מהם "ברבורים שחורים" וכיצד הם קשורים להמשכיות עסקית?

המשכיות עסקית בזמני משבר היא דבר שארגונים צריכים להיערך אליהם בשגרה, ולא רק כשהמשברים האלה קורים - כך אמר פרופ' גדי אריאב ● המשפט הזה נשמע מובן מאליו, אבל הוא לא תמיד מיושם - מה שגורם לנזק רב לארגונים

פרופ' גדי אריאב מאוניברסיטת תל אביב.

"אנחנו בעידן של 'ברבורים שחורים', של משברים בזה אחר זה, וארגונים צריכים להפעיל את המנגנון שלהם בצורה מושכלת, ולהיערך למשברים על ידי תשומת לב תמידית. נכון שאין שני משברים שהם בדיוק אותו הדבר – משבר ה-11 בספטמבר לא זהה למשבר הכלכלי של 2008-9 ולא למלחמה הנוכחית, לצורך העניין, אבל על ארגונים לוודא שהם משלימים את מעגל הלמידה מכל אחד מהם. למידה ממשבר אחד צריכה להזין ולהרוות את ההכנות למשבר הבא", כך אמר פרופ' גדי אריאב מאוניברסיטת תל אביב.

פרופ' אריאב דיבר היום (ד') בוובינר המשכיות עסקית בשעת חירום, שנערך על ידי אנשים ומחשבים. זהו הוובינר העשירי במספר שהקבוצה עורכת מאז פרוץ המלחמה, והנחה אותו יהודה קונפורטס, העורך הראשי שלה.

לדברי פרופ' אריאב, "המחשבות על המשכיות עסקית של הארגון והפעולות שבעקבותיהן חייבות להיות דברים שבשגרה, לא רק בזמן אסונות. ארגון שלא יעשה זאת עלול להינזק באופן קשה".

הוא ציין כי "יש פער גדול בין היכולת של המנהלים לשלוט במצב בזמן שגרה, שהיא גבוהה, לבין יכולתם לעשות זאת בזמן אירוע אסוני, שאז היא צונחת. בהמשך, עם החזרה לשגרה, היא חוזרת לעלות. בזמן משבר, מנהלים חווים את הפער הגדול בין העובדה שהם לא תמיד שולטים בעניינים לבין הצורך, שלא לומר ההכרח, שהם ישלטו בעניינים".

אסטרטגיות להתמודדות עם המשכיות עסקית בזמן חירום – על קצה המזלג

"האסטרטגיות להתמודדות עם מצבים משבריים מנחות את המנהלים להקדיש תשומת לב למשברים אפשריים מראש, לנסות למנוע אותם עד כמה שאפשר ולהתכונן אליהם. בזמן האירוע עצמו, קודם כל עליהם לזהות שהוא קורה, ואת מהותו והיקפו, ולאחר מכן להכיל אותו ולפתור אותו – שזה עיקר העיסוק בזמן המשבר. לאחר האירוע עוסקים בהתאוששות, בהחזרת המצב לקדמותו, בחקירה ובלמידה, ואולי אפילו בניצול הזדמנויות עסקיות שנולדות מהמשבר, שלפעמים ישנן", אמר פרופ' אריאב.

לדבריו, "האסטרטגיות הללו נועדו להגן על הנכסים הארגוניים ולמנוע את הנזק, כולל הנזק שהוא לפעמים העיקרי – פגיעה במוניטין של הארגון. לכן, על הנהלות הארגונים לזהות נושאים שעלולים לעלות במצבי משבר ולעורר עניין ציבורי, את האינטרסים של בעלי עניין, מיהם האנשים שיכולים להשפיע, ולהבין מה אנשים יודעים ומה לא במצבים שונים. אחד הדברים שמקשים על טיפול במשברים הוא שמנהלים נדרשים לעיתים להגיב על מקרים לפני שיש את המידע המלא לגביהם. המטרה היא לעצור את הדומינו – לא להגיע למצב שבו מאבדים שליטה על השיח הציבורי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים