מחקר: הגל נגד המלחמה בעזה לא מדאיג את אומת הסטארט-אפ

75% ממייסדי הסטארט-אפים לא מודאגים מהסנטימנט שמתנגד למלחמה - כך עולה מסקר שעסק בהשפעות המלחמה על החברות הצעירות ● 48% מהיזמים מוטרדים מפגיעה בעסקים ● בצד החיובי: 77% מתכוונים לגייס הון ב-2024

ההפגנות נגד המלחמה של ישראל - כמו זו, שהתקיימה במינכן - לא ממש מטרידות את היזמים הישראלים, לפחות לא רק ברמה העסקית.

גל ההפגנות נגד המלחמה של ישראל ברצועת עזה, וקריאות ה-"From the river to the sea Palestine will be free" ("מהים ועד לנהר פלסטין תהיה חופשית") ודומותיהן, לא מדאיגים את מייסדי הסטארט-אפים, בהיבט של הפעילות העסקית של החברות שלהם מעבר לים – כך עולה ממחקר שפרסמה היום (ב') קרן ההון-סיכון סימבול. הנתונים מראים שרק 25% מהיזמים מודאגים מהשפעת הסנטימנט הגלובלי האנטי ישראלי על הסטארט-אפ שלהם, בעוד ש-75% לא מוטרדים מכך.

ניתן היה לחשוב שמדובר בנתון מפתיע, אלא שהוא לא, בהתחשב בעובדה שהחדשנות והטכנולוגיה הישראליות ידועות בעולם, ושחברות טק גדולות רבות פרסמו לאחר הטבח בדרום הודעות תמיכה בישראל. עם זאת, יצוין שההודעות האלה לא מתייחסות בדרך כלל למלחמה עצמה, והחברות מעדיפות בדרך כלל לשבת על הגדר או להביע עמדה שמביעה אמפתיה לסבל "בשני הצדדים".

הסקר ביקש לבדוק מהן השפעות המלחמה על היזם הישראלי. הוא הופץ ל-70 יזמים באמצעות הרשת של סימבול, תוכנית ההאצה אינטל איגנייט וקרן סמסונג נקסט.

לפי התוצאות, כמעט מחצית (48%) מהיזמים מוטרדים מכך שעצם קיומה של המלחמה מהווה איום על הפעילות העסקית והלקוחות. 34% מהחברות בשלבי הסיד ציינו שחוזים מסחריים בוטלו או לא הצליחו להיסגר בגלל המלחמה, ו-15% מהחברות בשלבי ה-A ומעלה הצהירו על כך. רק 35% מהיזמים סבורים שביטולי העסקאות הם תוצאה של היותה של החברה שלהם ישראלית – 13% מהם אומרים שהם בטוחים בכך ו-22% חושדים שזאת הסיבה, אך לא בטוחים בוודאות.

לגבי היקף הפגיעה הכלכלית מהשלכות המלחמה, 35% מהיזמים חושבים שהנזק לא יעבור את 100 אלף הדולרים, 31% מהם סבורים שהנזק לא יעלה על מיליון דולרים, 5% חושבים שהוא כן יחצה את רף המיליון ו-29% ציינו שהם עדיין לא יכולים להעריך מה יהיה היקפו של הנזק. כמחצית מהנסקרים הינם יזמים של חברות לפני שלב A – שלב שבו היקף החוזים הינו נמוך יותר, וכך גם הפגיעה הפוטנציאלית. עם זאת, בפרט בחברות בשלבים מוקדמים, פגיעה של מאות אלפי דולרים בהכנסות עקב ביטולי חוזים מצד לקוחות יכולה להרוג סטארט-אפ.

יותר מרבע מהסטארט-אפים "החביאו" את היותם ישראלים

שאלה נוספת הייתה: האם היזמים שינו בעקבות המלחמה את הצגת החברה כישראלית? הרוב הגדול – 73% – אמנם השיבו על כך בשלילה, אבל נתון די מטריד הוא שיותר מרבע (27%) ענו שהם אמנם עשו זאת.

באשר לגיוסי הון, היזמים של 11% מהחברות בסבבי A ומעלה סיפרו שהם היו בתהליך של גיוס כספים או אקזיט שהופסקו בגלל המלחמה. אצל חברות בשלבי הסיד והפרה-סיד המצב קצת יותר קשה – 17% העידו על כך. 77% מהיזמים הצהירו שבכוונתם לגייס הון חדש לחברה ב-2024, אולם 54% הצהירו שבגלל המלחמה, מידת הדאגה שלהם מהגיוס העתידי גברה והם פחות אופטימיים לגביו.

מימין: יובל אריאב ורחלי קוגן מקרן סימבול.

מימין: יובל אריאב ורחלי קוגן מקרן סימבול. צילום: עומר הכהן

עוד עולה מהסקר שירידה בפרודוקטיביות של החברה מטרידה 48% מהיזמים, ושהיא באה לידי ביטוי רב יותר ככל שהחברה עברה סבבי גיוס מתקדמים יותר: בחברות פרה-סיד וסיד, 46% מהיזמים מרגישים את הדעיכה, בעוד שבחברות בסבבי A ומעלה הנתון עומד על 56%. ממצא שמתלווה לכך הוא ש-14.5% מהיזמים של כלל החברות מזהים חוסר מוטיבציה בארגון לנוכח המצב.

על השאלה האם על רקע המצב ביצעה החברה שינויים ביעדים העסקיים והמוצריים שלה 77% ענו שכן, כאשר 54% ענו שעשו שינויים קטנים ו-23% – שביצעו שינויים גדולים ביעדים. רק 23% השיבו שהתוכנית העסקית שלהם, שנוצרה לפני המלחמה, ממשיכה כרגיל.

הנסקרים נשאלו גם על עניינים אחרים הקשורים במלחמה. 36% מהם ענו כי הם מוטרדים מעניינים אישיים, ורק 26% מודאגים מההפחתה בכוח האדם כתוצאה מגיוס למילואים, או מסיבות אחרות שקשורות במצב.

קצת אופטימיות

לצד כל אלה, היזמים מעריכים שבשנה הקרובה, החברה שלהם תלך לכיוון טוב: 76% הצהירו שהם אופטימיים, 12% מדווחים על פסימיות ו-12% השיבו שהם לא יודעים להגדיר את התחושה שלהם. רק 17% מהיזמים מדווחים שהדאגה שלהם לעתיד החברה גברה משמעותית בעקבות המלחמה. 46% מכלל הנשאלים הצהירו שהסנטימנט שלהם כלפי עתיד החברה וסיכויי הצלחתה לא השתנה כלל.

יובל אריאב, מייסד קרן סימבול, אמר כי “המלחמה יוצרת תחושה חזקה של חוסר ודאות. אנשים, ובכלל זה יזמים, מכונסים בימים אלה ועסוקים בתפעול השוטף, ברמה המיידית – ופחות מדברים ומשתפים. יש ערך רב בשיתוף הזה, מבחינת נרמול התחושות הפנימיות. לצד הפגיעה העסקית שרואים והתחושות המעורבות שעלו בסקר, אי אפשר שלא להתפעל מהחוסן של היזמים. העובדה שכשלושה רבעים מהיזמים אופטימיים לגבי החברה למרות הכול מתורגמת לנחישות אופרטיבית, ומגדילה בפועל את הסיכויים שלה להצליח. אישית, אני מאמין שהאקו-סיסטם היזמי הישראלי יתאושש מהר יחסית ובאופן מלא מהמלחמה, אולם הסלמה קיצונית או חזרה להפיכה המשפטית עלולות לטרוף את הקלפים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים