני הרשת החברתית לינקדאין.

הדו"ח מציג את חלקן של נשים בסוגי תפקידים שונים, שיעור הצבתן במשרות בכירות, ואת הפער בין יזמות הנשים בישראל ביחס לעולם.

הדו"ח מנתח גם את הפערים בסיכויי הקבלה לעבודה בהיי-טק בין נשים לגברים, בהינתן ההשכלה האקדמית, ומציג את מגמת שיעור הנשים בהשכלה הגבוהה במקצועות ה-STEM (ר"ת Science, Technology, Engineering, Mathematics) וההיי-טק.

הדו"ח מצא כי: בשנת 2023 נשים היוו 36% מכלל עובדות ועובדי ההיי-טק בארץ – שיעור הזהה לשנת 2022. עוד נחשף כי הייצוג הנשי יורד ככל שרמת הבכירות עולה: נשים מהוות 22% מהבכירים, 16% מה-C-level ו-13% מהמנכ"לים. שיעור הנשים בתפקידי תפעול עומד על 60% – לעומת 28% בתפקידים טכנולוגיים.

מממצאי הדו"ח ניכר פער מול העולם ביזמות נשים: שיעור החברות שיש בהן לפחות יזמת אחת, מתוך כלל החברות שגייסו הון ב-2023, עומד על 16% – לעומת 25% ו-26% באירופה ובארה"ב (בהתאמה).

עוד זוהה קיפאון מתמשך בחלקן של נשים בלימודי STEM והיי-טק: שיעור הנשים במקצועות ההיי-טק עומד על 28% בלבד ב-2023, ובשאר מקצועות ה-STEM על 40% – ללא מגמת שיפור במשך העשור וחצי האחרונים.

הדו"ח מצא גם פער מגדרי קטן לטובת גברים בהשתלבות בהיי-טק: סיכוייו של גבר בעל תואר במקצועות ההיי-טק להתחיל עבודה בתחום, לעומת סיכוייה של אישה שלמדה את אותו תואר – עמדו על 3% יותר בלבד ב-2023.

ים עתיר, סמנכ"לית אסטרטגיה במכון RISE Israel.

ים עתיר, סמנכ"לית אסטרטגיה במכון RISE Israel. צילום: מיכה לובטון

"נשים עדיין נמצאות בתת-ייצוג בהיי-טק הישראלי"

ים עתיר, סמנכ"לית אסטרטגיה במכון RISE Israel: "גם בשנת 2024, נשים עדיין נמצאות בתת-ייצוג בהיי-טק הישראלי. הדו"ח שפרסמנו מראה כי העלייה בשיעור הנשים בעשור האחרון – שגם כך הייתה איטית ומתונה – נעצרה לחלוטין בשנה החולפת. זאת, כאשר חלקן בתפקידי הנהלה נמוך עוד יותר. העלאת חלקן של נשים בהיי-טק בכלל ובתפקידי מפתח בפרט, היא צורך ממשי, הן לשם הגברת השוויון והן לשם הגדלת מספר המועסקים בתעשייה זו. דווקא בעת הזו, כשהקטר של המשק הפך גם למנוע חברתי משמעותי בישראל – יש חשיבות גדולה עוד יותר להפיכת הסקטור לשוויוני ומגוון יותר. ההיי-טק המקומי יכול וצריך להתבסס על מנהיגות נשית גדולה וחזקה, שתהווה מודל עבור ילדות, נערות ונשים בישראל ובעולם כולו".

RISE Israel (לשעבר SNPI) הוא מכון מחקר ומדיניות עצמאי וא-פוליטי, שפועל על מנת לקדם כלכלה תחרותית, בת קיימא ומוכוונת חדשנות. בראש המכון עומדים היו"ר פרופ' יוג'ין קנדל, מהכלכלנים המובילים בישראל ומי שהיה ראש המועצה הלאומית לכלכלה, והמנכ"ל אורי גבאי, מומחה למדיניות וחדשנות ולשעבר סמנכ"ל האסטרטגיה ברשות החדשנות וממייסדיה.

המכון מאמין כי עתידה של ישראל טמון ברתימת הקידמה והחדשנות הטכנולוגית לחיזוק הכלכלה והחברה בארץ. המכון עושה זאת באמצעות קידום אסטרטגיה וצעדי מדיניות פרקטיים, מחקר מעמיק וקידום שיח פתוח בנושאי כלכלה, חדשנות, וטכנולוגיה והשפעתם על האתגרים הלאומיים של מדינת ישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים