"מערכות ERP – כלי בסיסי להשגת יתרון תחרותי"

"יש כמה מגמות שרואים כיום בתחום ה-ERP, שחלקן ממש משנות משחק", כך אמר אבי עסיס, יועץ בכיר לאסטרטגיה דיגיטלית ולמערכות מידע, BI ו-CRM - ופירט

אבי עסיס, יועץ בכיר לארגונים.

"בעידן הדיגיטלי, שמתפתח במהרה לנגד עינינו, ארגונים מחפשים כל הזמן דרכים חדשניות לשפר את היעילות התפעולית שלהם, לייעל תהליכים ולהשיג יתרון תחרותי. מערכות ERP הן כלי בסיסי בהשגת יעדים אלה, והן מאפשרות לעסקים לשלב ולנהל את פונקציות הליבה שלהם בצורה חלקה. יש כמה מגמות שרואים כיום בתחום ה-ERP, שחלקן ממש משנות משחק", כך אמר אבי עסיס, יועץ בכיר לאסטרטגיה דיגיטלית ולמערכות מידע, BI ו-CRM.

עסיס אמר הדברים בכנס ERP 2023 של אנשים ומחשבים, שהוא משמש יו"ר ועדת התכנים שלו ואף הנחה אותו. הכנס נערך לפני ימים אחדים במרכז האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון, בהשתתפות כמות נאה של אנשי מקצוע שהגיעו למקום.

לדבריו, "הענן משנה לחלוטין את כללי המשחק בתחום המחשוב וצריכת שירותי המחשוב, כך שכבר כיום, מרבית מערכות ה-ERP מיושמות, נגישות וגדלות הודות לסביבות הענן, שמציעות גמישות משופרת, יחס טוב של עלות/תועלת ויכולות שיתוף פעולה חלקות. גם מערכות הבינה המלאכותית ולמידת המכונה תורמות לעיצוב מחדש של מערכות ה-ERP, והן מאפשרות ניתוח חזוי, אוטומציה חכמה וקבלת החלטות שמונעת על ידי נתונים".

הוא ציין עוד כמה מגמות חשובות בעולם ה-ERP, כמו השילוב המוגבר של מכשירים ניידים שזקוקים לגישה מרחוק ובזמן אמת, לרבות לנתונים קריטיים, וכן שילוב של מערכות אינטרנט של הדברים, כולל חיישנים מרוחקים. "בנוסף, חוסר השינוי והשקיפות שמציעה טכנולוגיית הבלוקצ'יין מוצאים את דרכם אל מערכות ה-ERP, ומחוללים מהפכה באבטחת הנתונים, העקיבות והאמון בעסקאות. זה גם עוזר לשפר את האמינות של התהליכים העסקיים", סיכם עסיס.

צביקה ישראלי, סמנכ"ל פתרונות ארגוניים בגליל סופטוור.

צביקה ישראלי, סמנכ"ל פתרונות ארגוניים בגליל סופטוור. צילום: ניב קנטור

צביקה ישראלי, סמנכ"ל פתרונות ארגוניים בגליל סופטוור, דיבר בכנס על דרכים יעילות להשתמש במערכות ERP באמצעות מערכות RPA. "לפני עידן המחשוב, עובדי המטרה עבדו פיזית. כל משימה הייתה צריכה אנשים שממש יעבדו ויעשו אותה, והם עשו הרבה מאוד עבודות מכניות שחוזרות על עצמן, כמו לקבל הזמנות רכש מלקוחות. בעידן הנוכחי, עם מערכות המחשוב, הכול נסוב סביב ה-ERP. אבל גם כאן, החלוקה קיימת: חלק מהמשימות מבוצעות על ידי בני אדם, מפני שכדי לבצע אותן צריך את שיקול הדעת האנושי, אבל, ובעיקר במערכות ERP, רוב הפעולות הן מכניות לחלוטין. זה הזוי: לוקחים מערכות מחשב ומערך של תהליכים מוגדרים, ובכל זאת מושיבים עובד אנושי שיעשה את עבודה הזו, עם כל המגבלות, כשמתבקש שהמחשב יעשה את זה", אמר.

מה הפתרון, לדידו? עובדים וירטואליים, או, בעצם, תהליכים רובוטיים אוטומטיים. "במחשב מותקנות כל האפליקציות שהרובוט צריך, כולל גישה ל-ERP, ואז המהנדסים מתכנתים את התרחישים עבור הרובוטים, ומאותו הרגע – הם עושים את העבודה שלהם", תיאר. "עובד וירטואלי כזה עובד בלי הפסקה – הוא לא יוצא לשתות קפה או לעשן סיגריה. הוא לא קם הפוך בבוקר, וגם אם יש מחלות – כלומר, תקלות – פה ושם, זה לא יום ואף ימי מחלה של עובד בן אנוש. בנוסף, בדרך כלל, הוא עושה את העבודה מהר יותר", טען ישראלי. הוא הוסיף כי "אם האפיון נכון, הרובוט לא טועה. הוא גם לא עובד מקצועי, כך שאפשר לנצל אותו למגוון תהליכים בארגונים, כולל משאבי אנוש, כספים ושיווק".

פרופ' אסף אברהמי, מנכ"ל חשבשבת.

פרופ' אסף אברהמי, מנכ"ל חשבשבת. צילום: ניב קנטור

דובר נוסף באירוע היה פרופ' אסף אברהמי, מנכ"ל חשבשבת. הוא טען שעידן הבינה המלאכותית מביא עימו הזדמנות גדולה לקידום מערכות ה-ERP בהיבטים רבים. כחלק מזה, הוא הציג את מערכת ה-H-ERP של החברה. "אנחנו משתמשים בבינה מלאכותית הלכה למעשה", אמר פרופ' אברהמי. "הארגונים הקטנים והבינוניים רעבים למערכת שקל להטמיע אותה באופן מהיר יחסית, שהיא חכמה לשימוש ומאפשרת להגדיל את הפריון. אנחנו עובדים עם AWS ויש לנו הרבה לקוחות שכבר פועלים באופן דפדפני מלא, ללא צורך בהתקנת אפליקציה".

הוא ציין את האמירה הידועה שלפיה "הנפט החדש, של העולם המודרני, הוא הנתונים", ואמר כי "אנחנו בונים עד 1,000 טבלאות עבור כל ארגון, עם מיליוני נתונים בכל טבלה. זה נותן תמונה מלאה לכלל כוח האדם הארגוני, ולכל ההתנהלות הכספית והשיווקית שלו. זה כמו הולטר ששמים על הארגון. כל ה-DNA שלו נמצא באותן 1,000 טבלאות, והנתונים זמינים עבור הארגון כל הזמן".

מה לגבי תקלות אפשרויות? "היינו רוצים לראות בארגונים 'טייס משנה', שבלי לשאול את השאלות ידליק נוריות ויצביע על מה שצריך לשים אליו לב. העובד או המנהל לא צריך לשאול על אנומליה בנתונים, המערכת צריכה להגיד לו את זה. אנחנו עושים את זה כבר, כולל תחזית ביקושים, המלצות למלאי איטי ומלאי מת, ומידע מי נחשב ללקוח מסוכן ומי מסוגל לנטוש בקרוב", אמר פרופ' אברהמי לסיום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים