כך ה-IT מאפשר למגן דוד אדום לתפקד במלחמה

סמנכ"ל הטכנולוגיות והמנמ"ר של מד"א מספרים על התפקיד של מערכות המידע במעבר המהיר של הארגון "משגרת חירום למצב חירום", כלשונם, ב-7 באוקטובר, ומנפקים תובנות מתפקוד מד"א וה-IT שלו במלחמה עד כה

אמבולנס ומסוק של מגן דוד אדום.

מגן דוד אדום עובד במתכונת חירום מאז השבת השחורה של ה-7 באוקטובר. אמנם, טיפול באירועי חירום הוא שגרת העבודה של הארגון, אבל כבר באותה שבת ב-07:00 בבוקר הבין עידו רוזנבלט, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מד"א, כי מדובר באירוע חירום מסוג אחר, בהיקפים שהארגון לא ידע, בוודאי שלא בתקופה האחרונה.

בראיון לאנשים ומחשבים, שנערך במרכז השליטה המרכזי של מד"א בקריית אונו, סיפר רוזנבלט כיצד מערכות המידע, התשתיות והתקשורת סייעו לארגון להתארגן במהירות, ועל הצוותים שסיכנו את עצמם במטרה להגיש סיוע לנפגעים בעוטף עזה וביישובים נוספים שנפגעו, תוך שהם סופגים ירי בלתי פוסק אל עבר האמבולנסים. בראיון השתתף גם גיא פיין, מנמ"ר מד"א – שגם הוא, כמו רוזנבלט ומנהלים אחרים בארגון, צמח מלמטה: הם החלו כמתנדבים וטיפסו בסולם התפקידים.

איך המלחמה תפסה אתכם? כיצד מתפקד מרכז השליטה שלכם מאז?
רוזנבלט: "כמו כולם, המלחמה הפתיעה גם אותנו בבוקר ה-7 באוקטובר. מטחי הטילים על אזורים נרחבים בארץ, ובמיוחד על העוטף, נתנו לנו להבין מהר מאוד שהם חלק ממשהו הרבה יותר רחב, לא משהו שדומה לאירועי חירום רבים אחרים שאנחנו מורגלים אליהם.

מאחר שאנחנו מחוברים לגופי החירום האחרים, ביניהם פיקוד העורף, העלינו מיד את רמת הכוננות לרמה הגבוהה ביותר, כולל במרכז השליטה, על כל מערכות התקשורת והמידע שלו, שערוכות למצבי חירום. בשלב הראשון השארנו את משמרת הלילה, שתוגברה במשמרת הבוקר. במקביל, ניהלנו את איוש כל צי הרכב שלנו, שמונה מעל 1,000 רכבים, מתוכם 400 אמבולנסים. כבר בשלב הזה התחלנו לקבל דיווחים על אמבולנסים שלנו שספגו ירי בלתי פוסק וגילו גבורה עילאית, על מנת לפנות פצועים לבתי החולים".

עידו רוזנבלט, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מגן דוד אדום.

עידו רוזנבלט, סמנכ"ל הטכנולוגיות של מגן דוד אדום. צילום: מערכת אנשים ומחשבים

כיצד נערכתם באותו הבוקר ולאחר מכן מבחינת מערכות המידע?
"מערכות המידע הן חלק אינטגרלי, שתומך בפעילות של מגן דוד אדום, ויחד עם הגורם האנושי שלנו, הן אלה שאפשרו את המעבר למצב החירום.

תפיסת העולם שלנו היא לייצר מערכות משולבות, שמציגות למשתמשים, המפעילים, תמונת מצב של 360 מעלות. זאת, בתוספת ליכולת לשנע צוותים ורכבי חירום, כאשר כבר בשלב ראשון המנכ"ל, אלי בין, הינחה להוציא רכבים ממוגנים, וממרכז השליטה ניהלנו את ההזנקה של עשרות אמבולנסים כאלה, כאשר חלקם נוסעים כשברקע ירי טילים בלתי פוסק.

חשוב לי להדגיש שאמנם, המלחמה תפסה אותנו בהפתעה, כמו את כולם, אבל ההתארגנות הייתה מיידית, כי את המערכות פיתחנו קודם, כהיערכות למצבי חירום, שהם חלק מה-DNA שלנו".

קח אותי לסיטואציה: נניח שבזמן הראיון יש אזעקה, ומן הסתם, אתם מקבלים את המידע עליה כאן, במשל"ט. מה קורה אז?
"יש לנו ממשקים ושיתוף פעולה נהדר עם פיקוד העורף. ההתראה מגיעות אלינו לפני שיש אזעקות, וזה מאפשר לנו להגיב מהר יותר. מרגע שההתראה מתקבלת, אנחנו מנחים את הצוותים להתחיל לפעול, לפי פרוטוקולים ידועים מראש, שמתורגלים כל הזמן. לאחר שאנחנו מזהים היתכנות לנפילה באזורים מסוימים, המערכות יודעות להזניק לשם כוחות הצלה, עוד לפני שהגיעה הקריאה הראשונה למוקד 101. למדנו שהקריאות מגיעות בדרך כלל אחרי 10 דקות, כי אנשים ברובם ממושמעים ונמצאים בממ"דים. תוך כדי, המערכות במשל"ט מספקות למוקדנים ולאנשי הצוות תמונת מצב מלאה, של 360 מעלות, כאמור".

מהי סביבת המחשוב של מד"א? ומה עושים צוותי המחשוב שלכם?
"יש לנו צוותים עם תפקידים שונים. למשל, יש לנו צוות פיתוח שמונה 50 איש, שאחראים על פיתוח כלל המערכות של מד"א – שמפותחות, ברובן המוחלט, בבית, והן קניין רוחני שלנו. כמו כן, יש לנו צוותים שאחראים על רציפות תפקודית, צוותי סיסטם וצוותי אבטחת מידע, טכנאים, צוותים שמנטרים את הארגון סביב השעון, צוות ב-SOC וצוות נוסף. גם ברמת התשתית וגם ברמת מערכות המידע, הם נמצאים בזמינות מלאה, בכל משמרת. מערכות השו"ב פותחו מתוך תפיסת הפעלה שהמשתמש יקבל מסך אחד, ולא יצטרך לעבור בין מסכים. זה קריטי בזמן שיש קריאה לעזרה".

מהן התובנות שלך עד כה מפעילותכם במלחמה?
"שההשקעה שלנו בתשתיות בזמן שגרה הוכיחה את עצמה. היא מביאה לשירות שלנו יתירות, וגם למערכות המידע עצמן, יחד עם קונספט שמשרת את התפיסה המבצעית של הארגון. במהלך השנים שינינו הרבה מהתפיסות שלנו בעקבות הטכנולוגיה, ובמקרה הזה זה הביא לתוצרים מדהימים למד"א, עם היכולת לעבור במהרה משגרת חירום, שכאמור, היא המצב הרגיל שלנו, למצב חירום".

גיא פיין, מנמ"ר מגן דוד אדום.

גיא פיין, מנמ"ר מגן דוד אדום. צילום: דוברות מד"א

מה מאפיין מנמ"ר בארגון כמו מד"א?
גיא פיין: "העבודה בגוף כמו מד"א דורשת מחויבת, והבנה מעמיקה של הארגון ושל תהליכי העבודה שלו. המערכות חייבות להיות בעלות זמינות גבוהה מאוד, חייבת להיות דריכות תמידית וצריך לנהל תהליכים מורכבים בזמן אפס. אתגר נוסף הוא היכולת להשתנות, מאחר שקצב השינויים בעולמות התשתיות והאפליקציות הוא גדול. משימה חשובה נוספת של המנמ"ר, לרבות בארגון כמו מגן דוד אדום, היא להנגיש את כל המערכות לכל אנשי הארגון, ולאזרחים, שהם הלקוחות שלנו.

העובדה שצמחתי מתוך הארגון, שאני נמצא בו כבר 20 שנה, ושהתחלתי כמתנדב עוזרת לי מאוד בתפקיד. אולם, דווקא מאחר שאני מכיר את הארגון, אני נזהר שלא להיתפס לקיבעון מחשבתי, ותמיד להיות ער לשינויים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים