ראיון ראשון

"להבטיח שמערכות ההתרעות על נפילות טילים יהיו כשירות – לחם חוקנו"

"מערכות הדיגיטל מצילות חיים", אומר סא"ל ארז, מנמ''ר פיקוד העורף, בראיון ראשון מאז שנכנס לתפקידו, ומספק הצצה אליהן

סא"ל ארז, מנמ"ר פיקוד העורף.

"המלחמה תפסה אותי בבית. כדבר הראשון עם פרוץ המלחמה, בבוקר שבת לפני כשבועיים, בדקתי שההתרעות על נפילות טילים בדרום הן אמיתיות ומקורן לא בתקלה. מהר מאוד הבנו שזה באמת, והתארגנו לפתוח את כל החמ"לים במטה פיקוד העורף ובמקומות נוספים. המטרה הייתה להניע במהירות תהליך שיספק תמונת מצב והערכת מצב למפקדי פיקוד העורף. פתחנו את החמ"ל בתוך שעות ספורות, ביצענו בהצלחה את האתגר המרכזי – לעבור מ-0 ל-100 באירוע לא פשוט, ולוודא שכל מערכות ההתרעה על נפילות של טילים ורקטות – כשירות. זה לחם חוקנו", כך אמר סא"ל ארז, מקש"אפ (מפקד קשר ואלקטרוניקה – המקבילה הצבאית למנמ"ר; י"ה) פיקוד העורף.

סא"ל ארז, בן 38 מגני תקווה, משמש בתפקידו מזה שנה וחודשיים, וזהו ראיון ראשון עימו לתקשורת. לפני כן הוא היה מפקד גדוד תקשוב (מנמ"ר) אוגדה 98 ומג"ד אמירים, גדוד הקשר הארצי 376. גם זוגתו אשת קבע, ולהם שלושה ילדים.

"זהו אירוע לא פשוט – לוודא כשירות ושליטה מלאות על מערכות ההתרעות ולוודא שכל התרעה יוצאת בזמן", הסביר סא"ל ארז. "אנחנו מנטרים באופן פרטני כ-3,700 צופרים בישראל, כל צופר וצופר, ובכל זמן נתון – האם הוא תקין או תקול, האם הצופר צפר או לא. אתגר אדיר נוסף הוא תיקון צופרים תחת אש, וגם את זה עשינו, תוך כדי מטחים וירי".

צופר אזעקה.

צופר אזעקה. צילום: ShutterStock (אילוסטרציה)

שוע"ל – מערכת השו"ב של פיקוד העורף

ב-2015 העלה פיקוד העורף לאוויר מערכת שו"ב בעשרות מיליוני שקלים. זו משתפת מידע בין כלל גופי החירום וההצלה במדינה, וכך משפרת את התפקוד שלהם באירועי חירום. המערכת, שוע"ל (ר"ת שליטה ובקרה עורף לאומי), עונה ללקחי מלחמת לבנון השנייה ולממצאי דו"חות של מבקרי המדינה, שמצאו חוסר תיאום בין גופי החירום השונים, למשל בעת אסון השריפה בכרמל.

שוע״ל מהווה מערכת שו"ב מרכזית – מהמפקדות ועד לדרג הטקטי של פיקוד העורף. היא מאפשרת תמיכה בתהליכים המבצעיים בעורף ועובדת בכל טווחי התקשורת – קווית, סלולרית ולוויינית. המערכת משרתת אלפי משתמשים, בפיקוד העורף ובמערכות החילוץ וההצלה האזרחיות. הפלטפורמה מחברת את המשטרה, מגן דוד אדום, איחוד הצלה, חברת החשמל וצה"ל, ולדברי סא"ל ארז, בקרוב היא תחובר ללפיד – מערכת השו"ב של מכבי האש. כך, המערכת מאפשרת שיח מבצעי אחוד בין כלל הגורמים המבצעיים המטפלים באירוע – במערכת אחת, מקצה לקצה.

מערכת שוע"ל מאפשרת למקבלי ההחלטות ולצוותים בשטח לקבל מידע אמין, זמין ומדויק על סדרי הגודל של כוחות החירום וההצלה ומצב הכשירות שלהם, ומציגה תמונת מצב של העורף ברמה הלאומית – בפיקוד העורף ואל מול ארגוני החירום וההצלה. בנוסף לחיבור לגופי החירום וההצלה, היא מקושרת ל-256 רשויות מקומיות בארץ, שבחמ"לים שלהן יושבים בחירום קצינים נציגי פיקוד העורף. כך, היא מזרימה כמה שיותר נתונים למטה העורף וגם לשטח, כדי להשיג כמה שיותר פריטי מידע ולהפיץ אותם לגורמים הרלוונטיים בזמן אמת, תוך מיצוי המידע ושינוע המידע באופן ספציפי ומותאם אישית, לפי תפקידים – על בסיס מערכת הרשאות.

מערכת שוע"ל

מערכת שוע"ל

בנוסף, יש למערכת יכולות מיפוי ייחודיות, עם מאות שכבות מיפוי דינמיות וסטטיות. היא יודעת לסייע בניהול סיכונים בתרחישים שונים, בשל שילוב מערכות BI ו-GIS. עוד היא מחוברת למערכת ניהול האירועים של אגף המבצעים במטכ"ל ולמערכת השו"ב לניהול היסעים של אט"ל (אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה).

סא"ל ארז אמר כי "המערכת פועלת בשני ראשים – בתוך הצבא, ולמול הרשויות המקומיות והממשלה. ככזו, שוע"ל היא מערכת שו"ב לאומית, שמשקפת את כלל האירועים בזמן אמת. רח"ל (רשות החירום הלאומית) היא שותפה שלנו לבניית המערכת. מיד עם פרוץ המלחמה הקמנו מערכת תמיכה בשוע"ל, כדי שה-'לקוחות' האזרחיים יוכלו לפנות אלינו".

המערכת יושבת על ענן ציבורי אזרחי, ובשל הקשרים שלה עם מערכות אזרחיות – היא לא מחוברת לענן הצבאי ולענן הממשלתי נימבוס.

מה בנוגע לסייבר?
סא"ל ארז: "אנחנו משקיעים רבות בבניית מעטפת הגנה רב שכבתית, למניעת מתקפות סייבר. גם בשגרה אנחנו מתמודדים עם אירועי סייבר ושלא במפתיע, היקף ניסיונות התקיפה גדל בשבועיים האחרונים. אנחנו מפעילים SoC מאד גדול, שמנטר את כל מערכות פיקוד העורף. לטובת מערכות יותר רגישות, יש לנו מרכז תפעול אבטחה נוסף. חווינו כל מיני אירועים, בעיקר סביב שרשרת האספקה, ולמרות הגידול במתקפות, לא ראינו עד כה אירוע סייבר שכוון לנכסי ה-IT שלנו".

לסיכום אמר מנמ"ר פיקוד העורף כי "אנחנו קמים בבוקר והלכה למעשה – הדיגיטל מציל חיים".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אחד שמבין

    כך לא מטפלים ב production , לא הגיבו ״בהצלחה״ על שום דבר,נכנס להלם ושלא יטייחו את זה, חסר נסיון מעשי ממש , צריך ללמוד מאנשים עם נסיון ( ולא מהחברות האזרחיות שהמערכת מסבוססת עליהן)

אירועים קרובים