ממשלת בריטניה: רוסיה תקפה את המדינה בסייבר – לשיבוש בחירות

הבריטים מאשימים את המודיעין הרוסי בביצוע מתקפות על "אנשים בעלי פרופיל גבוה" במדינה ● שר החוץ, דיוויד קמרון: "הניסיונות של רוסיה להתערב בפוליטיקה שלנו מבקשים לאיים על התהליכים הדמוקרטיים שלנו"

שר החוץ הבריטי, דיוויד קמרון.

השנה היא כבר לא 2016, אבל מסתמן שידור חוזר של מתקפות הסייבר על המפלגה הדמוקרטית בארצות הברית – בבריטניה. ממשלת הממלכה חשפה לפני ימים אחדים כי המודיעין הרוסי תקף – מאות פעמים – כמה "אנשים בעלי פרופיל גבוה" בסייבר, לרבות עובדי מדינה, פוליטיקאים, כלי תקשורת, קבוצות חשיבה וגופי מחקר באקדמיה. המקרה מתווסף לכמה פעמים שבהן הועלה בעבר שמה של רוסיה כתוקפת בסייבר של מטרות בריטיות, בין היתר סביב הברקזיט – משאל העם שבו הכריעו אזרחי הממלכה לצאת מהאיחוד האירופי.

בהודעה הנוכחית של הממשלה בלונדון צוין כי היא מאמינה שהמתקפה הינה חלק מקמפיין שנועד לשבש את הבחירות הכלליות בבריטניה, שצפויות להתקיים בחודש הבא.

האצבע של הבריטים מופנית ליחידה 18 של שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה, FSB – הסוכנות "היורשת" של הקג"ב. לפי ההודעה, ההאקרים שתקפו זוהו כחברי Star Blizzard – קבוצה שכמעט בוודאות כפופה ל-FSB Center 18. את ההודעה הוציא המרכז הלאומי לאבטחת הסייבר של בריטניה, NCSC – המהווה חלק מ-GCHQ, שהיא סוכנות הביון המהווה המקבילה הבריטית ל-8200 ול-NSA.

עם זאת, המרכז הבריטי הרגיע וציין כי "בעוד שחלק מהמתקפות הביאו להדלפת מסמכים, ניסיונות להתערב בפוליטיקה ובדמוקרטיה בבריטניה לא הצליחו".

התחלת הקמפיין – לכל המאוחר ב-2015

מסע המתקפות של Star Blizzard – שבין שמותיה Callisto ,Seaborgium ו-Colddriver – כלל כמה תקריות, לרבות מתקפת דיוג חנית (Sphere Phishing, פישינג ממוקד) על חברי פרלמנט ממפלגות שונות. המתקפות החלו לפחות ב-2015. ביניהן ניתן למנות קצירת מסמכים שנוגעים למסחר שבין ארצות הברית ובריטניה, שהודלפו לפני הבחירות הכלליות ב-2019, והפריצה ל-2018 Statecraft, שהוא צוות חשיבה שתפקידו להגן על הדמוקרטיה בממלכה מפני פייק ניוז ודיסאינפורמציה. עוד הותקפו כמה ארגונים לא ממשלתיים, עיתונאים ואוניברסיטאות.

על שני האקרים חברי Star Blizzard, שאחד מהם הוא קצין ב-FSB, הושתו בעבר סנקציות בשל המתקפות שבוצעו והביאו לגניבה של נתונים רגישים.

"זאת מתקפה על הערכים והחירויות הבסיסיות ביותר של הבריטים"

שר החוץ של בריטניה, דיוויד קמרון, אמר בתגובה לגילוי המתקפות שבעוד שהניסיונות לערער את הדמוקרטיה הבריטית כשלו, "נמשיך לעבוד עם בעלות בריתנו כדי לחקור ולסכל את הריגול הרוסי. הניסיונות של רוסיה להתערב בפוליטיקה של בריטניה אינם מקובלים לחלוטין והם מבקשים לאיים על התהליכים הדמוקרטיים שלנו. למרות המאמצים החוזרים ונשנים שלהם, הם נכשלו".

"מתקפה נגד המוסדות הדמוקרטיים שלנו היא מתקפה על הערכים והחירויות הבריטיות הבסיסיות ביותר שלנו", אמר שר הפנים הבריטי, ג'יימס קלברלי. "בריטניה לא תסבול התערבות זרה, ובאמצעות חוק הביטחון הלאומי נהפוך את בריטניה לסביבת פעולה קשה יותר עבור אלה המבקשים להתערב במוסדות הדמוקרטיים שלנו".

כאמור, זו אינה הפעם הראשונה שבה הפעילות הרוסית בסייבר נגד בריטניה עולה לכותרות. כך, למשל, דו"ח שפרסמה ועדת הביטחון והמודיעין של הפרלמנט בווסטמינסטר בקיץ 2020 קבע שלקח לממשלה הבריטית הרבה זמן להבין את איום הסייבר הרוסי, וכי היא שמה בסיכון את תוצאות הברקזיט. חברי הפרלמנט אמנם לא קבעו במפורש שהאקרים רוסיים השפיעו, או ניסו להשפיע, על התוצאות, אך ציינו כי "ממשלת בריטניה נמנעה באופן אקטיבי מלחפש אחר ראיות שעלולות להצביע על מעורבות רוסית במשאל הברקזיט".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים