"המדינה צריכה להעמיד תקציבים כדי להשאיר את הסטארט-אפים בישראל"

"התחרות בהיי-טק היא קודם כל בין המדינות, שנותנות הטבות ומענקים, ומשקיעות מאמצים לעודד פעילות של חברות טכנולוגיה בשטחן, ועל ישראל להוביל בה", כך אמר ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ועדת המשנה להיי-טק של הכנסת

יו"ר ועדת המשנה להיי-טק של הכנסת, ח"כ אביגדור ליברמן.

"על הממשלה להעמיד תקציבים ייעודיים כדי שהסטארט-אפים יישארו בישראל ולא יירשמו בחו"ל", כך אמר ח"כ אביגדור ליברמן, יו"ר ועדת המשנה לענייני ההיי-טק של הכנסת.

ח"כ ליברמן דיבר בישיבה של ועדת המשנה, שהתקיימה ביום ה' האחרון ושעסקה בשאלה כיצד הממשלה יכולה לסייע יותר לחברות ההזנק, לאור הנתונים על ירידה דרסטית במספר החברות שנפתחות בישראל ועלייה במספרן של אלה שנרשמות בחו"ל.

"כשאתה נכנס לדיון כזה, אתה מוטרד מכך שכשתצא ממנו תהיה יותר מוטרד", אמר ליברמן. הוא ציין כי "התחרות כיום בתחום ההיי-טק היא קודם כל בין המדינות, שנותנות הטבות ומענקים, ומשקיעות מאמצים לעודד הקמה ופעילות של חברות טכנולוגיה בשטחן. על ישראל להוביל בתחרות הזאת".

"המדינה תצטרך לפצות על ההאטה בהשקעות הזרות בהיי-טק"

אחת הדוברות המרכזיות בישיבה הייתה מאיה שוורץ, מנכ"לית איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. היא אמרה כי "מדינות העולם, מפותחות ומתפתחות, משקיעות מאמצים רבים (לפעילות חברות היי-טק בהן – י"ק) בדמות תמריצי מס, הליכים מואצים למתן אשרות עבודה, מענקים והלוואות לטובת פעילות מו"פ והכנסות ממו"פ. זאת, על מנת לשפר את תנאי החברות הפועלות במדינה ולמשוך משקיעים זרים. מנגד, בישראל יש ירידה משמעותית בהשקעות בתעשיית ההיי-טק ובעיקר בסטארט-אפים. ההאטה בהשקעות הזרות וההתכנסות של המשקיעים מביאות לכך שהמדינה תצטרך לפצות על זה באמצעות תמיכה מסיבית יותר במו"פ המקומי". היא ציינה כי מענקי רשות החדשנות לא גדלו כבר כמה שנים, "כך שביחס לתוצר, הם קטנו בצורה משמעותית".

שוורץ הוסיפה ש-"מדינות מעניקות עדיפות לתחומים שהן מגדירות אותם בסדרי עדיפויות. לדוגמה, ארצות הברית משקיעה מענקים גדולים באנרגיות ירוקות ובתעשיית השבבים, ואירלנד התבססה כמובילת שוק כשהעניקה מענקים משמעותיים לחברות בתחום הגיימינג. לכן, חשוב למצב את ישראל כמובילת תחום מסוים. המדינה יכולה לסייע לכך שישראל תוביל להוביל בכמה תחומים: AI, מחשוב קוונטי, חלל ועוד".

לדבריה, "מענקים יאפשרו לישראל להמשיך לעודד צמיחה ולתמרץ מו"פ. כמו כן, חשוב להשאיר את המוחות הישראליים בארץ, ושרישום זכויות הקניין שלהם יישאר כאן, אחרת נצפה מהצד באקזיטים של ישראלים, והמדינה לא תיהנה מהכנסות בגין אותן עסקאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים