התחזיות מתממשות: זינוק במספר הסטארט-אפים שנפתחים מחוץ לישראל

כ-45% מהסטארט-אפים הישראליים החדשים שנפתחו במחצית הראשונה של השנה עשו זאת בחו"ל - כך לפי דו"ח של IATI ● מדובר בזינוק של פי שניים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ועלולות להיות לכך השלכות על הענף והמדינה

קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית ונשיאת IATI - האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות,

הבכירים בהיי-טק שחזו ירידה דרמטית במספר הסטארט-אפים שנפתחים בישראל – צדקו: לפי נתונים שפרסם היום (ד') האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI), מגמת הפתיחה של סטארט-אפים ישראליים מחוץ למדינה מתעצמת השנה, בפרט ברבעון השני שלה. יצוין כי הבכירים שייכו את תחזיותיהם להשפעות השליליות של התוכנית המשפטית של הממשלה, אולם ב-IATI לא מציינים האם היא השפיעה על ההחלטות של היזמים להירשם בארץ או בחו"ל, או לא.

הנתונים מראים שבמהלך המחצית הראשונה של 2023, כ-45% מהסטארט-אפים הישראליים החדשים נפתחו בחו"ל. מדובר בזינוק של יותר מפי שניים בהשוואה ל-20% בתקופה המקבילה ב-2022. לעומת זאת, כ-55% מהסטארט-אפים הישראליים שנולדו בתקופה זו התאגדו בישראל – ירידה בולטת מ-80% בששת החודשים הראשונים של השנה שעברה. בנוסף, 52 חברות נמצאות בתהליכי היפוך שרוול, לשם הפיכת החברה מישראלית לאמריקנית. יש לציין שכאן מדובר ביציבות יחסית – מספר החברות שנמצאו בתהליכי היפוך שרוול במחצית הראשונה של 2022 עמד על 49.

האיגוד מבסס את הנתונים על מידע שהגיע מ-13 משרדי עורכי דין מובילים, שמייצגים חלק ניכר מהסטארט-אפים הישראליים. בין היתר, ענו על הסקר המשרדים הרצוג פוקס נאמן, מיתר, נעמי אסיא, נשיץ ברנדיס אמיר ושיבולת. הכמות הכוללת של הסטארט-אפים החדשים שהוקמו על ידי המשרדים המשתתפים בסקר במחצית הראשונה של 2023 היא 260 בהשוואה ל-490 בתקופה המקבילה אשתקד. במילים אחרות, משרדי עורכי הדין שהשתתפו בסקר ליוו בתקופה זו את הקמתם של 118 סטארט-אפים חדשים מחוץ לישראל, ושל 142 בארץ.

"השלכות על פעילות החברות"

באיגוד מציינים כי "להחלטה של יזמים וסטארט-אפים על מקום התאגדות החברה השלכות על פעילותו העתידית של הסטארט-אפ, מיקום הנכסים העיקריים של החברה, לרבות הקניין הרוחני, מרכז פעילות הפיתוח, המכירות וההנהלה, המדינה שבה יוכרו הכנסותיה וישולמו מיסים בגינן, וכן על זיהויה של החברה ככזו שקשורה לישראל או לא. לרוב, הדיונים וההתייעצויות על מקום ההתאגדות משקפים הן ניתוח ענייני מקצועי והן את דרישות המשקיעים הפוטנציאליים, השותפים העסקיים והלקוחות. אמנם, ההחלטה נועדה לשרת את החברה, אולם לעתים היא תוצר של משא ומתן עם משקיעים בחברה, שמכתיבים את דרישותיהם כתנאי להשקעה".

עוד אומרים ב-IATI ש-"גם תהליך היפוך שרוול מבטא דיונים והתייעצויות בקרב הנהלת החברה ובעלי מניותיה באשר למקום ההתאגדות הראוי בראיית טובת החברה, ולעתים היפוך השרוול הוא תוצאה של דרישה חד משמעית של משקיעים".

"שחיקה בבסיס הפעילות של החברות בארץ"

עו"ד דן שמגר, שותף במשרד מיתר ויושב ראש ועדת עורכי הדין ורואי החשבון של IATI, ציין ביחס לממצאים כי "ברבעון הראשון של השנה זוהה שינוי דרמטי, של מעבר להתאגדות של סטארט-אפים חדשים מחוץ לישראל – בניגוד למגמה ששלטה במשך שנים רבות. אולם, נתונים אלה שיקפו רבעון אחד בלבד. בחינה של נתוני ששת החודשים הראשונים של השנה מעידה על כך שאין המדובר בתופעה קצרת מועד. השינוי בדפוסי הבחירה של מקום ההתאגדות ולפיו קרוב למחצית מהסטארט-אפים מעדיפים להתאגד מחוץ לישראל הינו תופעה משמעותית, בעלת נפח עסקי וכלכלי. אף אם בשלב זה, הבחירה של מקום ההתאגדות היא בעיקר סוגיה משפטית פורמלית, הרי שלאורך זמן עלולה להתהוות בחברות הללו מציאות שבה משקל רב בפעילותן מוטה כלפי חו"ל".

"במשך שנים רבות, ובמאמצים גדולים של מובילי התעשייה, נבנתה ההבנה שהתאגדות בישראל טומנת בחובה יתרונות רבים ויתרה מזאת, הזיהוי של חברה כישראלית משקף ערך מוסף. עתה, ההטייה הגדולה בכיוון ההתאגדות אל מחוץ ישראל מביאה לתהליך של שחיקה בבסיס הפעילות בארץ", ציין עו"ד שמגר.

תגובות

(8)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ערן

    חחחח אתמול בחדשות 11 הציגו שהקמת חברות הייטק בחול הנמוך מזה 5 שנים ולמעשה לפני 5 שנים רובם התאגדו בחול אבל מאחר והמצב בחול ממש גרוע יותר אז רובם מתאגדים בארץ ועושים פעולה בריקורטית כאילו נרשמו בחול

  2. ירון

    מה שקורה כשאין חינוך יהודי לא מבינים מה הם עושים במדינה אין שורשים רק חומרנות, אבן חלדון כינה זאת עצאבייה וזה מוביל להתפרקות ולקריסה מדינה בונים עם שורשים עם עבר היסטוריה חיבור למסורת חיבור ללמה אני פה ולא לכסף וחומרנות

  3. נו אז?

    כל עוד העובדים אזרחי ישראל, הם ממשיכים להיטחן יופי יופי במיסים חונקים. אז מה אם החברה רשומה בחו"ל? מבחינת רשות המיסים היא לא מפסיקה לחלוב את העובדים וזה מה שחשוב מבחינתה. ביום שכמות משמעותית של עובדי הייטק ינתקו זיקה (ואף יוותרו על אזרחותם הישראלית), אז נראה שזה מתחיל להזיז למישהו למעלה. בינתיים זה רחוק מלהתרחש.

  4. דוד

    טוב מאוד לא לפתוח כלום הרווחים הולכים לכיסים

  5. לבן בוהק

    עדיף יהיה למחוק את כל תעשית הסטרטאפים תעשיה שתורמת למעט אנשים ומאפילה על אוכלוסיות רחבות

  6. נביא שקר

    לקחתי כוס וחזיתי שהיא תישבר. וכאן כך קרה. עזבתי אותה והיא נפלה על הריצפה ונשברה. בכירי ההייטק חזו שיםתחו חברות בחול. הפחידו את כולם אמרו שלא ישקיעו במי שיפתח חברה בארץ. ואז באמת נפתחו חברות בחול. מדהים.

  7. קוקו

    לפי מה יודעים עם זה סטארטאפ ישראלי עם הוא רשום בחו"ל?

אירועים קרובים