בזמן המלחמה ותחת טילים: ילדי הפריפריה ממשיכים ללמוד תכנות 

בזמן שמערכת החינוך בדרום ובצפון משתקמת מהמלחמה ונקטע הרצף הלימודי: יותר מ-2,400 תלמידים בדרום, בצפון ובמרכזי הפינוי מצאו מסגרת לימודית המספקת הכשרה טכנולוגית בתוכנית "ניצנים" של עמותת בנתיבי אודי

מימין: תא"ל (במיל') ארנון זו-ארץ - יו"ר עמותת בנתיבי אודי, אופיר אלגרבלי - מנכ"ל עמותת בנתיבי אודי, איציק דנינו - ראש עיריית אופקים, מרדכי אלגרבלי - מייסד עמותת בנתיבי אודי.

בבתי הספר כבר הפסידו לא מעט ימי לימודים, ורק לאחרונה חזרו לשגרת לימודים, ברובה עדיין חלקית, בעקבות המצב הביטחוני הרעוע. הנפגעים העיקריים הם התלמידים בצפון ובדרום, שממילא סובלים מאיכות הוראה נמוכה יותר וממחסור קבוע של מורים במקצועות המתמטיקה, האנגלית, ומדעי המחשב.

למרות זאת, יותר מ-2,400 צעירים בדרום, בצפון ובמרכזי הפינוי באילת, בירושלים ובמקומות נוספים ל נותנים למלחמה לחבל בעתיד שלהם, והחליטו ללמוד תכנות מחוץ לשעות הלימודים הרגילות בתוכנית "ניצנים". "ניצנים" היא תכנית בחינוך הטכנולוגי הלא-פורמלי, אשר מציעה קורסי תכנות בחינם לנוער מהפריפריה בגילאי 15-18 שנים, במטרה לשלבם ביחידות הטכנולוגיות של צה"ל ובסופו של דבר בהיי-טק.

"ראשי ערים מהנגב מצלצלים ואומרים לנו: התלמידים לא לומדים מספיק, עתידם עלול להיפגע. אז נרתמנו וקלטנו עוד תלמידים. אנחנו רוצים כמובן לקלוט כמה שיותר, אבל זקוקים לתמיכה נוספת", מספרת קורין כהן מתוק, סא"ל במיל', שבימים אלו נמצאת בשירות מילואים בפיקוד דרום, וממשיכה במקביל לנהל את תוכנית "ניצנים".

ראש עיריית אופקים, איציק דנינו, מסר: "המלחמה ההרסנית הזאת גורמת לטראומה עצומה, ועקשנות הנערות והנערים להמשיך בלימודי תכנות, מיומנות שיכולה לפתוח דלתות רבות הן בשירות צבאי והן בהזדמנויות קריירה, מעוררת השראה ומפיחה בכולנו תקווה. כדי לקדם את הפיתוח והחוסן של הדרום, המחויבות העיקרית שלנו היא לחזק את ילדינו ולהגן על עתידם".

לא רק ראשי הערים, גם ההורים מביעים חשש שהמלחמה תמנע מהילדים עתיד תעסוקתי. "זה לא רק שהילדים לא לומדים, הילדים בטראומה. לפני שלוש שנים הם היו בהסגר והיו בחרדה על הבריאות שלהם ושל קרובי המשפחה שלהם. היום הם גם בחרדה מהטילים, וגם מפחדים שמחבל יגיע עד לבית שלנו. היעדר המסגרות רק מעמיק את החרדה", מספרת לירז גולן, אימא של ליעד מאופקים.

"כמו בקורונה, גם עכשיו הכל היה מבולבל. לא היה ברור מה יקרה עכשיו, ומה נוכל ולא נוכל לעשות. נרשמתי ל"ניצנים" כי היה חשוב לי לפתח את הדרום כלכלית וביטחונית, להביא היי-טק, תעשייה ביטחונית, לא רק להיות חלק מהעתיד – אלא חלק מעתיד טוב יותר. דווקא בזמן מלחמה אני מבינה את החשיבות של להמשיך ולהתמיד בלימודי התכנות, ואני שמחה שאני יכולה להמשיך לרדוף אחרי החלומות האלה", מספרת רעות, תלמידה בכיתה י"ב במצוקים.

על אף המצב המאתגר בדרום ובעוטף, כ-100 תלמידים נוספים נקלטו בתוכנית בעקבות בקשות של ראשי ערים והורים להרחיב אותה. "להמשיך בשגרת לימודים, בעיקר לימודים טכנולוגיים גבוהים, זה צו השעה בשביל להציל את עתידם של ילדי הדרום והמפונים. המלחמה מגדילה את אי-השוויון בין הפריפריה למרכז, הגדול ממילא. גם בשגרה הסיכוי של ילד מהדרום להשתלב בהיי-טק נמוך יותר בכ-50% בהשוואה לילד מהמרכז. היום הילדים לא זוכים כמעט לשום מסגרת יציבה בגלל המלחמה, שלא לדבר על חינוך טכנולוגי", מוסיפה כהן-מתוק.

"ניצנים" היא תוכנית של עמותת בנתיבי אודי, שהוקמה לזכרו של סגן אודי אלגרבלי ז"ל, קצין קשר בחטיבת הצנחנים שנפל בשנת 1994 בקרב בלבנון.

התוכנית פועלת כיום בשיתוף אגף התקשוב וההגנה בסייבר, אכ"א, בסמ"ח, משרד החינוך, מערך הדיגיטל הלאומי במשרד הכלכלה, חברת הפניקס, קרן משפחת שעשוע, הפדרציה היהודית בניו יורק, רשת אורט, רשת דרכא, וגופים פילנתרופיים נוספים, ומהווה זרוע משמעותית בחינוך הטכנולוגי הבלתי פורמלי בישראל.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים