אליהו הכהן, חוקר הזמר העברי ומוותיקי ההיי-טק, הלך לעולמו

הכהן נודע בגלל פעילותו בתחום הזמר העברי, אולם הוא גם היה מראשוני ענף עיבוד הנתונים בישראל, ועבד במשך יותר מ-50 שנים ב-י.א. מיטווך ובניו, נציגת NCR בארץ

אליהו הכהן.

אליהו הכהן הלך הלילה (ד') לעולמו בגיל 88. הכהן, חתן פרס ישראל, מוכר לציבור בעיקר כחוקר הזמר העברי וכמנחה תוכניות זמר עברי ברדיו ובטלוויזיה, אבל הוא גם היה מוותיקי ההיי-טק הישראלי.

הכהן נולד בשנת 1935 בשכונת נווה צדק בתל אביב. הוא היה מראשוני ענף עיבוד הנתונים בישראל ובמשך יותר מ-50 שנים, בין 1958 ל-2012, עבד ב-י.א. מיטווך ובניו – מחברות הטכנולוגיה הוותיקות בארץ (נוסדה בגרמניה ב-1906 והחלה את פעילותה בארץ ישראל עם עליית המשפחה אליה ב-1933). י.א. מיטווך ובניו היא עד היום נציגת NCR בישראל.

בפעילותו שם, הכהן עסק בהתקנה של: מכונות הנהלת חשבונות בבנקים בארץ, מערכות מיון וסליקה מגנטיות ואופטיות של צ'קים, מיכון אלקטרוני במערכות של עיתונים, וכספומטים ומחשבים במוסדות פיננסיים. הוא אף העביר הדרכות בנושאי מחשוב לבנקים.

הכהן אף היה חבר מועצה באיל"א – האיגוד הישראלי לעיבוד אינפורמציה, וכתב על ההיסטוריה של המחשוב בישראל בביטאון שלו, מעשה חושב. הוא גם הציג בכנסים שערך הארגון.

תוכניות, מאמרים ופרסים בתחום הזמר העברי

כאמור, עיקר פרסומו של הכהן היה בתחום הזמר העברי. הוא החל להגיש תוכניות זמר עברי בקול ישראל בשנות ה-60', שבהן השמיע שירים נושנים וראיין אנשים שזכרו אותם. כמו כן, הוא הגיש בקול ישראל תוכניות שעסקו במקורות של שירים עבריים ובהשתקפות של נוף הארץ בהם. בהמשך עבר הכהן לטלוויזיה, שם הוא הגיש, בערוץ הישראלי היחיד ששידר אז, שתי תוכניות – שרתי לך ארצי עם דן אלמגור ועל הדשא, שבה הוא הנחה ערבי שירה בציבור בקיבוצים ברחבי הארץ.

הכהן חקר את תולדות הזמר העברי לעומק במאמרים רבים, שעסקו בפנים מגוונים שלו. הוא זכה בשלל פרסים, כאשר המרכזי שבהם הוא פרס ישראל על מפעל חיים, תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה, שאותו הוא קיבל ב-2013. בין הפרסים הנוספים שהוא זכה בהם: פרס אנגל לחקר המוזיקה העברית מטעם עיריית תל אביב-יפו, פרס הרצל מטעם עיריית הרצליה, פרס פסטיבל ימי זמר בחולון ואות יקיר העיר רמת גן. בחודש ינואר האחרון הוא תרם את הארכיון העשיר שלו לספריית המוזיקה של אוניברסיטת בר אילן.

הכהן הניח אחריו אישה, שתי בנות ושלושה נכדים.

לינק לעמוד רישיון התמונה.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שאול

    הייתה לי הזכות לעבוד אתו ולהכיר את הצדדים הרבים באישיותו המקסימה. איש תרבות ונחשב לאנציקלופדיה של הזמר העברי ובכלל, של שירה וספרות עברית. יהי זכרו ברוך!!

  2. אריה שגיא

    היתה לי זכות גדולה לעבוד לצידו של אליהו הכהן בשנות ה70 בNCR אליהו היה אחראי על מיחשוב התחום הפיננסי באחריותו היו התקנות המחשבים הראשונים בבנק הפועלים ובבנקים נוספים וכן הבאת להתקנת הכספומטים הראשונים אדם משכמו ומעלה מנהל בגובה העיניים נעים הליכות וכל שיחה איתו היתה מרתקת חבל על דאבדין ולא משתכחין

  3. יפה

    כאוהבת הזמר העברי ובתקופה שעוד היתה לנו מדורת שבט וערוץ אחד בעיקר שכולנו צפינו בו זוכרת עד כמה היה נעים לשמוע אותו. הגיש את תוכניותיו בהמון אהבה לשירי א"י ותמיד בשנינות, הומור, זיכרון חד וידע רחב. ההגשה המשותפת עם דן אלמגור התקיימה תמיד בהרמוניה נהדרת וידע לייצר תחושה של קשר בלתי אמצעי עם הקהל. לא ידעתי על היותו גם איש היי-טק אך בדיעבד, לא באמת מפתיע. יהי זכרו ברוך ומן המקום תנוחם משפחתו.

אירועים קרובים