Lenovo ThinkPad X1 Fold 16 – מחשב שכיף לעבוד אתו

עם מסך ענק, קלות משקל, עיצוב נפלא וקיפול מדהים, אין פלא שכתבנו, צבי קצבורג, התלהב מהמחשב החדש מבית לנובו - וזה רק מסקירה ראשונית

שיר הלל למחשב. Lenovo ThinkPad X1 Fold 16.

לפני יותר משנתיים וחצי, על גג בתל אביב, הציגה לנובו בפעם הראשונה בישראל את Think X1 Fold – המחשב הראשון בעולם שמציע מסך מתקפל, ממש כמו בטלפונים. אבל שלא כמו הטלפונים המתקפלים, שנוכחותם בשוק כבר שכיחה למדי, עם לא מעט יצרניות – את מספר המחשבים עם מסך מתקפל אפשר לספור על יד אחת. בעצם, על פחות מיד אחת.

אסוס שלחה לשוק מחשב מתקדם יותר מהמתקפל הראשון של יריבתה, ובעצם ימים אלה הכריזה לנובו ישראל כי הרשימה מתרחבת בעוד מחשב, עם הדור השני של X1 Fold. אלא שהחברה לא מגדירה את המתקפל הזה כדור השני של X1 Fold, אלא כדור הראשון של ThinkPad X1 Fold 16. זאת, כדי להדגיש אחת אחד הדברים הכי משמעותיים שמציע המחשב החדש: צמיחה מסיבית של המסך מ-13.3 ל-16.3 אינץ'. קיבלתי את המחשב הזה לסקירה ראשונית.

זה משמעותי מאוד, כי כעת, כשמקפלים את המסך באמצע כדי לעבוד במצב שמכנים בלנובו מצב "צדפה", או במצב "מחשב נייד" רגיל – מה שמקבלים הוא שני מסכי 12 אינץ' אחד מעל השני. אלה הם גדלים שמאפשרים עבודה "אמיתית" על כל חצי בנפרד, כשהוא כמעט בגודל של כל המסך במחשב המקורי.

כשהוא פתוח במלואו כמו טאבלט אחד ענק שמבוסס על Windows 11 – דבר שכמעט ולא מוצאים בשוק, חוץ מאשר ביקום של מיקרוסופט עם טאבלטי ה-Surface שלה – המסך של המחשב החדש מבית לנובו מציע יחס היבט של 4:3 ברזולוציה של 2560×2024 פיקסלים, ועם תמיכה ב-10 נקודות מגע בו זמנית. הפאנל הוא OLED, שמשולב ב-TTF כדי לספק את הגמישות הנדרשת, והתמונה פשוט מדהימה, עם צבעים חמים ומרשימים – ממש כיף לראות בו סרטים. זאת, במידה רבה עקב תמיכה של 100% במרחב הצבעים DCI-PC3 ותמיכה ב-HDR, עם בהירות של עד 600 ניט. המסך תומך גם ב-Dolby Vision, מה שמוסיף עוד מעט לתצוגה המוצלחת.

המקלדת

כשהמחשב במצב "צדפה", המצלמה נמצאת בחלק העליון, ולחלק התחתון יש מסגרת מגנטית שמאפשרת הצמדה מהירה של מקלדת הבלוטות' הניתקת, שמגיעה כחלק מהאריזה. זו מחוברת למחשב מראש, רק צריך להדליק אותה. מדובר במקלדת ThinkPad לכל דבר ועניין, אפילו עם הידית האדומה הפלסטית והנוסטלגית באמצע, ועם כפתורי מגע שמשולבים בחלק העליון של משטח השליטה. ברגע שמציבים את המקלדת, כל המסך מצטמצם באופן אוטומטי לחלק העליון של המחשב – וכאמור, מדובר ב-12 אינץ'.

Lenovo ThinkPad X1 Fold 16.

Lenovo ThinkPad X1 Fold 16. צילום: יח"צ

לא חייבים להציב את המקלדת על מסך המחשב (לא צריך לדאוג משריטות, יש כיסוי בד מלמטה). אפשר לעבוד איתה גם מבחוץ, במיוחד אם רוצים לעבוד עם מסך פתוח לחלוטין, במצב אנכי או אופקי (מצלמה שמאלה). לשם כך משתמשים במעמד שמגיע כחלק מהאריזה. באמצעות מגנטים שנצמדים למחשב גם למטה – הפסים האדומים מסמנים את האזור – המחשב עוצב יציב לחלוטין גם כשהוא בשיא גובהו, ואת המקלדת פשוט מצמידים מקדימה, גם כאן על ידי שימוש במגנטים – ממש לפני הפסים האדומים שהזכרתי קודם.

מצב "ספר" ומצב "נשיאה"

מצב נוסף של המחשב מכונה על ידי לנובו "ספר". כשמו כן הוא, במצב זה, המסך נמצא באמצע, כששני הצדדים יוצרים זווית פנימה – כדי להבדיל מפתיחה אנכית מוחלטת. לפי החברה, זהו מצב שמתאים לקריאה, כמובן, אבל גם לדפדוף בין דפי אינטרנט וגם כדי לרשום הערות תוך כדי קריאת תכנים שונים.

ויש עוד מצב – "נשיאה": כדי להגיע אליו, מקפלים את המעמד, מניחים בתוכו את המקלדת ומצמידים את הכול מתחת לחלק המגנטי של המחשב, על מנת לשאת את הכול ביחד. את העט האלקטרוני, שמשולב גם הוא בחבילה, מצמידים באחד הצדדים המגנטיים של המחשב, וכך שום דבר לא אובד.

קצת קשה להעביר במילים את ההנאה בעבודה עם המחשב הזה – או, אם תרצו, עם טאבלט בעל מסך גדול כל כך, שגם לא שוקל יותר מדי: משקלו של המחשב בלבד הוא 1.28 ק"ג, כאשר עם כל האביזרים המלווים הוא מגיע ל-1.94 ק"ג

מראה נפלא, קיפול מדהים

המחשב נראה נפלא גם בעיצוב החיצוני שלו, והקיפול שלו פשוט מדהים. ההיצמדות של שני החלקים משולמת וחלקה, עד הסוף. השיפור של הציר כדי להגיע למצב הזה היה אחת הסיבות לכך שהשקת ה-ThinkPad X1 Fold 16 Gen 1, בשמו המלא, התעכבה כמעט שנה.

אל השימושיות השוטפת אולי צריך קצת להתרגל, אבל מי שכבר עבד אי פעם עם מחשב עם מסך מגע אמור להתרגל לכך יחסית מהר. הקיפול באמצע, בכל זווית, לא משפיע לחלוטין על העבודה. התגובה של המחשב הייתה מצוינת בכל בדיקה ובכל מגע – גם בדיוק באמצע וגם בעת שהמסך היה מקופל.

קצת קשה להעביר במילים את ההנאה בעבודה עם המחשב הזה – או, אם תרצו, עם טאבלט בעל מסך גדול כל כך, שגם לא שוקל יותר מדי: משקלו של המחשב בלבד הוא 1.28 ק"ג, כאשר עם כל האביזרים המלווים הוא מגיע ל-1.94 ק"ג. חבל שלנובו לא התערבה קצת יותר בממשק של חלונות עם יותר פקודות ייעודיות עבור העט וגם האצבעות, אבל אולי גם זה יגיע.

המחיר של ה-X1 Fold 16 ממש לא זול, וזה ממש לא מפתיע. בלנובו ישראל יבקשו ממי שירצה לרכוש אותו לא פחות מ-18,500 שקלים – 4,500 שקלים יותר ממחיר ההשקה של המחשב המתקפל המקורי של החברה. מהצד השני, מדובר במתנה לא פחות מנפלאה עבור חובבי מחשוב שיש להם כבר את הכול, גם אם זה כולל את הדור הראשון של המחשבים המתקפלים מבית לנובו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים