אמזון תגבה תוספת עמלה של 2% מחלק מהמוכרים שלה – למה?

בסתיו הקרוב תתחיל ענקית הקמעונאות אונליין לגבות תשלום נוסף ממוכרים שאינם משתמשים בשירותי המשלוח שלה, על פי דיווחים מבלומברג ו-CNBC שראו מסמך פנימי בנדון

האם יש לפדקס סיכוי להתחרות בה בהצלחה? אמזון.

אמזון תגבה מהמוכרים דרכה עמלה נוספת, במקרים שבהם הם שולחים את המוצרים שלהם בכוחות עצמם ולא נעזרים ב"מרכזי ההגשמה" שלה, כך על פי בלומברג ו-CNBC. בדיווח שעלה אתמול (ד') נכתב כי לפי מסמך פנימי שבו צפו כלי התקשורת, ענקית הקמעונאות אונליין תחייב את המוכרים בתוספת תשלום של 2% עבור משלוח המוצרים בעצמם. העמלה תחול על מוכרים החברים בתוכנית SFP (ר"ת Seller Fulfilled Prime) של החברה, המאפשרת לסוחרי צד שלישי למכור מוצרי Prime ישירות ממחסניהם, במקום שאמזון תטפל בתהליך הלוגיסטי.

העמלה עתידה להיכנס לתוקף ב-1 באוקטובר ותחול על כל מוצר שמוכרים אלו שולחים בעצמם, ולמעשה היא תתווסף לעמלה שבין 8 ל-15 אחוז, אותה אמזון כבר לוקחת מהזמנות שבוצעו בפלטפורמה שבבעלותה.

מה זה FBA?

ולא רק שהחברה שייסד ג'ף בזוס, היו"ר, העניקה את הכינוי "מרכזי הגשמה" למחסני הסחורה שלה, אלא שאמזון גם המציאה מושג – FBA (ר"ת Fulfillment by Amazon), המייצג את ההליך כולו, אם הוא עובר דרכה. במצב זה, המוכרים מאחסנים את הסחורות שלהם אצל אמזון והיא מטפלת בכל שלבי המכירה והמשלוח.

לפי הערכות, תוספת העמלה החדשה היא למעשה דרכה של אמזון ללחוץ על המוכרים לוותר על "גחמתם" לשלוח סחורה בעצמם, ובמקום זאת "לבחור" לעשות שימוש ב-FBA, מה שיעניק לחברה שליטה רבה יותר בתהליך הלוגיסטי, וכמובן יאפשר לה להרוויח יותר. עם זאת, הגזרה החדשה יכולה גם לגרום למוכרים הטוענים כי המהלך מחבל בתחרות, לגרור את אמזון לבית המשפט.

בנוסף לעמלה החדשה, אמזון ביצעה בחודשים האחרונים שינויים נוספים במדיניותה מול מוכריה. בחודש מאי הודיעה החברה כי תגביל את מספר המוצרים שהמוכרים יכולים לרשום בפלטפורמה, וביוני, היא אמרה שתפעל כנגד מוכרים העושים שימוש בשיטות תמחור מטעות.

לדברי הקמעונאית העוצמתית אז, השינויים הללו הם חלק ממאמציה לשפר את חווית הלקוח בשוק שלה. עם זאת, המהלכים נתקלו בביקורת מצד המוכרים, שטענו מצידם כי הם מערימים עוד קשיים על התחרות הקשה בלאו הכי בפלטפורמה.

נמצאת בחקירות הגבלים עסקיים. אמזון.

נמצאת בחקירות הגבלים עסקיים. אמזון. צילום: עיבוד ממוחשב כאילוסטרציה. BigStock

כשהתחרות נחנקת – הרגולציה מתהדקת

אמזון – שעומדת בפני לחצים ובדיקות הולכים וגוברים מצד הרגולטורים בארצות הברית, החושדים בה שהיא חונקת את התחרות בתחום הקמעונאות אונליין – עדיין לא אישרה את תוספת העמלה החדשה.

ועדת הסחר הפדרלית של ארצות הברית, ה-FTC, חוקרת כבר מזה תקופה את הענקית מסיאטל בנוגע להפרות פוטנציאליות של הגבלים עסקיים, כולל האשמות שהחברה נשענת על כוח השוק שלה כדי לאלץ את המוכרים בפלטפורמה להשתמש ב"מרכזי ההגשמה" ובשירותי המשלוחים שהיא מציעה. כחלק מחקירתה, ה-FTC בוחנת ספציפית גם טענות לפיהן אמזון מעניקה למוצרים שלה יחס מועדף בשירותיה וכן חשדות שהיא אוספת נתונים ממוכרים ומשתמשת בדאטה שאספה כדי להתחרות בהם.

יוצון כי ה-FTC גם חוקרת את רכישת רומבה (Roomba) – יצרנית שואבי האבק הרובוטיים, iRobot – על ידי אמזון ב-1.7 מיליארד דולר. הוועדה מודאגת מכך שהרכישה עלולה להעניק לאמזון יותר מדי שליטה בשוק שואבי האבק מבוססי ה-AI.

בנוסף לחקירות ה-FTC, אמזון מתמודדת גם עם תביעות הגבלים עסקיים ממספר מדינות ואף בתביעות אלו נטען כי היא נקטה בשיטות אנטי-תחרותיות שפגעו בצרכנים ובעסקים.

חשוב לציין כי מדובר בחקירות ותביעות שטרם הוכרעו ושאמזון לא נמצאה אשמה בשום עוולה לעת עתה. עם זאת, החקירות והתביעות הן סימן לכך שהרגולטורים פוקחים את עיניהם על החברה והשיטות העסקיות שלה. וכמובן שלתוצאות החקירות והתביעות הללו יכולה להיות השפעה משמעותית על עסקי אמזון – אם יוחלט בהן שאמזן ההפרה את חוקי ההגבלים העסקיים של ארה"ב, היא עלולה להיאלץ לשנות את שיטות העבודה העסקיות שלה, או אפילו להצטוות על ידי הרשויות לפרק את החברה לגופים פחות גדולים ודרקוניים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים