IT מקומי: ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן

לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, מערכת אנשים ומחשבים פנתה לראשי רשויות וביקשה מהם לספר מה הם עשו בכל מה שקשור לחדשנות, טכנולוגיה וערים חכמות ● והפעם: ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן.

החדשנות הטכנולוגית הפכה בשנים האחרונות להיות אחד הכלים המרכזיים באסטרטגיה הניהולית של ראשי הערים. לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, מערכת אנשים ומחשבים מעמידה את הבמה שלה לרשות ראשי רשויות מקומיות כדי שיספרו לנו, ולתושבים, מה היו האתגרים והתוכניות שלהם בתחום החדשנות האורבנית, מה בוצע עד כה ומהן תוכניותיהם להמשך, במידה שייבחרו.

שם הרשות המקומית: עיריית רמת גן.

מספר תושבים: 187 אלף.

מעמד סוציו-אקונומי: 8 מתוך 10.

שם ראש הרשות המקומית: כרמל שאמה הכהן.

מכהן בתפקיד משנת…: 2018.

האם אתה מתמודד בבחירות הקרובות?
"כן".

האם יש לעיר תוכנית לעיר חכמה?
"קיימת לרמת גן תוכנית לעיר חכמה, שנכתבה על ידי מנמ"ר העירייה, קובי נח, בשיתוף הנהלת העירייה ואגפיה. התוכנית רואה את התושב במכרז ומיושמת בשלבים".

מי מוביל את התוכנית ומיהם בעלי התפקידים בה?
"כאמור, התוכנית מיושמת על ידי כלל אגפי העירייה ותאגידי הרשות – הפארק הלאומי, בית עמנואל ועוד, תחת ניהולו של מנכ"ל הרשות, ניצב (בדימוס) מוטי כהן. בבסיס התוכנית הושם דגש כבר בתחילת הקדנציה על הקמת תשתית מאפשרת, שהיא המפתח ליישום כלל החלומות והמטרות בתחום העיר החכמה:

תקשורת – פריסת סיבים ברחבי העיר, הן באופן פיזי והן בצורה אלחוטית. הקמת רשת ייעודית לחיישנים ולניטור (רשת LORA), שפריסתה בכל העיר מאפשרת התקנת חיישנים בזמן אפס ובעלות זניחה.

אחסון וכלים – מעבר לענן ציבורי בפלטפורמת AWS. על כן, עיריית רמת גן הצטרפה לענן המידע הממשלתי, שהינו בעל שרידות גבוהה וניטור רציף של מערך הסייבר הלאומי.

דאטה – איגום כלל המידע של נתוני התושבים לתיק תושב ייעודי, שמאפשר לעיריית רמת גן להציע שירותים ממוקדים לכל תושב, וכן מידע חיוני למצבי שגרה וחירום. בנוסף, רשת חיישני הרשות וניתוחם מאפשרים את ניהול הידע הרשותי וקבלת החלטות מבוססות נתונים".

אילו פעולות בוצעו בקדנציה האחרונה, על פי הקריטריונים הללו?

"סיבים אופטיים – עיריית רמת גן יוצאת לעצמאות תקשורתית בתחום הסיבים, ופורסת סיבים במוסדות הרשות ובבתי הספר בעיר. הפריסה הינה ירוקה ומבוססת על גלים מילימטריים, שמושתתים על מגדלי המים של העיר. היא מאפשרת אינטרנט מהיר בבתי הספר (1 ג'יגה-ביט סימטרי), וכן התקנת מצלמות או כל צורך אחר הנדרש לתקשורת, ללא תלות בספקי תקשורת – בשגרה ובחירום. כמו כן, ברשות קיימת פריסה של 25 ק"מ בסיבים פרוסים.

