צוקרברג: לא סתם חנון – חדשן שהולך לאחור

בזמנים שבהם העולם מחפש דרכים לצמצום פליטות פחמן, לחקלאות בת קיימא, למזון שמבוסס על פיתוחי מו"פ טכנולוגיים מרתקים של מזון לעיתות משבר אקלים - האיש שהביא לעולם את פייסבוק עסוק בגידול בקר, שחיטתו וזלילתו

מיושנת, מתעללת, לא מוסרית ולא אקולוגית. תעשיית הבשר.

בשבוע שעבר בישר מארק צוקרברג לעוקביו במדיה החברתית שהוא נכנס לעסקי בשר הגורמה. צוקרברג, כיודע, הוא מהיזמים ובעלי הוותק הטכנולוגיים הבולטים בזירה הבינלאומית. בנוסף הוא קברניטה של חברת האם העוצמתית מטא – שתחתיה פועלות אינסטגרם, אוקולוס, ווטסאפ, פייסבוק ועוד חברות – ולפיכך הוא גם מולטי-מיליארדר רב עוצמה.

אז איך, אתם תוהים, הוא ממשיך לחדש? ובכן, "צוק" עסק באובססיביות בשנתיים האחרונות ברעיון המטאברס, שהאמין כי ישנה את פני העולם, ושבינתיים מדשדש עד מאוד; תוך כדי תנועה הוא הציג פיתוחים שונים בתחום המדיה החברתית, שאת חלקם בכלל העתיק מאחרים (מסנאפ "גנב" בעבר את הסטוריז, שהפכו את אינסטגרם למה שהיא; מטיקטוק "שאל" את הרעיון ל-Reels; ומ-Xטוויטר גם שיבט את ת'רדס וגם את מודל המינוי בתשלום…); הוא כן הוציא קסדת VR חדשנית, אבל זו פותחה עוד בימים שהמטאבס עמד ובגדול על הפרק ותוכננה לפעול איתו; וכן, הוא מנסה את כוחו גם בתחום החם של הטק, ה-GenAI, בינתיים בלי הצלחה ענקית.

מ-יזמים בכלל, ומיזמי טכנולוגיה בפרט, אפשר ורצוי לצפות לחדשנות והיפתחות, ולא להיתקעות עמוק בעולם הישן והרע. האם צוקרברג, החנון האולטימטיבי, לא מבין זאת? האם הוא שמרן מלא מלא, שרוצה להיאחז בכוח בעבר ולא להוביל אותו לתיקון חיוני? ובכן, אם מתבוננים בתמונה שצירף לפוסט האינסטה שבו בישר לעולם על העיסוק החדש והלא מכובד או חדשני שלו, בהחלט מקבלים את ההרגשה שזה מה שמייסד פייסבוק עושה, בתוך ניתוק מוחלט מהכל בערך

אבל איכשהו – לא ממש משנה מה צוקרברג עושה – הוא לא מצליח להדביק לעצמו תיוג של מצליחן, של מוח מבריק ומתקדם שמשבש את העולם לטובה, ונדמה שתמיד ישאר על טיקט החנון המעפן, לא משנה כמה שרירים יפתח באמנויות הלחימה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mark Zuckerberg (@zuck)

ואולם את ה"התפתחות" האחרונה מטעם מנכ"ל מטא אפילו מבקריו הגדולים לא חזו – צוק ובני משפחתו ("הבנות שלי עוזרות לשתול את העצים ולדאוג לבעלי החיים השונים שלנו", כתב מנכ"ל מטא בפוסט בנדון) רכשו להם להנאתם עדר בקר שאותו הם מטפחים בחווה בהוואי, ושאחרי שיפטמו אותו כהוגן בבירה(!) ואגוזי מקדמיה, וישחטו אותו, ימכרו את בשרו הדווי לכל המרבה במחיר כמוצר "גורמה".

בלי לדבר יותר מדי על היעדר המוסר והאתיקה, עניין שכנראה עוד יארך זמן עד שרבים יבינו באמת את משמעותו, אפשר בהחלט כבר להצביע על צוקרברג ולתהות – מה נסגר איתו?! 

הלגיטימיות של תעשיית הבשר, כידוע, נמצאת כיום בספק רב, עקב יותר ויותר הוכחות והבנה בדבר השפעתה הסביבתית החמורה, שכוללת, למשל, צמצום משאבי מים וקרקע והרס יערות גשם, ושמעצימה את משבר האקלים החריף שפוקד את העולם ומאיים על קיומו כיום.

מ-יזמים בכלל, ומיזמי טכנולוגיה בפרט, אפשר ורצוי לצפות לחדשנות והיפתחות, ולא להיתקעות עמוק בעולם הישן והרע. האם צוקרברג, החנון האולטימטיבי, לא מבין זאת? האם הוא שמרן מלא מלא, שרוצה להיאחז בכוח בעבר ולא להוביל אותו לתיקון חיוני? ובכן, אם מתבוננים בתמונה שצירף לפוסט האינסטה שבו בישר לעולם על העיסוק החדש והלא מכובד או חדשני שלו, בהחלט מקבלים את ההרגשה שזה מה שמייסד פייסבוק עושה, בתוך ניתוק מוחלט מהכל בערך. ואם זה מה שמייסד פייסבוק עושה ב-2024, ספק אם נכונו לו בכלל הזירות שבהן הוא פועל עוד הצלחות גדולות.

המבורגר מהצומח ולא מהצורח של ביונד מיט הישראלית במקור.

המבורגר מהצומח ולא מהצורח של ביונד מיט הישראלית במקור. צילום: שאטרסטוק

לא היתלות בישן וברע – חדשנות מתקנת ומקדמת מתוצרת קומית

אז צוק – בוא נספר לך על קצה המזלג, ורק פה בארץ, איזה מוחות חדשניים פועלים לטובת פיתוחי מזון עדכני, חדש וחדשני לאנושות.

ישראל היא מובילה עולמית בפיתוח מזון וחלבונים אלטרנטיביים, וחברות סטארט-אפ מקומיות רבות פועלות בתחום זה. כך למשל:

  • Aleph Farms מפתחת בשר בקר מתורבת, שגדל במעבדה וללא ניצול בעלי חיים או כלל הבעיות המתלוות לו. החברה השתמשה בטכנולוגיית תלת-ממד כדי ליצור תאי בשר בקר חיים, אשר מפתחיה מגדלים בתוך סביבה מבוקרת.
  • Meat-Tech 3D גם היא מפתחת בשר בקר שגדל במעבדה, וגם היא נשענת על טכנולוגיית הדפסה תלת-ממדית כדי ליצור נתחי בשר בקר בעלי מרקם וטעמים הדומים לאלו של בשר הבקר הטרי.
  • רימיליק (Remilk) מפתחת חלב פרה מתורבת שמיוצר מתאים. החברה משתמשת בטכנולוגיית תרביות רקמות כדי ליצור חלב פרה בעל טעם וטריות כשל חלב פרה. החלב שמיוצר בדרך זו יכול בעתיד לשמש גם להכנת שלל מוצרי חלב פרה, כמו גלידות, גבינות, מעדנים ועוד.
  • חברת פור-סי (ForSea) שוקדת על פיתוח בשר צלופח מתורבת, מתאי צלופחים. במקרה הזה הייצור הוא עם הפנים לאסיה, שם בשר צלופחים מאוד פופולרי ומבוקש.
  • ונקנח ב-אימג'נדיירי (Imagindairy) – עוד סטארט-אפ ישראלית בתחום, המתמחה בייצור חלבוני חלב מתסיסה של פטריות ושמרים. החלבונים במוצר של אימג'נדיירי זהים לחלבוני חלב פרה, ללא צורך בחליבת פרות, ברפתות ובהפרדת עגלים ועגלות מאימותיהן (פרקטיקה שגרתית בתעשיית החלב). ב-2024, קיבלה אימג'נדיירי אישור FDA לשיווק מוצריה בארצות הברית, ומתכננת להתחיל בשיווק כזה ב-2025, תחילה בארה"ב ולאחר מכן בשווקים נוספים בעולם. אימג'נדיירי כבר נחשבת אחת החברות המובילות בעולם בפיתוח חלבוני חלב מתורבתים. החברה צפויה להשפיע משמעותית על תחום החלבונים אלטרנטיביים.

חברות ישראליות יצירתיות אלו פועלות כדי לספק פתרונות אלטרנטיביים בריאים יותר, טעימים יותר וידידותיים יותר לסביבה, ועתידות להמשיך להוביל פיתוח תזונה שתטיב עם עתיד העולם.

מדובר בסטארט-אפים שמאחוריהם עומדים יזמים, מדענים ומתכנתים שפשוט מיהרו להבין שזמינות המזון לכלל המיליארדים שחיים על כדור הארץ כיום עומדת להתדלדל עד מאוד, ובקרוב. בצורות, שטפונות, שרפות, קרה קשה או חום אימים, כל אלו פוגעים בביטחון התזונתי של כולנו. בנוסף, גידול בע"ח בתעשיות מהחי, בתעשיית הבקר, העוף, הדגה, החלב, הביצים ועוד, מוסיף לחבל במצב האקלימי, המעורער גם כך, ומי שעומד מאחורי יוזמות אלו פשוט נרתם לשנות ולתקן ולמנף יכולות של טאלנטים יצירתיים לצורך הצלת הכדור, והאנושות מעצמה.

אז זו בעצם פנייה למר מ. צוקרברג – תפסיק להיות כזה אלטעזאכן. קום ותתקדם. עזוב את הפרות לנפשן. הפסק להעסיק את בנותיך בשעבוד יצורים חסרי ישע, ותתקדם לתעשיות החלבונים האלטרנטיביים, למוצרי החי המתורבתים, או לכל פיתוח חדש שמשחרר את הרגלי העולם הישן ומקדם את כולנו למקום ראוי יותר מוסרית, תקין יותר אקולוגית, ובעיקר הרבה הרבה הרבה יותר בר קיימא.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ליאור

    אני אעשה לך סדר , כמו שכתבת וסליחה שלא טרחתי לקרוא את כל המאמר אבל הבנתי את הרעיון , בעידן שמי שאוכל בשר הוא לא מוסרי והטכנולוגיה ממציאה לנו מזון מהונדס , צוק כמו שאתה מכנה אותו עסוק בלעשות מיליונים , בעוד שנים לא רבות שרק עשירים יוכלו להרשות לעצמם סטייק אמיתי שלא מסרטן , צוק הולך לתת להם את הפתרון במחיר של 1000 דולר לחתיכה , אותו לא מעניין שינויי האקלים אותו מעניין מה מצב הכיס.

    1. כאב ראש

      וואו, איזה תגובה! אילו טיעוני עומק בעד ניצול חסרי ישע! וואו. קרניזם זאת מחלה של צייתנות ושטחיות אינסופיים.

אירועים קרובים