ביל גייטס: "ה-AI תשנה לחלוטין את כל הלכות חיינו"

מייסד מיקרוסופט והפילנתרופ בהווה צופה כי בתוך כחמש שנים יהיה לכולנו עוזר אישי מבוסס בינה מלאכותית ושהסיוע החכם הזה ישנה את חיינו לטובה ● האם הוא שוב מסתבך עם תיאוריות קונספירציה על שליטה בהמונים?

כולנו נלווה על ידי סוכני AI. ביל גייטס.

ביל גייטס – יזם הטכנולוגיה שהיה המייסד המיתולוגי של מיקרוסופט ואשר פועל כפילנתרופ בהווה – פרסם באחרונה פוסט בבלוג שלו, Gates-Notes, ובו התייחס לטכנולוגיית הבינה המלאכותית, שהפכה השנה לטרנד הלוהט ביותר בתחום הטק.

גייטס, שכבר ראה דבר או שניים ואת התפתחותן או גוועיתן של מגמות בזירת הטכנולוגית העולמית, מתייחס ל-AI בכובד ראש ומשוכנע שלא רק שהיא כאן כדי להישאר, אלא שהיכולות המרשימות של ה-GenAI ישנו לחלוטין את הלכות חיינו ואת אופי עבודתנו. במשנה של הפוסט שלו הדגיש גייטס כי ה-AI "עומדת לשנות לחלוטין את אופן השימוש שלכם במחשבים, ולשפר את תעשיית התוכנה".

בפוסט צופה גייטס כי בתוך כחמש שנים יהיה לכל אדם עוזר אישי מבוסס בינה מלאכותית ושהסיוע החכם הזה, בין אם יופעל במסגרת העבודה או בחיים האישיים, יחולל שינויים מרחיקי לכת באופי הקיום האנושי כפי שאנחנו מכירים אותו.

"בתעשיית המחשוב", כתב גייטס, "אנחנו מדברים על פלטפורמות — הטכנולוגיות שעליהן אפליקציות ושירותים בנויים. אנדרואיד, iOS ו-חלונות הן כולן פלטפורמות. סוכנים יהיו הפלטפורמה הבאה".

גייטס הרחיב וציין כי "לא תצטרכו להשתמש באפליקציות שונות למשימות שונות. פשוט תגידו למכשיר שלכם, בשפה היומיומית, מה אתם רוצים לעשות. ובהתאם לכמות המידע שתבחרו לשתף איתה, התוכנה תוכל להגיב באופן אישי, כי תהיה לה הבנה עשירה של חייכם".

סוכני וסייעי ה-AI בשירות האדם

גייטס, שנחשב כאיש חזון בתעשיית הטק, כתב גם כי "בעתיד הקרוב, כל מי שנמצא באינטרנט יוכל לקבל עוזר אישי המופעל על ידי AI, שהיא הרבה מעבר לטכנולוגיה של היום". למעשה גייטס פירט כי הוא מאמין ש-"סוכני AI יהיו הדבר הגדול הבא בטכנולוגיה". הוא תיאר אותם כ"עוזרים אישיים המופעלים על ידי בינה מלאכותית", ולדבריו סוכנים אלו יוכלו לסייע לאנושות למעשה בכל פעילות ובכל תחום בחיים.

לפי גייטס, סוכני ה-AI יהיו מסוגלים לעזור לכולנו במגוון רחב של משימות. לדוגמה, הם יסייעו בפרודוקטיביות האנושית, למשל על ידי אוטומציה של משימות כמו תזמון פגישות, ניהול דוא"ל ויצירת מצגות. בתחום החינוך, שבו גייטס מושקע מאוד, לדבריו סוכני הבינה המלאכותית יכולים לסייע ללמוד, על ידי מתן הדרכה ומשוב מותאמים אישית. עוזרי ה-AI יתרמו גם לשינוי בתחום הבריאות, כך סבור גייטס, שציין כי הם עשויים לעזור לאנשים לנהל באופן מושכל בהרבה את בריאותם משום שיספקו לאדם הפשוט מידע ותמיכה להתמודדות עם חולי, מגיפות או בעיות בריאות שונות. אפילו בתחומי הבידור והקניות צופה גייטס כי הסוכנים יעזרו לאנשים, משום שיהיו מעורבים באופן מלא באיתור אפשרויות בידור, בהזמנה וסנכרון המעורבות בהן, וכן כמובן הסוכנים יפעלו כדי לסייע לכולנו לקנות מוצרים או להזמין שירותים בהתאמה מדויקת לנו. גייטס כותב כי הוא מאמין שלסוכני AI תהיה השפעה גדולה במיוחד על דמוקרטיזציה של שירותים שכיום נחשבים כיקרים מדי עבור רוב האנשים וסבור כי הסוכנים יוכלו לעזור להפוך שירותי בריאות וחינוך איכותיים לנגישים יותר לכולם.

אבל יותר מכל, כאמור, גייטס מאמין שלעוזרי ה-AI הללו תהיה השפעה מהפכנית על תחום המחשוב בכללותו. הוא אומר שהם "ישנו את האופן שבו כולם מתקשרים עם מחשבים" ו"ישנו את תעשיית התוכנה".

האם "שליטה בהמונים" תישען על היכרות ה-AI אותם?

גייטס התייחס בטקסט שלו למבקרים, שכבר אומרים כי חברות תוכנה הציעו למשתמשיהם "דברים דומים" בעבר, והללו לא בדיוק הוכיחו את עצמם. הוא הזכיר את 'קליפי' (Clippy) – העוזרת הדיגיטלית שסיפקה מיקרוסופט למשתמשי Office שלה, ושאנשים "עדיין מתבדחים" עליה. אולם גייטס טוען כי סוכני ה-AI יהיו "טובים יותר באופן דרמטי". לדבריו, "תוכלו לנהל איתם שיחות על ניואנסים. הם יהיו הרבה יותר מותאמים אישית, והם לא יהיו מוגבלים למשימות פשוטות יחסית כמו כתיבת מכתב". הוא המשיך וכתב כי "ל-קליפי יש הרבה מן המשותף עם הסוכנים, כפי שיש לטלפון חוגה עם מכשיר נייד".

גייטס בן ה-68 ראה ממקור ראשון כיצד מגמות התפתחו והשתנו עם הזמן. בשנות ה-70, הוא כידוע ייסד את מיקרוסופט, יחד עם חברו פול אלן. החברה הפכה לאחת מחברות הטכנולוגיה המצליחות בעולם ומילאה תפקיד מרכזי בפיתוח מחשבים אישיים ותוכנות – בעיקר את תוכנת חלונות שלה. גייטס היה גם תומך חזק בחקר תחום ה-AI, והשקיע בכמה יוזמות בינה מלאכותית. בנוסף מיקרוסופט, שהוא עדיין קשור אליה, היא השותפה המובילה של OpenAI, מעבדת הבינה המלאכותית שהביאה לעולם את ChatGPT – הכלי שאם דבריו של גייטס יתממשו כנראה יוגדר כאבי כל סייעי ה-AI היוצרת והצ'טבוטים החכמים.

על אף הערכה רבה אליו, שמו של גייטס נקשר גם בתיאוריות קונספירציה רבות, בעיקר בהקשר למגיפות וחיסונים. כפי שציינו הכותבים בוויקיפדיה הישראלית, "במרץ 2014 נשא הרצאה בוועידת TED על הצורך בהיערכות עולמית מול מגפה אפשרית. באוקטובר 2019 ערך גייטס כנס בשם Event 201, ובו דימה תרחיש של מגיפה עולמית. חודש לאחר מכן, בנובמבר 2019, פרצה מגפת וירוס הקורונה". מתנגדיו טוענים שגייטס מעורב בניסיונות לשליטה בהמונים, ולמעורבות הממסד בכל נבכי חייהם.

בפוסט המדובר הוסיף גייטס פסקה שעלולה להקים עליו שוב תיאוריות קונספירציה בדבר ניסיונות לכונן סדר עלומי חדש ושליטה גלובלית בבני האדם. הוא כתב כי הסוכן ה-AI שעליו הוא מדבר "יוכל לעזור לכם בכל הפעילויות שלכם, אם תרצו בכך. עם הרשאה לעקוב אחר האינטראקציות המקוונות שלכם ומיקומים בעולם האמיתי, הוא יפתח הבנה רבת עוצמה על האנשים, המקומות והפעילויות שאתם מעורבים בהם". גייטס הבהיר כי הסוכן ילמד "את היחסים האישיים והעבודה שלכם, התחביבים, ההעדפות ולוח הזמנים. אתם תבחרו איך ומתי הוא יעזור במשהו, או יבקש מכם לקבל החלטה".

הסכנות פחותות מהתועלות

יש לציין כי על אף ש-גייטס אופטימי לגבי עתידם של סוכני בינה מלאכותית, הוא גם מכיר בכך שיש כמה אתגרים וחששות לטפל בהם בדרך לעידן שבו הכלים הללו יהיו דומיננטיים מאין כמותם.

אתגר אחד שהיזם מציין הוא שסוכני AI צריכים לעבור הכשרה על כמויות אדירות של נתונים, והכרח זה יכול לאורך זמן וכן להיות יקר.

אתגר נוסף לדעת גייטס הוא הפוטנציאל של שימוש לרעה בסוכנים הללו. כדוגמה הוא ציין כי הם יכולים לשמש כדי להפיץ מידע מוטעה או לתמרן אנשים, כפי שכבר ראינו גם במהלך השנה הראשונה להפיכת שירותי ה-GenAI לדומיננטיים. כל משתמש שהוא כבר נתקל לא אחת בהזיות המשונות, אך המאוד משכנעות באופן הצגתן, של ChatGPT או של בארד מבית גוגל. גייטס סבור שיהיה על האנושות לטפל בנושא זה בהקפדה גדולה.

למרות האתגרים הללו, גייטס מאמין שהיתרונות הפוטנציאליים של סוכני ה-AI עולים על הסיכונים הגלומים בשימוש המאסיבי בהם ודבק בכך שלמרות הכל יש לסייעים הללו פוטנציאל לשפר את חייהם של מיליארדי אנשים. הוא ציין בדבריו כי "סוכני ה-AI עדיין נמצאים בשלבי הפיתוח המוקדמים שלהם, אבל הם משתפרים במהירות". והדגיש עם זאת את החובה למעורבות ואחריות בפיתוח כשכתב: "אנחנו צריכים להיות זהירים לגבי האופן שבו אנחנו מפתחים ופורסים סוכני AI, אבל היתרונות הפוטנציאליים שלהם עצומים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רן

    צריכים את ביל גייטס בשביל זה? כל אחד ששוחח עם chat gpt שלוש דק' מבין שזה משהו מיוחד.

אירועים קרובים