מערכת אחודה לניהול פניות תושבים – יש לעיריית רמת גן מערכת CRM ייעודית, מבוססת Dynamics של מיקרוסופט, שמשמשת הן את המוקד העירוני והן את אגפי העיריה השונים: אגף התשתיות, אגף התנועה, אגף שפ"ע, אגף החינוך, אגף גנים ונוף וכו'… הרשות הטמיעה לפני כחודש שירות חדש, מבוסס CRM, בשם סוגרים מעגל, שמאפשר לתושב להעלות תמונה של המפגע שהוא מבקש שיטופל ולקבל בסיום הטיפול תמונה של 'אחרי'".

האם קיים מרכז שירות לתושב ואם כן, כיצד הוא מיושם?
"בימים אלה השקנו מרכז שירות לתושב, שמשלב את כלל השירותים הנדרשים לו תחת קורת גג אחת. המרכז עשיר בעזרים טכנולוגיים ומאפשר זימון תורים מרחוק. הוא מכיל גם את המוקד העירוני ומוקד צופה, ואף יאפשר עבודה בחירום, במקרה הצורך".

האם יש אתר אינטרנט עירוני שמכיל שירותים מקוונים לתושב?
"כן, והיא עתיד להשתדרג בצורה משמעותית במהלך הרבעון הראשון של 2024. האתר החדש יהיה בעל נראות חדשנית ונגיש יותר לתושבים, תוך שיפור במתן השירותים השונים. בהמשך מתוכנן פיתוח אפליקציה ייעודית-היברידית, שתשלב את שירותי העירייה".

האם יש באתר אזור אישי ייעודי לתושב?
"אזור אישי ייעודי יעלה במסגרת הקמת האתר העירוני החדש, ויאפשר קבלת מידע ממוקד הן לתושבים והן לעסקים שנמצאים בשטחה של העיר רמת גן".

האם יש ברמת גן מועדון תושבים / כרטיס תושב?
"העירייה מפעילה כמה מועדונים ייעודיים, כגון רמתגנצ'יק. יהיה להם ביטוי באתר העירוני החדש, תוך קבלת מידע ממוקד על פי השתייכות לכל מועדון".

האם קיימת אפליקציית מובייל עירונית?
"כן – רמת גני".

מה עם מערכת שליטה ובקרה רשותית?
"יש לעיריית רמת גן מזה כארבע שנים מערכת שו"ב מתקדמת, ששולטת בכלל המצלמות, ארונות התקשורת והחשמל בעיר, ומאשרת בקרה בזמן אמת ובתחקור לאחור".

אם כבר הזכרת את המצלמות, האם תוכל לפרט?
"כן. יש ברחבי רמת גן כ-1,500 מצלמות – במוסדות החינוך, במרחב הציבורי, ומצלמות אכיפה בנת"צים ובחניות האקספרס, שמאפשרות חנייה של עד חצי שעה. כמו כן, אם כבר מדברים על סוגיות ביטחוניות, יש לעיר חפ"ק חירום ייעודי, עשיר בכלל העזרים, שיכול לפעול בכל רחבי העיר בשגרה ובחירום".

האם יש לחצני מצוקה בגני הילדים?
"כן, ולא רק בגני הילדים, אלא בכל מוסדות החינוך בעיר".

מה לגבי תחבורה חכמה, רמזורים חכמים?
"התחבורה החכמה מיושמת בפיילוטים באזורים שונים בעיר, ובקרת רמזורים חכמה מבוצעת על ידי חברת נתיבי איילון. כמו כן, עיריית רמת גן מיישמת פתרון הנגשה ללקויי ראייה בחלק מקווי האוטובוסים העוברים בשטחה, תוך אפשרות ליידע את הנהג שאדם בעל לקות ראייה ממתין לו בתחנה".

האם קיימת בקרת תאורה חכמה?
"קיימת".

ובקרת השקיה חכמה?
"גם".

מהו תקציב עיריית רמת גן לשנת 2023?
"1.8 מיליארד שקלים".

ומהו תקציב המחשוב לשנה זו?
"תקציב המחשוב עומד על 43 מיליון שקלים – תקציב שוטף ופיתוח".

מיהו מנמ"ר העירייה?
"קובי נח, והוא מקדם ברשות טרנספורמציה דיגיטלית, שמובילה אותה להישגים בכלל תחומי המחשוב והחדשנות".

האם הוגדר תקן של מנמ"ר לעירייה?
"כן".

כמה עובדים יש באגף המחשוב?
"כ-100 עובדים, כולל טכנאי חינוך".

האם אתם מתכננים להכניס לעירייה בינה מלאכותית?
"בינה מלאכותית כבר מיושמת בתוכניות הלמידה – הן בבתי הספר היסודיים והן באלה התיכוניים, והיא עתידה להשתלב בכלל אגפי העירייה. מול התושבים מתוכנן יישום ChatGPT ייעודי לקבלת מידע מתחומי היומיום, וכן ממאגרי המידע הפתוחים והמשותפים של העיר".

תגובות

(13)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מירון

    אני זוכר לטובה את מנהל המיחשוב חיים שקד שהחל את התהליך הזה בעיר לםני כ-30 שנה.

  2. יצחק חקיה

    כל הכבוד לעירית רמת גן ולעומד בראשה מר כרמל שמע הכהן הפך את העיר והביא אותה בקלות לעידן חדש המון השקעה בגנים ובאגף החינוך ובכל הפארקים כמובן פארק הלאומי שלנו וכבשים וחידוש של כל העיר ישר כח אני וחבריי נצביע לכרמל שמח הכהן

  3. טל

    אם יש לרמת גן אפליקציה יעילה כמו לתל אביב שאפשר לדווח על מפגעים אז למה ראש העיר מתנהג לעיתים כאיש מוקד ? רמת גן עיר מפגרת ראש העירייה שלה בדיחה מתכתב המון עם אזרחים בזמן שהוא תקע את העיר , לא דאג לפתח חוץ מהפארק הלאומי. רמת גן לא נקייה חסרת תשתיות וחסרת קדמה. תיתבייש כרמל רק התת רמה ואינטרסנטים מצביעים לך. מעבר לזה כרמל שאמה חשוד בפלילים

  4. בני קלמוביץ

    לדעתי הצנועה לעיר כמו רמת גם מגיע ראש עיר אחר

  5. רונן

    גר בעיר 45 שנים ולא זוכר ראש עיר שעשה לעירו כמו שאמה. אמשיך להצביע עבורו, כי העיר חשובה לי ונראה שגם לו.

  6. כרמל

    כרמל שאמה כהן אחד ויחיד. שינה את פני העיר ונתן טון חדש. אכפת לו מאוד מהעיר שבא הוא חי. ישנם קבוצה של קנאים אשר ברוב חוצפתם מרכלים ובנים מזימות הרסניות. אני מאחלת לראש העיר כרמל להמשיך בפעילתו הדרך הטובה. שלך כרמל גנים. 🦋💙

  7. יום טוב

    ראש עיריית רמת גן הוא אדם נעלה אהובה שעושה עבור העיר רמת גן את כל החידושים האפשריים ועוד ידו נטויה מאז ימי קריניצי ז''ל שהתחיל את העיר הזו והיה אדם אהוב אוהב ובימים של תקופתו עשה למען העיר הקטנה רכב כיום ראש העיר כרמל שאמה הוא האיש שאני מקווה שינהל את העיר הזו עד שימאס לו ראש ממשלת ישראל והכנסת צריכים לקבל אצלו שעורים איך לנהל את מדינת ישראל

  8. קובי

    הוא לא דיבר על הגרעון התקציבי של העירייה...

  9. תהל

    הדבר הכי בסיסי שמקובל בכל העולם שירותים ציבוריים לאזרח ולתייר -אין

  10. הדס

    כמה מדהים: כרמל שאמה תמיד קופץ בראש! תמיד יהיה הראשון להתראיין ולשפוך על עצמו תשבחות. לאנראיתימאףמאאש רשות אחרת שניסה לפרסם את עצמו בנושא הזה

  11. רמת גנית

    עוד יחסי ציבור לשאמה, שלקח את רמת גן בשבי ומשתמש בעיר לצרכיו. עיר חכמה? בדיחה.

אירועים קרובים