פיקוד העורף העלה לאוויר מערכת שו"ב חדשה בעשרות מיליוני שקלים

מערכת שוע"ל תביא לשיתופיות במידע בין גופי החירום וההצלה במדינה - צה"ל, המשטרה ומכבי האש, כמו גם חברת החשמל והרשויות המקומיות ● השלב הראשון כבר בוצע והשלבים השני והשלישי יבוצעו בשנתיים הקרובות

מערכת מרכזית אחת לכל גופי ההצלה והחירום. צילום: דובר צה"ל

פיקוד העורף העלה לאוויר מערכת שו"ב שמיועדת לשתף מידע בין כלל גופי החירום וההצלה במדינה, ובכך לשפר את התפקוד שלהם באירועי חירופ – כך נודע לאנשים ומחשבים. כיום, הגופים הללו לא מתקשרים על גבי אותן מערכות IT. השלב הראשון של הפרויקט בוצע לפני כחודש, במהלך תרגיל "נקודת מפנה", והשלבים הבאים יבוצעו בספטמבר בשנה הבאה ובמהלך 2017. היקפו הכספי לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עומד על עשרות מיליוני שקלים.

המערכת, שוע"ל (ר"ת שליטה ובקרה עורף לאומי), מבוססת על Windows והחליפה שתי מערכות שו"ב קיימות – תמונת עורף לדרג האסטרטגי, מרמת הפיקוד ומעלה, וממלכה הטקטית.

פיקוד העורף ביצע את הפרויקט כחלק מהלקחים שהפיק בעקבות מסקנות ועדת וינוגרד, שבדקה את מחדלי מלחמת לבנון השנייה, וממצאים של מבקר המדינה הקודם, מיכה לינדנשטראוס, שמצא חוסר תיאום בין גופי החירום השונים בעת אסון השריפה בכרמל.

שוע״ל תהווה מערכת שו״ב מרכזית – מהמפקדות ועד הדרג הטקטי של פיקוד העורף. היא מאפשרת תמיכה בתהליכים המבצעיים בעורף ועובדת בכל טווחי התקשורת – קווית, סלולרית ולוויינית.

פרויקט שוע"ל עלה לאוויר כחלק מתוכנית התקשוב וההתרעה לעורף ביחידת לוטם שבאגף התקשוב. הפיתוח וההטמעה בוצעו בשיתוף בין אנשי TSG, לשעבר חלק מנס טכנולוגיות, לגוף הפיתוח הטכני בלוטם ולאנשי מחלקת תקשוב בפיקוד העורף, בראשות סא"ל גיל פלד
המערכת צפויה לשרת בשלב הראשון כ-1,000 משתמשים ובעתיד – אלפי משתמשים, בפיקוד העורף ובמערכות החילוץ וההצלה האזרחיות. כך היא תחבר על פלטפורמה אחת את כלל ארגוני החירום וההצלה בישראל, ביניהם המשטרה, מגן דוד אדום, מכבי האש וכמובן צה"ל. שוע"ל כבר מקושרת למערכת השו"ב של חברת החשמל, מגדלור, שעלתה לאוויר בנובמבר האחרון.

רס"ן מוטי סרודי, ראש פרויקט שוע״ל בלוטם

רס"ן מוטי סרודי, ראש פרויקט שוע״ל בלוטם

לדברי רס"ן מוטי סרודי, ראש פרויקט שוע״ל בלוטם, "התרומה המבצעית של הפרויקט גדולה: בהיבט הרציפות התפקודית, המערכת מאפשרת שיח מבצעי אחוד בין כלל הגורמים המבצעיים המטפלים באירוע – תוך השלמת תהליכים במערכת אחת, מקצה לקצה. בהיבט הפעלת הכוח, המערכת תאפשר מידע אמין, זמין ומדויק על סדרי הגודל של כוחות החירום וההצלה, ומצב הכשירות שלהם. בהיבט השילוביות הרב ארגונית, שוע״ל תאפשר להציג תמונת מצב של העורף ברמה הלאומית – בפיקוד העורף ואל מול ארגוני החירום וההצלה".

מה עם אבטחת המידע?

כיום, המערכת מחוברת למערכת השו"ב של המשטרה ובימים אלה מאופיין החיבור למכבי האש ולמגן דוד אדום, שיבוצע במהלך השנה הבאה. "בשלב הראשון התחברנו למשטרת ישראל, וכך ניתן לראות כוחות משטרה ואירועים על המפה", אמר רס"ן סרודי. "בסוף התהליך נראה את כלל ארגוני החירום. כך, ניתן יהיה לנהל טוב יותר אירועי חירום לאומיים, כגון שריפות ענק, רעידות אדמה ופינוי אתרי הרס".

המערכת עטופה במעטפת אבטחת מידע והצפנה, פרי פיתוח יחידת מצו"ב שבלוטם, למניעת חדירות ושיבושים. לצד החיבור לגופי החירום וההצלה, היא תקושר ל-256 רשויות מקומיות בארץ, שבחמ"לים שלהן יושבים בחירום קצינים נציגי פיקוד העורף. בשל ריבוי המשתמשים ברשויות המקומיות, ובכלל, הושם בפרויקט דגש על בקרת גישה במערכת, כך שכל משתמש יצפה בנתונים ובמסכים הרלוונטיים עבורו. בכל חמ"ל של רשות מקומית יימצא נציג פיקוד העורף עם טאבלט המחובר לשוע"ל. נבחנת האפשרות שהמערכת תחליף את מערכות השו"ב שברשויות המקומיות – או תתממשק אליהן.

רס"ן סרודי אמר ש-"משתמש הקצה עובד עם מחשב נייד מוקשח של פנסוניק (Panasonic), כאשר המסך מרכזי הוא מפה. ממנו מנוהל תהליך פתיחת אירוע חירום, תוך קבלת פרטים מהשטח, לרבות משלוח סרטוני וידיאו. נוסיף עוד יכולות בגרסה הבאה, כאשר כוונתנו להכניס טאבלטים מוקשחים, בנוסף או במקום המחשבים הניידים".

מיצוי המידע

לדברי רס"ן רויטל קדוש, ראש ענף מערכות מידע בפיקוד העורף, "המידע הצה"לי צריך להגיע כמה שיותר למטה, לשטח, כדי להשיג כמה שיותר פריטי מידע ולהפיץ אותם לגורמים הרלוונטיים בזמן אמת. זה היה המניע לפרויקט". היא הוסיפה כי "איחוד שתי מערכות השו"ב במסגרת הפרויקט לכדי מערכת אחת מאפשר ביצוע תהליכים מקצה לקצה ומביא לשינוע טוב יותר של המידע, וכך – למיצוי שלו".

רס"ן שלום כהן, ראש מדור שוע"ל בפיקוד העורף

רס"ן שלום כהן, ראש מדור שוע"ל בפיקוד העורף

רס"ן שלום כהן, ראש מדור שוע"ל בפיקוד העורף, ציין כי "ערכנו את כל האפיונים הרלוונטיים וההתאמות הנדרשות משתי מערכות השו"ב הקיימות – 'תמונת עורף' ו-'ממלכה' – ליצירת מערכת שו"ב אחודה. כך, המידע משונע לרמות השונות בפיקוד העורף: נפה, מחוז ופיקוד. כיום, כלל המשתמשים מקבל את אותם הנתונים ובגרסה הבאה, המידע יהיה ספציפי ומותאם אישית, לפי תפקידים – על בסיס מערכת הרשאות. בדרך זו יתקבל עולם שו"ב אחד. מכל מקום ובכל דרג, ממפקד המחלקה ועד אלוף הפיקוד, ניתן יהיה לראות על גבי המערכת חיתוכים גיאוגרפיים, מה קרה ואיפה – למשל, באיזה מקום היה פיגוע, היכן נפלה רקטה ואיזה אזור נפגע מרעידת אדמה".

לדבריו, חיבור נוסף המתוכנן הוא לנתיבי ישראל, לשעבר מע"צ. כמו כן, הוסיף, "נבחנת האפשרות לחיבור המערכת ל-'טירת האגם', מערכת השו"ב לדרג המטכ"לי".
"כבר כיום יש במערכת מודול ניווט, בלי להתחשב בחסימות. כשנתחבר לגופי חירום נוספים נשפר את היכולות הללו", אמר. בנוסף, ציין רס"ן כהן, "כבר כיום יש במערכת יכולות מיפוי ייחודיות: הכנסנו יותר מ-200 שכבות מיפוי דינמיות וסטטיות. המערכת יודעת לסייע בניהול סיכונים בתרחישים שונים, בשל שילוב מערכות BI ו-GIS: למשל, מה קורה אם מפעל מסוים התפוצץ ואיזה איזור לפנות בגלל רעידת אדמה שקרתה במקום כלשהו".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. Oshi

    יישר כח!! עוד הוכחה שפיתוח מערכות שו"ב בתעשייה הינה הדרך היחידה לקבל תוצרים שעובדים בשטח !!! אין צורך להחזיר את השו"ב הביתה... ואם כבר קרדיטים אז חבל שהם לא ניתנו לאנשים שבאמת זכאים לכך !!!

  2. דידי

    אחת הבעיות היא שהמפות ישנות ולא מעודכנות ובנוסף המערכת מבוססת על תקשורת סלולארית שאם תקרוס בחירום בגלל עומס או כל סיבה אחרת המערכת מנוטרלת ולא תוכל להעביר מידע לרמות הממונות או הכפופות

אירועים קרובים