האיחוד האירופי מערים קשיים על עסקת אמזון-iRobot

הנציבות האירופית, שהיא הרשות המבצעת של האיחוד, הביעה דאגה שרכישת iRobot תמורת 1.7 מיליארד דולר תקל על אמזון להגביל את התחרות בשוק ולסגור מתחרים ● היא פנתה לחברת הענק, וההחלטה הסופית צפויה בשנה הבאה

לא מת על עסקת אמזון-iRobot? האיחוד האירופי.

האם האיחוד האירופי בדרך לחסום את עסקת אמזון-iRobot? יש בהחלט מצב: הנציבות האירופית, שהיא הרשות המבצעת של האיחוד, שלחה לחברת הענק "הצהרת התנגדויות" (Statement of objections), שלפיה העסקה עלולה לפגוע קשות בתחרות. יצוין כי מדובר בחוות דעת ראשונית בלבד של האיחוד, וכי היא נשלחה לאמזון על מנת לקבל את תשובותיה. ההחלטה הסופית צפויה בשנה הבאה.

אמזון הודיעה באוגוסט אשתקד כי היא רוכשת את רומבה, החברה שמאחורי iRobot, בעסקת ענק של 1.7 מיליארד דולר. הנציבות האירופית פתחה בחקירת העסקה בתחילת יולי השנה, בטענה שהיא עלולה לפגוע בתחרות בשוק הייצור והאספקה, ולחזק את מעמדה של אמזון בשוק האי-קומרס – או, כפי שכתוב בהודעה לעיתונות שבישרה על "הצהרת ההתנגדויות", שוק שירותי המרקטפלייס אונליין למוכרים מצד שלישי, כמו גם במה שקוראים שם "שווקי דאטה אחרים".

"כתוצאה מהחקירה המעמיקה", נכתב בהודעה, "הנציבות מביעה דאגה שאמזון תגביל את התחרות (בשוק שבו פועלת iRobot – י"ה) באירופה ו/או באחת המדינות ביבשת, על ידי הגבלה של יכולת התחרות של המתחרים".

למה הנציבות חושבת שאמזון עלולה לפעול לסגירת מתחרים?

החשש של הנציבות הוא שיש לאמזון את היכולת והמניע לפעול לסגירתן של חברות מתחרות, ושהיא תנקוט בכמה אסטרטגיות כדי להשיג את המטרה הזו. זה יכול לכלול, לפי האירופים, הוצאת מתחרים מהאתר שלה; דחיקתם במורד רשימת התוצאות, בין אם הם משלמים לה על הפרסום ובין אם לאו; הגבלת גישה שלהם לווידג'טים שונים שמוצגים לגולשים, כגון "מוצרים אחרים שייתכן שתאהב"; והעלאת המחיר שהמתחרים של iRobot ישלמו כדי לפרסם ולמכור באמזון.

"ייתכן בהחלט שיש לאמזון את היכולת לסגור מתחרים של iRobot, והמרקטפלייס שלה מהווה ערוץ מכירה חשוב במיוחד בצרפת, גרמניה, איטליה וספרד", הוסיפה הנציבות. "לקוחות במדינות אלה נשענים במיוחד על אמזון הן לגילוי מוצרים והן להחלטה האם לרכוש אותם או לא". סיבה נוספת שהנציבות הביעה חשש שהיא עלולה להניע את אמזון לפעול לסגירת המתחרים של iRobot היא העלאת הרווחיות.

על פי ההודעה, "אסטרטגיות סגירת מתחרים כאלה עלולות להגביל את התחרות בשוק, להביא להעלאת מחירים, להוריד את האיכות ולהקטין את החדשנות ללקוחות".

ההודעה של האיחוד התקבלה בהפתעה יחסית בשוק, לאחר שבשבוע שעבר פורסם ברויטרס דיווח שלפיו העסקה צפויה לעבור באירופה ללא התנגדויות. יצוין כי העסקה נמצאת בבחינות רגולטוריות גם בבריטניה ובארצות הברית.

אלכסנדרה מילר, דוברת מטעם אמזון, מסרה לאתר The Verge בתגובה להודעה כי החברה עובדת באופן צמוד עם הנציבות האירופית, על מנת לענות לשאלות ולחששות שלה. היא ציינה כי "אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים להציע לחברה כמו iRobot את המשאבים להגביר את החדשנות ולהשקיע בפיצ'רים קריטיים, תוך הורדת המחיר לצרכנים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים