ארה"ב: אלכס משינסקי, הישראלי שהיה מנכ"ל צלזיוס – נעצר ונתבע

ה-SEC האמריקנית הגישה מספר אישומים בהונאה ומניפולציות במניות נגד משינסקי ובכיר נוסף, עו"ד רוני כהן-פאבון - גם הוא ישראלי ● במקביל הודיעה ה-FTC על הסדר שבמסגרתו תשלם לה צלזיוס 4.7 מיליארד דולר כקנס

נעצר ומואשם בהונאת קריפטו. אלכס משינסקי, מנכ"לה לשעבר של צלזיוס.
בפשיטת רגל זמנית. צלזיוס.

בפשיטת רגל זמנית. צלזיוס.

אלכס משינסקי, ישראלי שהיה מנכ"לה של חברת אשראי הקריפטו הישראלית-אמריקנית פושטת הרגל צלזיוס (Celsius), נעצר ביום ה' על ידי הרשויות בארה"ב. הוא הואשם בהונאת ניירות ערך, הונאת סחורות והונאת רשתות. רשות ניירות ערך האמריקנית, ה-SEC, הגישה גם היא תביעה נגד משינסקי וצלזיוס ובה פירטה מספר האשמות, בטענה שהטעו משקיעים בנוגע לבריאותה הפיננסית של החברה ועסקו במניפולציות במניות.

משרד המשפטים האמריקני האשים את משינסקי, יחד עם מנהל ההכנסות הראשי של צלזיוס, עו"ד רוני כהן-פאבון, הישראלי, בתזמור "תוכנית ארוכת שנים להטעיית לקוחות" בנוגע לשווי השוק של החברה. בכתב האישום הוסיפו כי משינסקי פיזר הצהרות פומביות כוזבות ומטעות על החברה. כהן-פאבון נעצר גם הוא ביום ה', כך לפי דיווח של בלומברג.

אם יורשעו, משינסקי ושותפו, עו"ד כהן-פבון, צפויים לעשרות שנות מאסר בכלא.

מצג שווא ללקוחות

התביעה של ה-SEC טוענת שצלזיוס הציגה מצג שווא שקרי כאילו יש לה יותר ממיליון משתמשים פעילים ונכסים בהיקף של 20 מיליארד דולר בניהול. במציאות, לחברה היו רק כ-500 אלף משתמשים ונכסים בהיקף של 12 מיליארד דולר. ה-SEC גם טוענת ש-צלזיוס עסקה במניפולציה בשוק, על-ידי תשלום ריביות גבוהות כדי למשוך לקוחות, ולאחר מכן השתמשה בכספים האלה כדי לתמוך במחיר של אסימון ה-CEL שלה.

משינסקי כפר באישומים בדיון שנערך לו אחרי מעצרו ביום ה', אך הוא אמור לעמוד למשפט בפברואר 2024.

ואם לא די בכך, בתלונה נפרדת, נציבות הסחר הפדרלית של ארה"ב, ה-FTC – האשימה את צלזיוס ואת משינסקי ב"תוכנית להונאת מאות אלפי לקוחות על ידי הצגה שגויה של הבטיחות והרווחיות של פלטפורמת הפיננסים המבוססת על הנכסים הדיגיטליים שלה". לדבריה, למרות הרעה בתנאי השוק, החברה המשיכה "לקדם את הבטיחות והכדאיות של צלזיוס, ולא הצליחה לחשוף את ההפסדים הללו ללקוחות", כך נכתב בתיק. במקרה זה, ה-FTC הודיעה על הסדר שבמסגרתו תשלם לה צלזיוס 4.7 מיליארד דולר כקנס, אבל רק אחרי שתסיים להחזיר את כספי הנושים שלה.

תעשייה לא שקופה ובטוחה? קריפטו.

תעשייה לא שקופה ובטוחה? קריפטו. צילום: BigStock

תעשייה שמה שמתרחש מאחורי הקלעים שלה מטריד

נזכיר כי חברת הלוואות הקריפטו ביקשה ביולי שעבר את הגנת בית המשפט האמריקני, במסגרת סעיף 11 בחוקי פשיטת הרגל של ארה"ב ומוגדרת כחברה בפשיטת רגל זמנית מאז. באופן מפתיע, מנכ"לה והמייסד השותף שלה, משינסקי, הודיע דווקא לאחר מכן, בספטמבר, על נטישת הספינה הטובעת.

עם עזיבתו כתב משינסקי בהצהרה לתקשורת: "בחרתי לפרוש מתפקיד המנכ"ל של צלזיוס. למרות זאת, אמשיך להתמקד בעבודה כדי לעזור לקהילה להתאחד מאחורי תוכנית שתספק את התוצאה הטובה ביותר עבור כל הנושים". הוא הוסיף וציין כי הוא "מצטער באמת על הנסיבות הפיננסיות הקשות" איתן מתמודדים לקוחותיו בזמנים אלו. "אני מצר על כך שהמשך תפקידי כמנכ"ל הפך להסחת דעת גוברת", הוסיף וכתב משינסקי. "מאז העצירה (בפעילות צלזיוס – ג"פ), עבדתי ללא לאות כדי לעזור לחברה וליועציה להציב תוכנית בת קיימא עבור החברה להחזיר מטבעות לנושים בצורה ההוגנת והיעילה ביותר".

אלא שהפרישה מתפקידו כמנכ"ל לא סייעה למשינסקי והוא בכל זאת נעצר בחשדות שניהל את החברה באופן לא חוקי.

נזכיר כי התביעה נגד משינסקי היא האחרונה בסדרה של תיקים משפטיים בעלי פרופיל גבוה, בהם מעורבים גופים ואישים מתעשיית מטבעות הקריפטו. בחודשים האחרונים ה-SEC תבעה גם כמה חברות קריפטוגרפיות אחרות, ביניהם בלטו במיוחד מייסד בורסת הקריפטו FTX, סם בנקמן-פריד, שנתבע על ידי ה-SEC, אשר טענה כי הוא עסק ב"הונאה מסיבית לאורך שנים"; כמו גם בינאנס (Binance), בורסת המטבעות הקריפטו הגדולה בעולם, וצ'אנגפנג זאו, מנכ"לה.

ההאשמות נגד משינסקי וצלזיוס מהוות עוד מכה לתעשיית מטבעות הקריפטו, ומעלות שוב את השאלות והתהיות לגבי השקיפות והאמינות הרווחים בתעשייה זו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים