חוקרת מובילה של פייק ניוז טוענת: פוטרתי מהרווארד בלחץ מטא

לטענת ד"ר ג'ואן דונובן, שהובילה תוכנית לחקר מיסאינפורמציה באוניברסיטה היוקרתית, היא פוטרה לאחר שמטא התנתה תרומה של חצי מיליארד דולר בביצוע הצעד הזה ● בהרווארד מכחישים את הטענות

אוניברסיטת הרווארד.

ד"ר ג'ואן דונובן, אחת החוקרות הבולטות בעולם של מיסאינפורמציה (מידע מוטעה, ובשפה פשוטה – פייק ניוז), טוענת כי פוטרה מאוניברסיטת הרווארד לאחר לחץ מצד מטא. זאת, אחרי שמארק צוקרברג ורעייתו, פריסילה צ'אן – שניהם בוגרי האוניברסיטה היוקרתית – תרמו לבית הספר לממשל על שם קנדי, שדונובן חוקרת בו, מאות מיליוני דולרים והבטיחו לתרום לו חצי מיליארד דולר נוספים – אם היא תפוטר.

בתלונה שהגישה דונובן למשרד החינוך הפדרלי של ארצות הברית ולתובע הכללי של מסצ'וסטס, שנחשפה בראשונה בוושינגטון פוסט, היא כותבת שהתקציב שלה קוצץ, לא ניתנה לה האפשרות לשכור צוות מחקר והיא הפכה קורבן לקמפיין השמצות מצד עובדים בהרווארד. מדובר בתלונה ארוכה, בת 248 עמודים, שדונובן טוענת בה כי האוניברסיטה פגעה בחופש הביטוי שלה.

דונובן הייתה בין החושפים הבולטים של "דפי פייסבוק"

במטא לא אוהבים את דונובן, בלשון המעטה, לאחר שהיא הייתה בין הראשונים ששמו את ידיהם על "דפי פייסבוק" – 22 אלף מסמכים פנימיים של החברה שנחשפו על ידי חושפת השחיתויות פרנסיס האוגן, שעבדה בה. על פי המסמכים, שהאוגן הדליפה אותם לוול סטריט ג'ורנל ב-2021, היא טוענת שמטא שמה "רווחים לפני בני אדם", ושהאלגוריתם שלה מחפש בעיקר כיצד לעורר במשתמשים בשירותיה – במיוחד בפייסבוק ובאינסטגרם – כעס, שמייצר יותר מעורבות מצד הגולשים, ומשאיר אותם בפלטפורמה יותר זמן.

הוול סטריט ג'ורנל פרסם על סמך המסמכים שהאוגן סיפקה לו סדרת כתבות מפורטת, שכונתה Facebook Files series, אשר עסקה בעיקר בכך שאינסטגרם מנצלת את נפשם הפגיעה של בני הנוער המשתמשים בה לצורך רווחיה. כמו כן, הדגימו התכנים שנחשפו את חוסר הרצון, לכאורה, של פייסבוק להילחם בהפצת חדשות כוזבות, בטענה כי אם תעשה כך, מעורבות המשתמשים שלה יכולה לרדת – מה שעלול לפגוע בהכנסותיה.

הטענה: הרווארד התאימה את עצמה לאינטרסים של מטא

דונובן הובילה את פרויקט הטכנולוגיה והשינוי החברתי בבית הספר ובחודש פברואר האחרון פרסם עיתון הסטודנטים של הרווארד, the Crimson, ידיעה שלפיה בכוונת בית הספר לבטל את התוכנית. הידיעה הפתיעה מומחים רבים בתחום, שכן דונובן היא אוטוריטה בו, ועל פי הדיווחים היא חוזרה על ידי מספר מוסדות אקדמיים יוקרתיים בארצות הברית לפני שהחליטה להצטרף לאוניברסיטת הרווארד.

מקור שלא צוין שמו סיפר אז לעיתון הסטודנטים כי דיקן בית הספר, דגלאס אלמנדורף, פיטר אותה, כי היא והעבודה שלה משכו יותר מדי תשומת לב. לצד ההוראה שלו שלא תוציא יותר כסף על הפרויקט ולא תשכור עוזרי הוראה, הוא מנע מדונובן, על פי הפרסום, להופיע הופעות פומביות ולהתראיין על המחקר שלה. דובר מטעם הרווארד מסר אז לעיתון כי החלטה זו נובעת ממדיניות של האוניברסיטה, שדורשת שרק פרופסורים חברים בפקולטה יעשו זאת – ודונובן אינה פרופסור חבר בה.

לטענת דונובן, ההחלטה לקצץ את כנפיה נובעת מכך שבמטא דרשו זאת בתמורה לתרומת הענק שלהם, במה שהיא כינתה "השפעה לא ראויה" על אנשי בית הספר על שם קנדי, וכי לאלמנודרף יש במקרה זה "ניגוד אינטרסים מובהק". לדבריה, התרבות הארגונית הנוכחית בבית הספר עוצבה כך שהיא "תותאם לאינטרסים של מטא, במקום לחופש האקדמי".

כעת דוחים בהרווארד את הטענות של דונובן. בתגובה לוושינגטון פוסט נמסר מהמוסד האקדמי שלא נמצא פרופסור חבר בפקולטה שיפקח על המחקר שלה, כפי שמדיניות האוניברסיטה מחייבת, וכי הם הציעו לה לעבור לעבודה במשרה חלקית. בתגובה אחרת, לקולומביה ג'ורנליזם ריוויו, נמסר מהרווארד שהטענות של דונובן "מלאות באי דיוקים וברמיזות חסרות בסיס", ובמיוחד הטענה שלפיה בית הספר מתאים את הגישה שלו לאינטרסים של מטא. באוניברסיטה טוענים כי מדובר בעוד מחקר שבא לקיצו ומביאים כראייה לטענות שלהם את העובדה שהושלם ארכוב "דפי פייסבוק" בהרווארד.

לינק לרישיון התמונה.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. צבועים

    הרווארד הכי צבועים שיש מדיחים חושפת שחיתות ומשאירים אנטישמיים מוצהריים כדוגמת הדיקנית שהיא עצמה כרגע בחקירה על גניבות מאמרים במס' מקרים

  2. Moises

    איפה ואיפה בהתנהלות הרווארד בנושא חופש הדיבור. אנטישמיות בפנים, חקר מיסאינפומציה בחוץ. הידד לנשיאה הצבועה תרתי משמע.

אירועים קרובים