המטפלים שמתנדבים לסייע לשורדי ה-7 באוקטובר לחזור לחיים

רענן אריזון, מנכ''ל רענן בשטח: "מתן מענה טיפולי מהיר לשורדים מונע ומצמצם את הטראומות והפוסט טראומות"

רענן אריזון, יועץ ארגוני בכיר, בעלים ומייסד של רענן בשטח.

"בבוקר השבת הארורה של ה-7 לאוקטובר הייתי מזועזע ולא האמנתי שקורה מה שקורה. עשיתי כמה טלפונים והבנתי שהאירוע גדול מכפי שחשבנו. היה לי רצון לעשות מעשה, והתלבטתי מה. הבנתי שיש קבוצת אוכלוסייה אחת שלא תטופל – שורדי המסיבה בנובה. הפצתי 'קול קורא' לפסיכולוגים, פסיכיאטרים, מטפלים ועובדים סוציאליים וביקשתי את סיועם. רצינו לסייע להם, בהנחה שככל שהמענה הטיפולי יהיה מהיר יותר, כך יימנעו יותר טראומות ופוסט טראומות. מפה לשם, עשרות המתנדבים הפכו ל-300. ביום הראשון טיפלנו בעשרה שורדים ושורדות, ובתוך שבוע מתחילת המלחמה כאלף משתתפי המסיבה קיבלו מאיתנו טיפול", אמר רענן אריזון, בעלים ומייסד של רענן בשטח.

אריזון, יועץ ארגוני בכיר, הוא אחד מיוזמי מתחם הטיפול המיוחד לשורדי מסיבת נובה, שהחל בבית יצחק ועבר לחוות רונית. החברה, אמר, "עוסקת בייעוץ ארגוני ומתמחה בלמידה חווייתית בטבע ובמשחקי עסקים. אנו עוסקים בפיתוח אישי של הנהלות ארגונים ומעניקים להם כלים להתמודד עם מצבי לחץ, שחיקה, עומס, אי ודאות ומצבים מורכבים. אנו עורכים להם הדמיות בזמן קצר, וכך נוצרת למידה בעוצמה גבוהה, המציפה את הקשר בין החוויה ליכולת לעבד אותה, ונולד שינוי התנהגותי. למשל, ההנהלה נכנסת למערה חשוכה ונדרשת להחליט האם היא יוצאת מ-פתח הפחד או מ-פתח האומץ, משמע: האם היא מקבלת החלטות אמיצות שמקדמות את הארגון, או החלטות לא אמיצות, הגורמות להישארות במקום, או לנסיגה".

לדבריו, "לכל פרט יש יכולת השפעה על החלטות ההנהלה, אבל אם מצליחים להתאחד סביב החלטות אמיצות – הארגון יגיע להישגים ויפרוץ גבולות. פעמים רבות קיבלנו משובים ממנהלים.ות, שהחוויה במערה הניבה להם תובנות וקבלת החלטות משמעותיות".

"יש לנו מתחם בן 15 דונם בבית יצחק", אמר, "ולשם הזמנו את השורדים.ות. בנינו מודל לטיפול עוצמתי הנעשה בטבע, המשרה תחושה נעימה במקום פתוח. לכל שורדת ושורד יש יכולת לבחור טיפול המתאים לו מתוך ההיצע, וזה מעניק להם תחושת שליטה, שהמושכות בידיהם. הבנו שחייבים לשלב בין טיפולי גוף ונפש ואנו מציעים להם.ן עיסוי, רפלקסולוגיה, שיאצו, דיקור סיני ועוד, לצד טיפול פסיכולוגי בטראומה. אפשרנו לאנשים להיפגש עם כאלה שחוו חוויות דומות לשלהם: מי שניצל במיגונית, לעומת מי שהסתתרה בפרדס, למשל. הצימודים הללו סייעו גם".

עוד סיפר אריזון, כי "ביום השלישי ללחימה הגיעה למתחם ג'ני סבידיה. היא הייתה לקוחה שלי בעבר וערכנו פרויקטים משותפים בצבא, עד יציאתה לפני חמש שנים ללימודי דוקטורט. חשבתי שהיא באה להתנדב, אבל לצערי הסתבר שהיא שורדת מהמסיבה, ואחיה ובת זוגו נעדרים. בחלוף זמן הוברר כי שלומי, אחיה, נרצח. היא הצטרפה לצוות כעובדת וכיום מרכזת את תוכניות החירום למשפחות השכולות ולשורדים, ועושה עבודה משמעותית וברמה גבוהה".

מתחם הטיפול המיוחד לשורדי מסיבת נובה

מתחם הטיפול המיוחד לשורדי מסיבת נובה. צילום: יח"צ

"עברנו מבית יצחק לחוות רונית", הסביר אריזון, "כדי להכין את השטח לחורף ולבנות תוכניות שיקום שלב 2. מתחילת דצמבר אנו מעבירים תוכניות של 'ימי חוסן', שמטרתן להשיב את השורדים לשגרה – שיוכלו ללמוד, לעבוד, לנהל זוגיות ויחסים עם חברים".

"היינו הראשונים לפתוח תוכנית שיקומית שכזו, שתסייע לשורדי המסיבות לחזור לתפקוד מלא או כמעט מלא", ציין אריזון. "אנו מנהלים מעקב אחר הצלחת הטיפול והשיקום, עם מעקב מה מכל המרכיבים תורם ומה פחות, ובחינה מה חושב המטופל ומה המטפל על תוצאות הטיפול. זה מאפשר לנו לשפר ולדייק תוכניות עתידיות". הוא הוסיף, כי "אנו עובדים עם כמה אוכלוסיות: עובדי מערכת הביטחון וצוותי חירום והצלה, דוגמת מד"א וכב"א, שנפגעו בלחימה, עם משפחות שכולות ועם השורדות.ים עצמם".

"הראשון לזהות את הפוטנציאל שלנו היה אלוף (מיל') אליעזר שקדי, לשעבר מפקד חיל האוויר, העומד בראש קרן החירום של JGive, שקיבלנו ממנה מענק שאפשר לנו לתת מענה בשלב הראשוני. עוד סייע איש העסקים נועם לניר. מטריקס סייעו במשאבים כספיים ולוגיסטיים ואחרים להצלחת המיזם. אנו חייבים גם תודה לגלית שאול, ראשת המועצה האזורית עמק חפר".

"התרומות שקיבלנו לא מכסות על העלויות, ואם המדינה לא תיכנס לתמונה, ניאלץ לצערנו לעצור את היוזמה", סיכם אריזון, "אנו מספקים תגובה מהירה המונעת החמרה של הטראומה ומצמצמת את הסיכוי לפתח פוסט טראומה. יש לזכור: בשבת בשעה 06:20 בבוקר השורדים היו על גג העולם, מאושרים ושמחים, ובשש וחצי הם חוו רוע הכי גדול שניתן לדמיין. אנו מאמצים ומחבקים אותם כדי להשיב להם את הביטחון בבני אדם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים