שליש ממנהלי ההיי-טק צופים ירידה בפעילות של החברות

דו"ח נוסף, הפעם של הלמ"ס, מעיד על המשבר בענף ההיי-טק והדאגה מהעתיד לבוא ● לפי הנתונים, יותר מנהלים חוזים ירידה בגיוסי ההון והעובדים בחברות שלהם בשנה הקרובה, מאשר עלייה

פעמוני האזהרה שוב מצלצלים.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ב') עוד נתונים שמעידים על המצב המשברי של ההיי-טק הישראלי: לפי סקר שהיא ערכה בחודש שעבר, שליש ממנהלי ההיי-טק בענפי השירותים צופים כי החברות שלהם יחוו בשנה הקרובה ירידה בפעילותן הכלכלית, ואילו רק 32% מהם מעריכים שהיא תעלה. מספרים אלה שונים מהותית מהנתונים שהושגו בסקר שביצעה הלשכה ביולי אשתקד: אז צפו 52% מהמנהלים בהיי-טק גידול בפעילות הכלכלית של החברה שלהם לעומת 11% בלבד שצפו ירידה בה.

השינוי הצפוי בפעילות החברה בשנה הקרובה - השוואה בין יולי 2022 ליולי 2023.

השינוי הצפוי בפעילות החברה בשנה הקרובה – השוואה בין יולי 2022 ליולי 2023. צילום: הלמ"ס

הנתונים מעידים על פסימיות של המנהלים גם בנוגע לגיוסי העובדים: רק 10% מהמנהלים בענפי השירותים בהיי-טק צופים שהחברה שלהם תגייס השנה יותר עובדים, בעוד ש-35% מעריכים כי הנתון ירד. עוד עולה שככל שהחברה גדולה יותר, כך התחזית של המנהלים אופטימית יותר: 19% מהמנהלים בחברות הטק הגדולות מעריכים כי גיוסי העובדים שלהן יגדלו ב-12 החודשים הקרובים.

הציפיות לגיוס הון בשנה הקרובה בחברות מענפי שירותי ההיי-טק שגיוס הון רלוונטי לפעילותן, יולי 2023.

הציפיות לגיוס הון בשנה הקרובה בחברות מענפי שירותי ההיי-טק שגיוס הון רלוונטי לפעילותן, יולי 2023. צילום: הלמ"ס

מנהלי היי-טק רבים צופים לירידה גם בגיוס ההון של החברות בשנה הקרובה – בהמשך למגמת הצניחה בהשקעות בהיי-טק, שהחלה במחצית השנייה של 2022 וקיבלה תאוצה במחצית הראשונה של 2023. כך, 28% מהמשיבים מההיי-טק, שגיוס הון רלוונטי עבור החברה שלהם, צופים שגיוסי ההון שלה ירדו בשנה הקרובה, לעומת 13% שצופים שהם יעלו ו-44% – שהם ייוותרו ללא שינוי.

יצוין כי יש הבדל בולט בתוצאות הסקר בין ענף ההיי-טק לשאר ענפי השירותים במשק. לעומת השוויון בין מנהלי ההיי-טק שצופים עלייה בפעילות הכלכלית של החברה שלהם לאלה שצופים ירידה, בענפים האחרים הנתונים הם 20% ו-11%, בהתאמה. עם זאת, פחות מנהלים בענפי השירותים שאינם היי-טק חוזים עלייה בפעילות – ביולי אשתקד עמד הנתון על 31%. באשר לגיוס עובדים – 13% מהמנהלים בענפים שאינם היי-טק צופים שהוא יגדל בשנה הקרובה ו-10% – שהוא יקטן.

מספרים אלה באים לאחר שפורסמו שלל אזהרות ולאחר מכן דו"חות על ירידות בגיוסי ההון והעובדים בהיי-טק – בעקבות המשבר הכלכלי העולמי והשפעתה השלילית של התוכנית המשפטית של הממשלה. לפניכם שתי דוגמאות: נתונים שפרסם באחרונה ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל מראים על צניחה של 67% בהשקעות הפרטיות בהיי-טק (שמהוותה רוב מכריע של ההשקעות בענף) במחצית הראשונה של 2023 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. דו"ח נוסף, שאותו פרסם הארגון בחודש שעבר, מראה כי 68% מהסטארט-אפים הישראליים כבר נקטו בצעדים אופרטיביים בעקבות השפעת התוכנית המשפטית של הממשלה, בהם הוצאת החברה מישראל, הוצאת יתרות מזומנים, ביצוע רילוקיישנים ופיטורי עובדים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים