ראשת DARPA: "להגן בסייבר על הלוחמים – בלא שתוסח דעתם"

ד''ר סטפני טומפקינס, העומדת בראש סוכנות הביון העילית האמריקנית, המכונה 'המשוגעת', דיברה על הלוחמים האמריקנים, והבהירה כי יש "להגן על שרשראות האספקה ועל בריאות הלוחמים"

ד"ר סטפני טומפקינס, ראשת DARPA.

"הייתי רוצה לספק ללוחמים שלוש יכולות: עצמאות בשרשרת האספקה, הגנה רפואית טובה יותר, והגנה נרחבת בסייבר", כך אמרה ד"ר סטפני טומפקינס, ראשת DARPA (ר"ת Defense Advanced Research Projects), בעלת השם ה-"קליט" – הסוכנות למחקר פרויקטי ביטחון מתקדמים במשרד ההגנה האמריקני. הסוכנות אחראית על פיתוחים טכנולוגיים רבים בצבאות ארצות הברית ובעולם, ולשימושים אזרחיים ויש המכנים אותה 'המשוגעת'.

ד"ר טומפקינס משמשת בתפקיד מאז 2021. היא בעלת תארים בגיאולוגיה וגיאופיזיקה, שירתה כקצינת מודיעין בצבא ארה"ב, וכן מילאה תפקידים רבים בתעשייה ובסוכנות. 

לדבריה, "הייתי רוצה לספק ללוחמים שלוש יכולות: הייתי רוצה שהם לא יהיו תלויים בשרשרת האספקה, שיהיה להם כל מה שצריך בכל מקום שבו הם נמצאים ושהם לא ידאגו למשלוח של הדברים. יש לנו כבר כמה דברים בפיתוח בתחום".

היא הוסיפה כי "מהלוחם הבודד ועד הממשל, אנו משקיעים משאבים ביטחוניים משמעותיים בהגנת סייבר. אני רוצה לתת ללוחמים את היכולת להתמקד ולתפקד בלא הסחת דעת מתמדת, ודאגה מפני האיום של פגיעה במערכות – כולל משהו אישי, כמו חשבונות הבנק שלהם. בעולם ההגנה הרפואית: אשמח לתת ללוחמים הגנה מקיפה יותר ואמצעי נגד, כמענה לאתגרים הבריאותיים הרבים שעומדים בפניהם, מפציעות בשדה הקרב ועד חשיפה כימית למחלות שאין להם חסינות נגדן".

"יש לנו השקעות משמעותיות במתן מענה לשאלות טכנולוגיות גדולות רבות", ציינה ד"ר טומפקינס, "אבל העדיפות הגבוהה ביותר שלי היא להבטיח ש-DARPA תישאר DARPA ולעולם לא תיכנע לפיתוי להפוך לארגון הפועל מלמעלה למטה – זה מובנה מדי. DARPA מחדשת באמצעות מודל יוצא דופן, של העסקת מנהלי תוכניות לתקופות קצרות, ואז שחרורם. ועלינו להמשיך כך".

"לכל טכנולוגיה יש פוטנציאל לשימושים חיוביים ושליליים כאחד"

"אנו עוסקים באופן רחב יותר", אמרה, "בהשלכות האתיות, המשפטיות והחברתיות (ELSI) של טכנולוגיות חדשות. DARPA מתחילה 40-50 תוכניות חדשות מדי שנה, במגוון תחומים, ורבות מהן כוללות שאלות רלוונטיות ל-ELSI, שיכולות לעזור להנחות חדשנות ולהקל על הדיאלוג – הן עם משתמשי קצה עתידיים והן עם הציבור. נתמקד באופן ישיר יותר בשאלות אתיות, הקשורות למערכות אוטונומיות".

עושה דברים בתוך חיבה מחוץ לקופסה. 'המשוגעת'. DARPA.

עושה דברים בתוך חיבה מחוץ לקופסה. 'המשוגעת'. DARPA.

לשאלה מהן הטכנולוגיות שמהוות את האיום הגדול ביותר, השיבה ד"ר טומפקינס כי "לכל טכנולוגיה יש פוטנציאל לשימושים חיוביים ושליליים כאחד. האיומים הגדולים ביותר מתעוררים במקום בו מתרחשת אי הוודאות הגדולה ביותר. לדוגמה, ההשלכות הביטחוניות בשל שימוש לרעה בבינה מלאכותית – לא רק על ידי מדינות לאום, אלא גם באופן שבו היא עלולה להזיק לחברה. אבל, במקביל, AI מבטיחה יתרונות עצומים. אנו קוראים לטובים והמבריקים ביותר להשתמש ב-AI כדי למצוא ולתקן נקודות תורפה בתוכנות העומדות בבסיס התשתיות הקריטיות של המדינה – ממערכות פיננסיות ועד שירותים ציבוריים".

"הכי מדאיג אותי", סיכמה ראשת הסוכנות, "הוא האדם שהרעיון שלו יכול לשנות את העולם – ואיש מהסוכנות בראשותי אינו יודע על קיומו. המשימה שלנו מתמקדת ביצירת הפתעה טכנולוגית. לכן, הגעה לכל מי שיש לו רעיון מעולה – היא קריטית עבורנו".

המשוגעת – סוכנות שהולכת נגד הזרם

DARPA ידועה בדעות העצמאיות והלא קונפורמיות של אנשיה, ובכך שהעובדים שלה אוהבים לעשות דברים "מחוץ לקופסה". כך, למשל, במסגרת אחד הפרויקטים החשובים שלה – פרויקט ולה, שהחל ב-1963 – ציידו אנשי הסוכנות לוויינים באמצעי גילוי קרינה אטומית, במטרה לעלות על ניסויים בנשק גרעיני, כולל ניסויים תת-ימיים.

פרויקטים נוספים שפותחו תחתיה היו מימון מחקר שבמסגרתו נוצר עכבר המחשב הראשון, מחקרי בינה מלאכותית ומציאות מדומה, רובוטיקה, שותפות בפיתוח ה-GPS לדורותיו, ופיתוח תאי דלק קלים לשימוש, במכשירים שנישאים על גב חיילים. עוד פרויקט הוא פיתוח כלי רכב לא מאויש לשדה הקרב.

תקציב הסוכנות גדול, אבל ההיתכנות של הפרויקטים שלה נמוכה ביותר ונאמדת בפחות מ-10%. ממילא, רוב התוכניות שמבצעת הסוכנות חסויות ומכוונות לצאת נגד המגמות העיקריות המדוברות בשדות הטכנולוגיה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים